Inwestorzy wracają na polski rynek

Nasze firmy z rynku nieruchomości radzą sobie bardzo dobrze, niespecjalnie nawet czujemy kryzys w mieszkaniówce. Poszukujemy kolejnych okazji inwestycyjnych, także poza nieruchomościami – mówi Maciej Dyjas, partner zarządzający Griffin Capital Partners.

Publikacja: 17.04.2023 21:00

Inwestorzy wracają na polski rynek

Foto: mat. Pras.

Materiał powstał we współpracy z Griffin Capital Partners

Jak pan ocenia sytuację na rynku nieruchomości?

Jesteśmy po dwóch latach pandemii, od roku trwa wojna w Ukrainie. W związku z tym przez dłuższy czas rynek zachowywał się niepewnie, jednak mniej więcej od końca roku widzimy powolny powrót inwestorów do Polski. Są to jednak nieco inni inwestorzy niż dotychczas – widzimy większą aktywność podmiotów ze Środkowego i Dalekiego Wschodu oraz Europy Wschodniej. Jeśli chodzi o nasze własne przedsięwzięcia to muszę powiedzieć, że okres ostatnich kilkunastu miesięcy uważamy za dosyć udany, w dużej mierze dzięki inwestorom, z którymi współpracujemy. Oni nigdy nie stracili zaufania do polskiego rynku.

Które inwestycje uważa pan za kluczowe dla Griffina?

W naszym portfolio mamy w tej chwili 15 rozmaitych firm, z czego 10 nieruchomościowych. Rozwijamy je z różnymi inwestorami i w tym sensie wszystkie inwestycje są dla nas kluczowe. Natomiast mamy nowe projekty, o których z pewnością warto opowiedzieć. Na przykład pod koniec zeszłego roku ogłosiliśmy wstępną umowę o nabyciu największego dewelopera w Berlinie, firmy Bauwert. Przejęliśmy także udziały w spółce Hymon, która jest liderem w Polsce w zakresie instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła. Kupiliśmy również wrocławską firmę Stokado, które jest zaczątkiem naszej nowej platformy self–storage.

Jakie są dalsze kierunki rozwoju Griffina?

Jesteśmy reprezentowani w prawie każdej klasie aktywów nieruchomościowych i w zasadzie we wszystkich segmentach nieźle sobie radzimy. Przykładowo, Echo Investment jest liderem rynku biurowego w Polsce. Wierzymy w ten segment, mimo, że jeszcze do niedawna pojawiały się wątpliwości, czy biura będą w ogóle potrzebne. Okazuje się jednak, że Polska dalej jest beneficjentem silnego trendu outsourcingowego z całego świata, a specjaliści zatrudnieni w tej branży muszą gdzieś pracować. Jako Griffin jesteśmy również silnie reprezentowani – przez firmy ELI, IIProp i Trademarc – w segmencie logistycznym. Położenie Polski między wschodem a zachodem, tuż obok Niemiec, konkurencyjne koszty pracy oraz utrzymujący się wzrost gospodarczy, dalej będą sprzyjały rozwojowi tego sektora. Jesteśmy też obecni na rynku mieszkań na wynajem i akademików przez platformy Resi4Rent, Life Spot i Student Depot. To także branża z przyszłością, ponieważ w Polsce brakuje 2–3 mln mieszkań. We współpracy z EPP oraz przez portfolio byłych centrów M1 działamy również w sektorze centrów handlowych, choć jeszcze niedawno toczyła się publiczna dyskusja, czy klienci będą po pandemii odwiedzać sklepy. Okazało się, że wciąż jest popyt na tego typu usługi. Stąd, naszym zdaniem, w zasadzie wszystkie te klasy aktywów z naszego portfolio mają silne wsparcie ze strony czynników makroekonomicznych. Wszystkie te sektory oferują możliwości zysku, trzeba tylko inwestować w sposób przemyślany.

Jest jeszcze klasyczna mieszkaniówka, która jako branża notuje ostre spowolnienie. Co z waszymi firmami działającymi w tym sektorze?

Fundamentalnie jest to niezmiennie przyzwoity sektor. W 2022 r. widzieliśmy lekkie spowolnienie w Echo Investment, chociaż ta firma dobrze sobie z tym poradziła. Natomiast nie zauważyliśmy zahamowania w przypadku Murapolu, gdzie sprzedaż w ogóle nie spadła. Jak sądzę przede wszystkim dlatego, że są to mieszkania nieco mniejsze i trochę tańsze, być może więc Murapol okazał się beneficjentem zmian na rynku konsumenckim, którego uczestnicy obecnie chętniej wybierają mniejsze lokale. Odnowa tego całego segmentu oczywiście potrwa. Cały rynek czeka na obniżenie stóp procentowych i powrót akcji kredytowej, natomiast w Polsce niezmiennie istnieje zapotrzebowanie na mieszkania. Jest to więc segment, który na pewno warto obserwować.

A w które segmenty warto wchodzić? Mocno inwestujecie w zieloną energię.

Mamy dwie platformy, które są związane z energią odnawialną. PAD RES jest jednym z największych deweloperów fotowoltaicznych i wiatrowych w Polsce. Wybudowaliśmy już instalacje o mocy prawie 100 MW, a w tym roku zaczniemy budowę następnych, o łącznej mocy stu kilkudziesięciu MW. Niedawno ogłosiliśmy też nabycie firmy Hymon, która jest polskim liderem w zakresie instalacji fotowoltaicznych, z dorobkiem ok. 472 MW zainstalowanej mocy i pomp ciepła. Obsługują zarówno gospodarstwa domowe, jak i klientów przemysłowych i korporacyjnych. Jest też kilka innych inwestycji, którym się przyglądamy w tym segmencie.

Gdybyście chcieli dołożyć kolejny element w ramach dywersyfikacji działalności, jaki byłby to obszar?

Nasz portfel już na ten moment jest mocno rozbudowany. Ale mówiąc o nowych przedsięwzięciach, to jeśli chodzi o rynek nieruchomości z zainteresowaniem patrzymy na małe centra handlowe. Obserwujemy też agregację biur, jako, że od lat je budujemy, ale nie mamy platformy, która by nimi zarządzała. Monitorujemy też segment hotelowy i leisure. Nie jest to jednak obszar, o którym mógłbym powiedzieć, że natychmiast nastąpi jakaś transakcja. Intensywnie pracujemy również nad pomysłami dotyczącymi sektora energii. Monitorujemy możliwości i okazje, które daje postępująca transformacja energetyczna. Obserwujemy też segment konsumencki (gdzie jesteśmy współinwestorem w SMYKU) oraz technologiczny (gdzie jesteśmy współinwestorem w ProService i Avenga). Ale jeżeli w innych obszarach pojawią się prawdziwe okazje, to na pewno będziemy je analizować.

Materiał powstał we współpracy z Griffin Capital Partners

Materiał powstał we współpracy z Griffin Capital Partners

Jak pan ocenia sytuację na rynku nieruchomości?

Pozostało 98% artykułu
Biznes
Bruksela: 11 mld euro na chipy. Europa ma stać się centrum innowacji
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Biznes
Lego nie przejdzie na ekologiczny plastik, wcale nie jest taki eko
Materiał partnera
Przybywa kampusowych sieci 5G od Orange
Materiał partnera
Zabezpieczyliśmy węgiel dla gospodarstw domowych
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Biznes
Echa zakazu dla Deloitte. Zawirowania w największych firmach
Biznes
Syntetyczne diamenty zabijają niską ceną prawdziwe