Cena pozostaje kluczowa, ale ważny jest też czas klienta

Wojna pogorszyła nastroje klientów, cena ciągle jest najważniejsza, więc konkurencyjne cenowo marki własne przyciągają klientów. Głównym zagrożeniem pozostaje inflacja – mówili szefowie czołowych sieci handlowych na V Kongresie Nowoczesnej Dystrybucji.

Publikacja: 19.06.2023 03:00

Przedstawiciele wielkiego handlu debatowali o wyzwaniach dla biznesu, inflacji, energii, wojnie

Przedstawiciele wielkiego handlu debatowali o wyzwaniach dla biznesu, inflacji, energii, wojnie

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji

Globalny czas polikryzysów przyniósł nowe zachowania klienta, które można zaobserwować w sklepach. Szefowie największych działających w Polsce sieci detalicznych debatowali nad tym, co dziś, po szoku związanym z atakiem Rosji na Ukrainę, a potem nagłym skoku inflacji, liczy się dla klienta i co go przyciągnie. Wskazywali głównie na cenę, bliskość, jakość produktów, marki własne. Na dalszym miejscu znalazły się nowe technologie. – Cena zostaje kluczowa, wszystkie ankiety wskazują, że ceny i bliskość domu to najważniejsze czynniki – powiedział Tareck Ouaibi, prezes zarządu Carrefour Polska.

Według obserwacji przedstawicieli branży dziś klienci szukają jakości i wygody, jednak źródła tych wartości mogą być różne. Dla jednych to bliskość domu, dla innych produkt markowy, a dla jeszcze innych odpowiednie „value for money”, stąd obserwowany tak wielki skok popularności marek własnych.

– Żabka nie konkuruje ceną. Wartością jest też bowiem możliwość zaoszczędzenia czasu. Klienci są w stanie zapłacić więcej za rozwiązania, które oszczędzają ich czas lub ułatwiają życie – mówił Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka.

Niedziele i stabilność

W niespokojnych czasach istotna jest też przewidywalność legislatora, co podkreślali zarówno przedstawiciele sektora handlu, jak i producenci. – Chcemy wiedzieć z wyprzedzeniem, jakie będą inicjatywy regulacyjne i podatkowe – mówił Adrian Jabłoński, dyrektor ds. korporacyjnych JTI Polska.

Wielki handel zdecydowanie chce powrotu niedziel handlowych. Szefowie sieci byli zgodni, że byłoby to remedium na obecne spadki sprzedaży. – Otwarcie sklepów w niedziele pozwala nam przyciągnąć dodatkowych klientów. Gdy organizujemy okrągłe stoły z klientami, wszyscy mówią, że tego chcą. Nasi pracownicy też – mówił Ouaibi.

– Stabilność i równość wszystkich podmiotów wobec prawa jest kluczowa i to dotyczy wszystkich aspektów, zarówno handlu w niedziele, podatku handlowego, dyrektywy omnibus czy ustawy kaucyjnej – mówił Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska. – Dobrze byłoby wiedzieć, w którym kierunku inwestować i że nie będziemy musieli zaraz niczego zmieniać – zauważył.

Ekonomista prof. dr hab. Konrad Raczkowski (UKSW) podkreślał, że obok warunków makro sfera legislacyjna jest fundamentalna, bo to dzięki niej można wywindować dowolną firmę, przez regulacje korzystne dla jednych, a złe dla drugich. – Obserwujemy takie protekcjonistyczne działania w UE, w różnych państwach. One będą narastały w warunkach spadku PKB czy odpływu kapitału – mówił.

Koszty energii zaskoczyły w ubiegłym roku całą gospodarkę, sklepy nie były wyjątkiem. Artur Sarosiek, prezes firmy Energy Solution, zauważył, że jest wiele inwestycji OZE gotowych do uruchomienia, co mogłoby pomóc pod kątem ceny i konkurencyjności wobec innych gospodarek, brakuje jednak sieci przesyłowych. – Największy problem to kwestia dostępności sieci przesyłowych. A od kiedy nastąpiło duże zaangażowanie kapitału prywatnego w OZE, wielu odbiorców energii elektrycznej chciałoby być wręcz wytwórcami – mówił Sarosiek. Dziś Polska jest najdroższym rynkiem energii elektrycznej z najmniejszym udziałem OZE w Europie.

Strategia łowienia promocji

O zachowaniach i oczekiwaniach konsumentów, którzy dziś wymagają lepszych usług, wygody i dobrych cen, rozmawiali także uczestnicy panelu „Konsument rządzi”. – Nasi klienci wymagają też bliskości, stąd duży rozwój sieci – mówiła Małgorzata Piekarska, dyrektor marki, data, digital & IT w Auchan. – Trzeba mieć wszystkie formaty sklepów, a także multichannel, który krzyżuje ze sobą świat handlu tradycyjnego i e-commerce – przekonywała. Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe, potwierdziła, że e-commerce wzrósł rok do roku o 16 proc., co byłoby niemożliwe w handlu tradycyjnym. Dziś te dwa kanały zakupów się mocno przeplatają – dla wygody klientów, którzy sięgają też po transakcje mobilne w sklepach stacjonarnych. – Ponad 14 mln Polaków płaci mobilnie w sklepach i wymaga, by w obu kanałach były te same ceny i procesy reklamacji. Klient jest przywiązany do sklepów, ale zraża go, gdy tej spójności nie ma – mówiła Kamila Kaliszyk.

Zmieniły się też zwyczaje zakupowe, klienci przychodzą dziś częściej do sklepów, ale po mniejsze zakupy. – Kiedyś przychodzili po pełny koszyk, a dziś mają strategię łowienia promocji, po czym idą do konkurencji – mówił Marcin Łojewski, członek zarządu Kaufland Polska.

Jak wynika z raportu nt. polskich perspektyw gospodarczych, opracowanego przez prof. Konrada Raczkowskiego, głównym wyzwaniem dla biznesu są i pozostaną w tym roku przedłużające się napięcia geopolityczne i niestabilność. Wysoka inflacja zajmuje drugie miejsce – widać ją w rosnących cenach żywności i energii. Płace minimalne będą wzrastać w latach 2023–2024, co wpłynie na wzrost inflacji i presję na koszty pracodawców. Rynek pracy – w tym kwestia przyciągnięcia oraz zatrzymania pracownika w warunkach względnie niskiego bezrobocia – będzie jednym z największych problemów pracodawców. PKB w 2023 r. wzrośnie o 0,9 proc., w przyszłym roku odbije do 2,1–2,4 proc. Wartość sprzedaży detalicznej w Polsce wyniosła 1908 mld zł, a całkowita liczba punktów sprzedaży przekroczyła 1,53 mln placówek.

Materiał powstał we współpracy z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji

Biznes
Potężne uderzenie w rosyjskie metale. Zabroniony import i handel na giełdach
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Grecja rozdaje pieniądze urlopowiczom, którzy stracili wakacje przez pożary
Biznes
Nowy pomysł Poczty Polskiej rozwścieczył pracowników. Myśleli, że to żart
Biznes
Sztuczna inteligencja sprzedaje samochody
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biznes
Polski rynek pracy nie tylko dla Polaków