Materiał partnera: Firma OPPO
Branża smartfonów wciąż odczuwa skutki globalnego kryzysu. Jak OPPO radzi sobie w tym czasie?
Globalnie dla nas i dla pozostałych graczy z branży poprzedni rok był wymagający. Jednak ostatecznie nasza marka utrzymała czwartą pozycję wśród największych producentów smartfonów w Europie i na świecie. W tym roku, mimo zastoju w branży, globalnie planujemy wspiąć się na wyższe pozycje, co już zwiastują rynkowe analizy i podsumowania. Według Canalys w pierwszym kwartale tego roku byliśmy jedynym producentem urządzeń z systemem Android, który zanotował globalny wzrost dostaw. By jeszcze bardziej poprawić wyniki, dokonaliśmy zmian w naszych regionalnych strukturach, aby lepiej odpowiadać na lokalne potrzeby rynków. W ramach swojej wewnętrznej struktury wydzieliliśmy region europejski.
Co to oznacza dla Polski?
Ustanowienie tej centrali oznacza, że portfolio naszych produktów w regionie powinno być jednolite, a lokalne premiery bardziej zsynchronizowane. Same produkty powinny też trafiać do Europy zdecydowanie szybciej od momentu chińskiej premiery.
W jaki sposób macie zamiar zachęcić klientów z Polski do zakupu smartfonów OPPO?
Stawiamy na działania budujące świadomość marki w Polsce, dlatego każdej naszej premierze towarzyszą zakrojone na szeroką skalę kampanie promocyjne i komunikacyjne. Partnerstwo z Ligą Mistrzów UEFA zapewniło Serii Reno duży wzrost popularności – wskaźnik brand awareness serii OPPO Reno wzrósł do 45 proc., a brand consideration do ponad 15 proc. Przełożyło się to też znacząco na rozpoznawalność całej marki. W efekcie pod koniec 2022 roku wynosiła ona ponad 70 proc. Nasze produkty dostępne są w ofercie zarówno u wszystkich głównych operatorów komórkowych, jak i w najpopularniejszych sieciach z elektroniką. OPPO współpracuje w Polsce z czterema autoryzowanymi serwisami, dzięki czemu klienci z całego kraju mają dostęp do usług posprzedażowych. Nasi użytkownicy mogą liczyć na wsparcie poprzez bezpośredni kontakt z każdym z serwisów. Zamierzamy też w ramach zaplanowanych kampanii marketingowych i komunikacyjnych mocno akcentować partnerstwa OPPO z europejskimi wydarzeniami, jak chociażby niedawno zakończonymi turniejami tenisowymi Roland Garros i Wimbledon, a przede wszystkim rozgrywkami Ligi Mistrzów UEFA, z którymi będziemy współpracować również w sezonie 2023/2024.
Czy może pan zdradzić, czego mogą oczekiwać klienci w tym roku?
Mamy już zaplanowane premiery do końca roku. Rok 2023 rozpoczęliśmy bardzo dobrze, wprowadzając na polski rynek produkt z półki premium – pierwszy składany pionowo smartfon od OPPO – Find N2 Flip. Nasze urządzenie mocno zaznaczyło swoją obecność na rynku, stając się benchmarkiem dla tej kategorii smartfonów. Find N2 Flip jest pierwszym smartfonem OPPO z czteroletnim wsparciem dla ColorOS oraz pięcioletnim wsparciem dla aktualizacji bezpieczeństwa. Dzięki temu należy do grona telefonów z najdłuższym wsparciem dla systemu Android. Z kolei ciesząca się ogromną popularnością seria smartfonów OPPO Reno doczeka się już 19 lipca kolejnej odsłony. Zadebiutują smartfony OPPO Reno10 5G i OPPO Reno10 Pro 5G, które będą wyróżniać się nie tylko świetną specyfikacją techniczną i designem, ale również wyjątkowymi na rynku technologii mobilnych możliwościami fotograficznymi, szczególnie w obszarze fotografii portretowej. Klienci będą mogli również liczyć na atrakcyjną ofertę na start sprzedaży. W związku z tą premierą planujemy bardzo dużą kampanię, która potrwa do końca roku. Portfolio budżetowej serii A zostanie również rozszerzone. Niedawno pokazaliśmy model OPPO A98 5G, a wkrótce zadebiutuje OPPO A78 4G. Zakładamy, że oba modele będą cieszyć się dużą popularnością ze względu na doskonały stosunek jakości do ceny. Również w segmencie IoT (internet of things – internet rzeczy) przygotowujemy kolejne premiery. W tym roku mocno stawiamy też na słuchawki. Mało kto dziś pamięta, ale OPPO zaczynało jako marka premium w segmencie technologii audio. Mamy tu ogromne doświadczenie i w efekcie oferujemy wysokiej klasy, bezprzewodowe słuchawki TWS z Serii OPPO Enco. W tym roku ukazały się już na rynku modele OPPO Enco Air3, OPPO Enco Air3 Pro, a we wrześniu dołączy do nich model OPPO Enco Air 3 Lite, który uzupełni naszą ofertę IoT o kolejny segment cenowy. Już 19 lipca, jednocześnie z serią z serią OPPO Reno10 5G, premierę będzie mieć nasz kolejny tablet – OPPO Pad2. Te nadchodzące premiery znacząco poszerzą ekosystem urządzeń OPPO, oferując klientom korzystanie z pełnego spektrum uzupełniających się wzajemnie produktów.
