–
Jeśli nauczyciele nie mieli do czynienia z zarządzaniem projektami
wcześniej, będą musieli się tego nauczyć. Natomiast z mojego
doświadczenia wiem, że nie jest to nic trudnego, ponieważ to są życiowe
kwestie, których doświadczamy w codziennym życiu. Dodatkowo ta forma
włącza młodzież do działania i dzięki temu angażuje ich w sposób
naturalny, ucząc sensownych kompetencji. Zarządzanie projektami i
realizacja projektów zespołowych to świetna forma przekazu wiedzy, ale
też ogromne ułatwienie dla nauczyciela z korzyścią dla ucznia, bo to nie
sama sucha wiedza, ale praktyczne działanie – dodaje Agnieszka Dyńska.
Zmiana przedmiotu w kierunku praktycznym
Jak
podaje ministerstwo zakres treści kształcenia przedmiotu ma dotyczyć
nie tylko zarządzania projektami, ale także ekonomii, finansów
osobistych, funkcjonowania rynku pracy, socjologii, psychologii i prawa.
W ramach przedmiotu uczniowie będą poznawać podstawowe kategorie,
mechanizmy i procesy ekonomiczne oraz czynniki, które na nie wpływają.
–
To, co najbardziej wybrzmiewa z lektury ramy programowej to praca
zespołowa realizowana przy długofalowym projekcie, czego dotychczas w
wielu szkołach brakowało. A szkoda, bo potem w życiu dorosłym okazuje
się, że ta umiejętność pracy z innymi, tłumaczenia im swoich racji,
przekonywania czy negocjowania ma ogromne znaczenie. Z mojej perspektywy
wprowadzenie do podstawy programowej prawdziwej pracy projektowej
uczniów to przełomowy moment dla polskiego systemu edukacji – ocenia
Marcin Bruszewski, ekspert ds. edukacji, wiceprezes Fundacji Zwolnieni z
Teorii, która od blisko 10 lat wspiera uczniów w realizacji zespołowych
projektów społecznych oraz nauczycieli towarzyszących im na każdym
etapie projektu.
Jak zauważa ekspert, obecnie nawet nagrody Nobla
zdobywane są zespołowo, a nie w pojedynkę, więc ważne, aby młodzież
uczyła się pracować w grupach już na etapie szkoły. Wraz z wejściem
nowego przedmiotu do szkół pracy zespołowej dla uczniów będzie coraz
więcej. Do września tysiące nauczycieli ma przed sobą zadanie
przygotowania nowych scenariuszy lekcji i programu nauczania
uwzględniającego zupełnie nowe komponenty, m.in.: zarządzanie projektami
i projekt zespołowy. Wiele z nich zadaje sobie pytanie, jak wspierać
młodzież bez nadmiernej kontroli, jak zachęcić ich do pracy z kolegami i
koleżankami czy jak radzić sobie z wyzwaniami w trakcie trwania
projektu.
Wiele pytań do nowych metod
W odpowiedzi na to
wyzwanie fundacje Empiria i Wiedza oraz Zwolnieni z Teorii wraz z
partnerami: uczelniami, firmami i instytucją publiczną stworzyły dla
nauczycieli nowego przedmiotu narzędziownik. Opracowane materiały
zawierają gotowe już szkolenie online dla nauczycieli w formie
e-learningu, narzędzie edukacyjne, które służy do monitorowania efektów
pracy uczniów i jest wyposażone w materiały na lekcje dla prowadzących, w
tym przykłady już zrealizowanych projektów oraz pakiet fizycznych
materiałów, które wysyłane będą przed rozpoczęciem nowego roku
szkolnego. Jak twierdzą organizatorzy, w materiałach tych wiedza z
zarządzania projektami uzupełniona jest o doświadczenia nauczycieli od
lat wspierających uczniów w realizacji projektów. Oprócz teorii
nauczyciele otrzymają też praktyczne wskazówki pomocne w motywowaniu
uczniów i radzeniu sobie w wyzwaniami zespołowymi.
– Fundacja Empiria i
Wiedza poprzez swoje programy i finansowanie projektów, zapewnia Polakom
edukację wysokiej jakości oraz promuje uczenie się przez całe życie.
Poprzez odpowiedź na potrzeby edukacyjne, budujemy kapitał społeczny
Polski. Programy fundacji wyrównują szanse edukacyjne, przygotowują do
egzaminów, podnoszą umiejętności w dziedzinie matematyki, ekonomii i
finansów, a także kształtują i rozwijają kompetencje społeczne.
Dostarczając tak opracowane materiały do nauczycieli chcemy wyjść
naprzeciw potrzebie wspierania rozwoju właśnie tych kompetencji – mówi
Zuzanna Piasecka, prezes Fundacji Empiria i Wiedza.