Kolej na bezpieczną energię

Wymagania przewoźników kolejowych w zakresie dostaw energii ciągle rosną. Sektor potrzebuje stabilnych dostaw, nowoczesnej infrastruktury i coraz więcej zielonej energii. Tego samego domagają się też pasażerowie. PGE Energetyka Kolejowa dostarcza rozwiązań, które spełniają te oczekiwania.

Publikacja: 18.09.2023 03:00

Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa

Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa

Foto: mat. pras.

Materia powstał we współpracy z PGE Energetyka Kolejowa

PGE Energetyka Kolejowa działa na styku dwóch niezwykle istotnych dla polskiej gospodarki obszarów – kolei i energetyki. Eksploatuje 18,5 tys. km linii elektroenergetycznych, dbając o niezawodność i jakość dostaw energii dla transportu kolejowego. W kwietniu 2023 r. spółka dołączyła do PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. – największego przedsiębiorstwa elektroenergetycznego w Polsce, lidera krajowej transformacji energetycznej i największego producenta energii ze źródeł odnawialnych. Połączenie to jest gwarancją niezawodności dostaw energii elektrycznej dla całego systemu transportu kolejowego w kraju.

W odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez przewoźników kolejowych, PGE Energetyka Kolejowa realizuje program Zielona Kolej, którego celem jest transformacja źródeł zasilania kolei w Polsce. W 2025 r. energia elektryczna zużywana przez pociągi w naszym kraju pochodzić ma w 50 proc. z OZE,

w 2030 r. – już w 85 proc., a docelowo – w 100 proc., co przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. To rozwiązanie szczególnie pożądane w obliczu coraz większych oczekiwań pasażerów w zakresie zrównoważonego transportu.

– W ramach programu Zielona Kolej proponujemy przewoźnikom pasażerskim, jak i towarowym certyfikowaną energię zieloną, począwszy od jej źródła pozyskania aż po samo zużycie – powiedział Sylwester Szczensnowicz, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa. – Zachęcamy wszystkich przewoźników do uczestnictwa w programie – dodaje.

Pozytywne rezultaty w zarządzaniu energią na kolei i korzyści środowiskowe osiągnąć można również dzięki oszczędnościom. PGE Energetyka Kolejowa oferuje także SENSUM – narzędzie do eco-drivingu, które pozwala na optymalizację jazdy maszynistów. Dzięki temu rozwiązaniu przewoźnicy są w stanie zaoszczędzić nawet do 15 proc., energii elektrycznej, co przełoży się na ograniczenie wytwarzania CO2 o kilkaset tysięcy ton.

– Zgodnie z naszymi szacunkami SENSUM w ciągu dziesięciu lat może wygenerować oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukować emisje CO2 o 320 tys. ton – powiedział Sylwester Szczensnowicz.

Specyfika dostaw energii elektrycznej dla sektora kolejowego charakteryzuje się dużą liczbą odbiorów w ruchu, generujących peak’owe obciążenia podstacji trakcyjnych. PGE Energetyka Kolejowa, chcąc uelastycznić pracę sieci, zamierza rozwijać zintegrowane instalacje energetyczne, oferujące „w pakiecie” wytwarzanie czystej energii ze źródeł odnawialnych, jej magazynowanie lub przetwarzanie w procesie elektrolizy w zielony wodór oraz efektywną dystrybucję z wykorzystaniem dwukierunkowych podstacji trakcyjnych. Sieć takich instalacji, tworzonych na terenie podstacji trakcyjnych, nie tylko poprawi efektywność wykorzystania i bezpieczeństwo dostaw energii dla sektora, ale też doprowadzi w przyszłości do zredukowania do zera emisji CO2 na kolei.

– Magazyny energii mogą stanowić także remedium na tzw. energię bierną. Chcemy, aby pobór energii w dolinach poboru był promowany właśnie przez magazyny, co pozwoli na ograniczenie energii biernej – wyjaśnia prezes PGE Energetyka Kolejowa.

Przykładem takiego rozwiązania są należące do spółki instalacje w Garbcach pod Wrocławiem. Znajduje się tam największy w Europie magazyn energii na potrzeby trakcji kolejowej. Gromadząc energię w czasie wysokiej generacji i oddając ją do sieci trakcyjnej w momencie największego zapotrzebowania, magazyny redukują skrajne obciążenia sieci, wspierają bezpieczeństwo jej pracy, a także poprawiają parametry jakościowe energii elektrycznej.

– Cel opisanych działań jest jasny: zagwarantowanie pewnych dostaw atrakcyjnej, bo ekologicznej, energii na polskiej kolei. PGE Energetyka Kolejowa konsekwentnie dąży do tego poprzez korzystanie z odnawialnych źródeł i rozwijanie elastycznej sieci – podsumowuje Sylwester Szczensnowicz.

Materia powstał we współpracy z PGE Energetyka Kolejowa

Materia powstał we współpracy z PGE Energetyka Kolejowa

PGE Energetyka Kolejowa działa na styku dwóch niezwykle istotnych dla polskiej gospodarki obszarów – kolei i energetyki. Eksploatuje 18,5 tys. km linii elektroenergetycznych, dbając o niezawodność i jakość dostaw energii dla transportu kolejowego. W kwietniu 2023 r. spółka dołączyła do PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. – największego przedsiębiorstwa elektroenergetycznego w Polsce, lidera krajowej transformacji energetycznej i największego producenta energii ze źródeł odnawialnych. Połączenie to jest gwarancją niezawodności dostaw energii elektrycznej dla całego systemu transportu kolejowego w kraju.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Gra o amunicję pełna fajerwerków. Kto będzie ją produkować w Polsce?
Biznes
Odpalanie eksportu zbrojeniówki. Rusza wielka promocja polskiego arsenału
Biznes
Himarsy dla Polski. Nie będzie ich aż 500
Biznes
Paczka papierosów za 5 zł to odległe wspomnienie. Podali nową cenę na 2025 rok
Biznes
Orlen może przejąć od Azotów biznes tworzyw sztucznych
Biznes
Krok bliżej do inwestycji Intela w Polsce