Skoro jesteśmy przy IoT, jak sobie radzicie w tym obszarze?
Rok 2022 możemy uznać za przełomowy w obszarze rozwoju urządzeń ubieralnych. Zanotowaliśmy rekordową dla nas sprzedaż IoT, która po stronie operatorów i retailu przekroczyła blisko 100 tys. produktów. Stale się rozwijamy. Niedawno na polskim rynku zadebiutował tablet OPPO Pad Air. Został on ciepło przyjęty przez rynek, ze względu na dobrą specyfikację techniczną i atrakcyjną w tym segmencie cenę. Z kolei słuchawki OPPO z serii Enco cieszą się coraz większym powodzeniem wśród klientów w wielu kanałach sprzedaży i zdobywają coraz większy udział w całym segmencie. Klienci zauważyli, że OPPO jest synonimem jakości, co napędza sprzedaż.
Jak w takim razie sprzedają się smartfony OPPO?
Urządzenia OPPO w Polsce znajdują się obecnie w ofercie wszystkich głównych operatorów i renomowanych sprzedawców detalicznych. Nasza sztandarowa seria smartfonów z serii Reno zyskała uznanie rynku – zarówno ze strony klientów, jak i partnerów biznesowych. Stanowi obecnie ponad 30 proc. naszej sprzedaży. Chcemy jednak dywersyfikować kanały sprzedaży i budować swoją pozycję w e-commerce. Dlatego rozpoczęliśmy współpracę z Biedronka Home, który oferuje wysokiej jakości produkty, od akcesoriów do domu po elektronikę, w atrakcyjnych cenach. Współpraca z Biedronka Home pozwoli nam dotrzeć do nowego, szerokiego grona konsumentów, którzy poszukują nowych technologii w atrakcyjnym stosunku jakości do ceny.
Jakiś czas temu pojawiały się informacje, że OPPO zamierza wyjść z Europy. Może pan to wyjaśnić?
To zdecydowanie zbyt daleko idące spekulacje. Faktem jest jedynie to, że z powodu sporu z firmą Nokia musieliśmy tymczasowo zawiesić działalność w Niemczech. Bardzo żałujemy, że nie udało się porozumieć w sprawie patentów, ale wciąż pozostajemy otwarci na dialog. Ponadto klienci w Niemczech będą otrzymywać cały czas wsparcie systemowe i prowadzony jest serwis urządzeń.
Czyli klienci OPPO w Polsce mogą spać spokojnie?
Sprawy OPPO w Niemczech nie wpływają na polski rynek i naszą lokalną sytuację. Co więcej, jest to dla nas duża szansa na jeszcze większy rozwój, bo Polska zaczyna wyrastać na jeden z wiodących rynków europejskich z perspektywy marki.
W jaki sposób zamierzacie prowadzić biznes w Polsce?
Chcemy być konkurencyjni, ale nie będziemy walczyć tylko ceną. To w dłużej perspektywie nie jest zdrowe dla producenta oraz partnerów biznesowych. Szybkie zdobywanie rynku nie zawsze przynosi dobre rezultaty. Oczywiście chcemy dywersyfikować nasze portfolio i rozróżniać produkty budżetowe od premium. Podchodzimy do Polski w sposób kompleksowy – w zeszłym roku pokazaliśmy smartfon klasy premium jak OPPO Find X5 Pro, w tym Find N2 Flip. Z drugiej strony mamy budżetową serię A, a pośrodku jest seria Reno ze smartfonami z półki średniej i wyższej. Tak samo rozróżniamy nasze portfolio w urządzeniach IoT.
W takim razie na jaki udział w rynku smartfonów liczy OPPO w kolejnych latach?
Dla nas i dla naszych partnerów kluczowym elementem w biznesie jest odpowiednia marżowość produktów. Nie patrzymy też tylko na rynek smarfonów, ale również na IoT. Nasi klienci mogą liczyć na zaawansowane technologicznie produkty wysokiej jakości, które dodatkowo wyróżnia wysokiej klasy design, a także solidne wsparcie posprzedażowe. Jestem przekonany, że to w dłuższej perspektywie pozwoli nam zdobywać coraz większy udział w rynku.
Materiał partnera: Firma OPPO