Kolej na bezpieczną energię

Wymagania przewoźników kolejowych w zakresie dostaw energii ciągle rosną. Sektor potrzebuje stabilnych dostaw, nowoczesnej infrastruktury i coraz więcej zielonej energii. Tego samego domagają się też pasażerowie. PGE Energetyka Kolejowa dostarcza rozwiązań, które spełniają te oczekiwania.

Publikacja: 18.09.2023 03:00

Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa

Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa

Foto: mat. pras.

Materia powstał we współpracy z PGE Energetyka Kolejowa

PGE Energetyka Kolejowa działa na styku dwóch niezwykle istotnych dla polskiej gospodarki obszarów – kolei i energetyki. Eksploatuje 18,5 tys. km linii elektroenergetycznych, dbając o niezawodność i jakość dostaw energii dla transportu kolejowego. W kwietniu 2023 r. spółka dołączyła do PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. – największego przedsiębiorstwa elektroenergetycznego w Polsce, lidera krajowej transformacji energetycznej i największego producenta energii ze źródeł odnawialnych. Połączenie to jest gwarancją niezawodności dostaw energii elektrycznej dla całego systemu transportu kolejowego w kraju.

W odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez przewoźników kolejowych, PGE Energetyka Kolejowa realizuje program Zielona Kolej, którego celem jest transformacja źródeł zasilania kolei w Polsce. W 2025 r. energia elektryczna zużywana przez pociągi w naszym kraju pochodzić ma w 50 proc. z OZE,

w 2030 r. – już w 85 proc., a docelowo – w 100 proc., co przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. To rozwiązanie szczególnie pożądane w obliczu coraz większych oczekiwań pasażerów w zakresie zrównoważonego transportu.

– W ramach programu Zielona Kolej proponujemy przewoźnikom pasażerskim, jak i towarowym certyfikowaną energię zieloną, począwszy od jej źródła pozyskania aż po samo zużycie – powiedział Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa. – Zachęcamy wszystkich przewoźników do uczestnictwa w programie – dodaje.

Pozytywne rezultaty w zarządzaniu energią na kolei i korzyści środowiskowe osiągnąć można również dzięki oszczędnościom. PGE Energetyka Kolejowa oferuje także SENSUM – narzędzie do eco-drivingu, które pozwala na optymalizację jazdy maszynistów. Dzięki temu rozwiązaniu przewoźnicy są w stanie zaoszczędzić nawet do 15 proc., energii elektrycznej, co przełoży się na ograniczenie wytwarzania CO2 o kilkaset tysięcy ton.

– Zgodnie z naszymi szacunkami SENSUM w ciągu dziesięciu lat może wygenerować oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukować emisje CO2 o 320 tys. ton – powiedział Sylwester Szczensnowicz.

Specyfika dostaw energii elektrycznej dla sektora kolejowego charakteryzuje się dużą liczbą odbiorów w ruchu, generujących peak’owe obciążenia podstacji trakcyjnych. PGE Energetyka Kolejowa, chcąc uelastycznić pracę sieci, zamierza rozwijać zintegrowane instalacje energetyczne, oferujące „w pakiecie” wytwarzanie czystej energii ze źródeł odnawialnych, jej magazynowanie lub przetwarzanie w procesie elektrolizy w zielony wodór oraz efektywną dystrybucję z wykorzystaniem dwukierunkowych podstacji trakcyjnych. Sieć takich instalacji, tworzonych na terenie podstacji trakcyjnych, nie tylko poprawi efektywność wykorzystania i bezpieczeństwo dostaw energii dla sektora, ale też doprowadzi w przyszłości do zredukowania do zera emisji CO2 na kolei.

– Magazyny energii mogą stanowić także remedium na tzw. energię bierną. Chcemy, aby pobór energii w dolinach poboru był promowany właśnie przez magazyny, co pozwoli na ograniczenie energii biernej – wyjaśnia prezes PGE Energetyka Kolejowa.

Przykładem takiego rozwiązania są należące do spółki instalacje w Garbcach pod Wrocławiem. Znajduje się tam największy w Europie magazyn energii na potrzeby trakcji kolejowej. Gromadząc energię w czasie wysokiej generacji i oddając ją do sieci trakcyjnej w momencie największego zapotrzebowania, magazyny redukują skrajne obciążenia sieci, wspierają bezpieczeństwo jej pracy, a także poprawiają parametry jakościowe energii elektrycznej.

– Cel opisanych działań jest jasny: zagwarantowanie pewnych dostaw atrakcyjnej, bo ekologicznej, energii na polskiej kolei. PGE Energetyka Kolejowa konsekwentnie dąży do tego poprzez korzystanie z odnawialnych źródeł i rozwijanie elastycznej sieci – podsumowuje Sylwester Szczensnowicz.

Materia powstał we współpracy z PGE Energetyka Kolejowa

Materia powstał we współpracy z PGE Energetyka Kolejowa

PGE Energetyka Kolejowa działa na styku dwóch niezwykle istotnych dla polskiej gospodarki obszarów – kolei i energetyki. Eksploatuje 18,5 tys. km linii elektroenergetycznych, dbając o niezawodność i jakość dostaw energii dla transportu kolejowego. W kwietniu 2023 r. spółka dołączyła do PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. – największego przedsiębiorstwa elektroenergetycznego w Polsce, lidera krajowej transformacji energetycznej i największego producenta energii ze źródeł odnawialnych. Połączenie to jest gwarancją niezawodności dostaw energii elektrycznej dla całego systemu transportu kolejowego w kraju.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Bruksela: 11 mld euro na chipy. Europa ma stać się centrum innowacji
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Biznes
Lego nie przejdzie na ekologiczny plastik, wcale nie jest taki eko
Materiał partnera
Przybywa kampusowych sieci 5G od Orange
Materiał partnera
Zabezpieczyliśmy węgiel dla gospodarstw domowych
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Biznes
Echa zakazu dla Deloitte. Zawirowania w największych firmach
Biznes
Syntetyczne diamenty zabijają niską ceną prawdziwe