Jak wdrażać SuccessFactors?

Nowoczesne rozwiązania IT dla HR ułatwiają budowę dłuższych relacji pracowników z firmą oraz pozwalają wytyczać indywidualne ścieżki kariery. Wdrożenie rozwiązania, przy zastosowaniu odpowiedniej metodyki i dobrej komunikacji między uczestnikami procesu nie jest trudne i pozwala szybko korzystać z jego możliwości.

Publikacja: 29.03.2023 09:00

Jak wdrażać SuccessFactors?

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z Hicron

Zarządzanie zasobami ludzkimi jest dziś dużym wyzwaniem z powodu zmian, jakie następują na rynku pracy. Praca online od czasów pandemii jest coraz częstszą opcją w wielu organizacjach, ale obsługa pracowników zdalnych i włączenie ich w ekosystem i kulturę firmy wymaga sporego wysiłku. Coraz trudniej jest o zatrudnienie specjalistów, a jeśli już się znajdą odpowiednie talenty, utrzymanie ich w firmie jest ciężkim zadaniem. Jak podaje Raport Płacowy 2023 przygotowany przez Hays Poland, 20 proc. profesjonalistów planuje zmienić pracodawcę, a kolejne 18 proc., dotychczasową ścieżkę kariery.

Pracownicy często czują się nieusatysfakcjonowani i wypaleni, więc trend Great Resignation, czyli masowych odejść z pracy trwa Bez odpowiedniego wsparcia i zachowania balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym, zaangażowanie w realizację celów firmy spadnie. Specjaliści HR muszą się odnaleźć na tym skomplikowanym i niepewnym rynku i jeśli chcą zatrudnić ludzi na dłużej, powinni wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, takim jak odpowiednie benefity oraz wytyczanie indywidualnych ścieżek kariery, tym bardziej, że zmienny rynek stwarza konieczność reskillingu i upskillingu. Pracownik pozbawiony możliwości szkoleń i przekwalifikowania się prędzej czy później odejdzie z firmy, bo jednym z najczęściej wskazywanych motywatorów do zmiany jest brak możliwości rozwoju. Trudno jednak zajmować się miękkim HR, tworzyć ścieżki kariery i dbać o well being pracownika przy np. kilku tysiącach zatrudnionych.

Przed startem

W dobie cyfrowej rewolucji nowoczesny HR, zarówno ten „miękki" i „twardy", może być wspierany przez narzędzia IT. Wdrożenie SAP SuccessFactors, kompleksowego rozwiązania do zarządzania doświadczeniem pracowników zostało opisane przez ekspertów z Hicron w ebooku, którego premiera nastąpi na przełomie kwietnia i maja. Zanim podejmie się decyzję o wyborze systemu i partnera, warto właściwie przygotować się do rozmów oraz nadchodzącej zmiany i zadbać o:

- uzyskanie wsparcia Zarządu - zrozumienie potrzeby zmiany na najwyższym szczeblu pozwoli uniknąć trudności organizacyjnych i włączyć wdrożenie systemu w długoterminową strategię firmy;

- przegląd infrastruktury - rodzajów hardware'u, jego utrzymania oraz kwestii wykorzystania chmury;

- wyznaczenie celów biznesowych i sposobu ich realizacji, co wpływa bezpośrednio na końcowy efekt wdrożenia;

- analiza procesowa - ustalenie jak mają wyglądać poszczególne procesy. Ważne jest by pytać o to użytkowników końcowych, a nie tylko z kadrę zarządzającą.

Krok po kroku do celu – czyli sześć faz wdrożenia

Sam proces wdrożenia w przypadku takiego partnera jak Hicron, podzielony jest na sześć faz, które krok po kroku prowadzą do celu.

- Faza I (odkrycie) - poznawanie rozwiązania, zrozumienie korzyści z jego wdrożenia oraz wyznaczenie strategii realizacji wdrożenia;

- Faza II (przygotowanie) - przygotowanie środowiska projektowego, w tym rozwiązań chmurowych z zakupioną subskrypcją;.

