ESG mamy wpisane w nasze DNA

Doświadczenia BAT Polska z ESG postrzeganym przez pryzmat budowania i prowadzenia wielu aspektów działalności biznesowej są niezwykle bogate i mają długą historię.

Publikacja: 31.07.2023 09:00

Grzegorz Kazana, członek zarządu BAT Polska.

Grzegorz Kazana, członek zarządu BAT Polska.

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera: BAT Polska

Odpowiedzialność za środowisko, społeczeństwo oraz racjonalne zarządzanie i ład korporacyjny, bo te właśnie pojęcia kryją się pod akronimem ESG, są poniekąd wpisane w nasze DNA. Korzyści z ich wdrażania widzimy na co dzień – w wymiarze wizerunkowym, społecznym oraz w relacjach z ludźmi, którzy ufają nam w biznesie.

Fabryka BAT w Augustowie dostarcza swoje produkty na rynki blisko 50 krajów świata. Zatrudniamy niemal 1,5 tysiąca pracowników. Należymy do największych i najbardziej nowoczesnych przedsiębiorstw w naszej części Europy. Tego typu przedsięwzięcie wymaga szczególnej dbałości – dbałości o ludzi, o środowisko i region, z którym jesteśmy związani. Dlatego nasze standardy kształtujemy i udoskonalamy już od dwóch dekad. 20 lat temu wdrożyliśmy zasady związane z BHP, które ewoluowały, dopasowywały się do bieżących możliwości i oczekiwań, a wreszcie przerodziły się w długoterminowe plany i strategie obejmujące kolejne dziesięciolecia.

Naturalnie, wszystkie obszary działania zakładu, w tym procesy produkcji, dystrybucji i zarządzania, odbywają się w zgodzie z regulacjami zintegrowanego systemu zarządzania obejmującego ISO 9001, czyli zarządzanie jakością, ISO 14001, czyli zarządzenie środowiskiem, oraz OHSAS 18002 – zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy. Od 2014 r. działamy aktywnie, jeśli chodzi o wzrost efektywności energetycznej fabryki w Augustowie. Wdrożyliśmy wówczas ISO 500001 nie dlatego, by móc chwalić się certyfikacją, ale po to, by wymusić na sobie dyscyplinę i mieć pewność realizowania celów środowiskowych zawartych w strategii przedsiębiorstwa.

Obserwując polskie i europejskie trendy, w tym unijną dyrektywę CSRD, dbamy zarówno o przejrzystość, jak i realne efekty naszych dokonań. Jednak w BAT Polska chcemy stale poszukiwać nowych możliwości i płaszczyzn rozwoju. Pragniemy wykraczać poza utarte schematy. Dlatego już dziś narzucamy sobie ambitne cele związane z troską o miejsca, w których funkcjonujemy. Podstawowym założeniem, które przyjęliśmy w strategii obejmującej najbliższe 30 lat, jest redukcja, do końca 2025 roku, emisji dwutlenku węgla o 36 procent w naszych oddziałach i fabrykach. Do końca 2030 roku zamierzamy być już w pełni neutralni klimatycznie w zakresie niepełnego łańcucha dostaw. Pełną neutralność klimatyczną w zakresie całego łańcucha dostaw chcemy osiągnąć do końca roku 2050, zapewniając jednocześnie wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do produkcji 30 procent zużywanej przez nas energii elektrycznej. Ten ostatni cel osiągnęliśmy już w fabryce w Augustowie. Całość wykorzystywanej tam energii elektrycznej pochodzi z biogazowni.

Dodatkowo redukujemy zużycie wody w procesie produkcji i zwiększamy jej recykling. Fabryka w Augustowie należy do niezwykle prestiżowego grona posiadaczy certyfikatu Alliance for Water Stewardship. Warto przy tym wspomnieć, że w naszych planach i realizacjach nie skupiamy się na samych ośrodkach produkcyjnych. Współdziałamy z miastami, które goszczą nasze placówki. Dbamy o lokalną społeczność, nie tylko dając zatrudnienie, ale także troszcząc się o region zarówno w zakresie ekologii, jak i rozwoju społecznego. Fabryka w Augustowie od wielu lat patronuje klasie mechatronicznej w Augustowskim Centrum Edukacji (ACE). Współpracujemy z Politechniką Białostocką, urzędami miast oraz starostwami, aby pomagać młodym ludziom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących ich przyszłości.

Wspominając o ESG, warto z pewnością powiedzieć o rozwiązaniach specyficznych dla branży tytoniowej, którą wszak reprezentujemy. Myśląc o społeczeństwie, myślimy również o wpływie naszych produktów na zdrowie ich konsumentów. Aktywnie grupa BAT wdraża strategię redukcji szkód, która minimalizuje skutki korzystania z tradycyjnych produktów tytoniowych. Wprowadzamy na rynek szereg alternatyw dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych, rozwijamy zaawansowane programy badawcze weryfikujące efekty naszych dokonań, zapewniając naszym klientom najwyższą jakość oferowanych produktów.

Myśląc o ludziach, warto przypomnieć, że BAT jest marką o zasięgu globalnym. Doskonale wiemy zatem, że jesteśmy częścią światowej gospodarki i z jej zmiennością jesteśmy związani. Dlatego staramy się być stale gotowi na nowe wyzwania – zarówno na te, które stawiamy przed sobą sami dla dobra wspólnego, jak i na te, które stawia przed nami codzienność. W obliczu wojny w Ukrainie, gdzie również zatrudniamy wielu pracowników, stworzyliśmy dla nich specjalną sieć pomocy. Przeprowadziliśmy zbiórkę środków, która miała na celu pomoc ofiarom wojny. Z naszej inicjatywy powstał także specjalny kanał komunikacyjny przeznaczony dla ochotników, którzy chcieli przewozić osoby uciekające przed wojną do Polski. Nawet na chwilę nie straciliśmy z oczu tych, którzy potrzebowali wsparcia. Wiem, że te ideały, wpisane w istotę ESG, przynoszą efekty w postaci zrozumienia, zaufania, lojalności. W BAT Polska będziemy je podtrzymywać i rozwijać.

Materiał partnera: BAT Polska

Materiał partnera: BAT Polska

Odpowiedzialność za środowisko, społeczeństwo oraz racjonalne zarządzanie i ład korporacyjny, bo te właśnie pojęcia kryją się pod akronimem ESG, są poniekąd wpisane w nasze DNA. Korzyści z ich wdrażania widzimy na co dzień – w wymiarze wizerunkowym, społecznym oraz w relacjach z ludźmi, którzy ufają nam w biznesie.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Poseł PSL: Za darmowe autostrady zapłacą wszyscy Polacy
Biznes
Technologie kwantowe szansą dla Polski
Biznes
Oto największe firmy w Polsce. Kto liderem? Ogłosiliśmy Listę 2000 "Rzeczpospolitej"
Biznes
100 firm wartych debiutu na GPW
Biznes
Rewolucyjne plany Brukseli. Unia chce mieć kontrolę nad rynkiem broni
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?