- Faza III (badanie) - identyfikacja potrzeb i obszarów do usprawnień. W tej fazie zebrane zostają wszystkie propozycje modyfikacji rozwiązania, co pozwala nie tylko dobrze zaplanować projekt (w tym koszty), ale też przewidzieć potencjalne trudności;

- Faza IV (realizacja). Podczas jej trwania przeszkoleni zostają kluczowi użytkownicy, którzy wspierać będą zespoły oraz przygotowywana jest migracja i archiwizacja danych ze starych rozwiązań;

- Faza V (wdrożenie) - start produkcyjny i jedocześnie czas na szkolenie i przygotowanie do pracy z nowym narzędziem wszystkich użytkowników. Na zakończenie tego etapu podejmowana jest decyzja o uruchomieniu systemu.

- Faza VI (działanie) dotyczy utrzymania systemu. Zespół Utrzymaniowy analizuje możliwości rozwoju i usprawnienia, mające na celu dalszą optymalizację działania wdrożonego rozwiązania. Ponadto w przypadku jakichkolwiek komplikacji lub wątpliwości po stronie użytkowników jest w stanie szybko zareagować.

Narzędzia wspierające dobrą komunikację

Najważniejszym elementem projektu jest jednak skuteczna komunikacja, dlatego warto zadbać o to, by struktura organizacyjna była odpowiednio ułożona i wykorzystywała narzędzia zwalające na stała łączność pomiędzy uczestnikami projektu oraz możliwość sięgnięcia w każdym momencie do aktualnych danych i dokumentacji. W tej roli doskonale sprawdza się na przykład Jira i Confluence (rozwiązania firmy Atlassian) wykorzystywane przez Hicron. Jira umożliwia porządkowanie zadań, nadawanie im statusów oraz przypisanie do osób odpowiedzialnych za konkretne działania, pozwala śledzić postęp prac, wspiera zarządzanie testami, procesami, zmianami oraz błędami. Z kolei baza wiedzy Confluence pozwala na gromadzenie wiedzy i dzielenie się nią, jest to też miejsce na gromadzenie pełnej dokumentacji projektowej do której zawsze jest dostęp i której nie trzeba poszukiwać w rozproszonych źródłach. Połączenie Jiry i Confluence w pracy grupowej generuje szereg korzyści wynikających z optymalizacji i zwiększania wydajności zespołów. Każde zgłoszenie w Jira można powiązać z bazą wiedzy w Confluence, w tej sposób znane są wszystkie działania związane z danym problemem i dostępne są powiązane z nimi dokumenty. Oba narzędzia zapewniają nadawanie restrykcji treściom tak, by trafiały tylko do odpowiedniego i zdefiniowanego grona odbiorców, co jest bardzo ważne z punktu widzenia ochrony danych.

- Jira i Confluence minimalizują także konieczność wykorzystywania w projekcie maili, co zabiera czas i generuje ryzyko utraty kontroli nad wymienianymi informacjami. W narzędziach Atlassian wszystkie informacje są zawsze aktualne, a autor zmian – jasno wskazany - mówi Artur Kozaryn, Business Solutions Team Leader, Hicron.

Publikacja prowadząca przez projekt krok po kroku, dostępna będzie tutaj już na początku maja.

Materiał powstał we współpracy z Hicron

IT
Każdy może sprawdzić, czy jego dane wyciekły. Rządowa aplikacja zaliczyła wpadkę
Materiał Promocyjny
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Biznes
Poczta na równi pochyłej. Państwowy moloch ma problem
Biznes
Chińska gwiazda bankowości siedzi w areszcie. Władze twierdzą, że za korupcję
Biznes
Europa podwaja flotę powietrzną do walki z pożarami lasów
Materiał Promocyjny
ESG - Raportowanie w praktyce – IV edycja
Biznes
Elon Musk znowu liderem rankingu miliarderów
Biznes
Spór o „Aptekę dla aptekarza”. Właściciele placówek podzieleni