Dla firm farmaceutycznych najważniejsi są ludzie – pacjenci, medycy i pracownicy

Firmy farmaceutyczne powinny działać w sposób transparentny. Jestem absolutną przeciwniczką gadżetomanii i rozdawnictwa, stawiam na merytorykę – mówi Agnieszka Leszczyńska, szefowa Angelini Pharma w Polsce.

Publikacja: 20.12.2022 21:00

Dla firm farmaceutycznych najważniejsi są ludzie – pacjenci, medycy i pracownicy

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Angelini Pharma

W jakich obszarach działa Angelini?

Angelini Pharma Polska to szybko rozwijająca się firma farmaceutyczna, generująca już ponad 400 mln złotych przychodu rocznie. Posiadamy dział sprzedaży aptecznej i dział promujący leki na receptę zarówno na rynku otwartym, jak i szpitalnym.

Mamy mały, ale prężnie rozwijający się portfel leków OTC. Jesteśmy firmą skoncentrowaną na oryginalnych lekach, jedyne wyjątki w portfelu stanowią Visolvit (od lat znany witaminowy suplement, w 100 proc. naturalny bez barwników i konserwantów) oraz ThermaCare – kompresy rozgrzewające z innowacyjną formułą łagodzącą bóle mięśniowe.

Trzon naszego biznesu stanowią leki przepisywane przez lekarzy pierwszego kontaktu i specjalistów. Docieramy do pediatrów, ortopedów i reumatologów, ginekologów, lekarzy medycyny paliatywnej, onkologów oraz psychiatrów. Właśnie rozpoczęliśmy współpracę z neurologami.

Można zauważyć, że Angelini szczególnie skupia się na neurologii i psychiatrii. Jakie najważniejsze zmiany firma wprowadziła właśnie w tych obszarach?

Zdecydowanie stawiamy na psychiatrię i neurologię. Szczególnie w psychiatrii jesteśmy niekwestionowanym ekspertem. To Angelini Pharma w latach 70. XX wymyśliła, wyprodukowała i wprowadziła na rynek antydepresant o jednym z najnowocześniejszych mechanizmów działania. Lek stosowany powszechnie do dzisiaj, ponieważ wciąż jest skuteczny, bezpieczny i zapewniający pacjentowi komfort życia, jakość snu i radość z seksu. W 2020 wprowadziliśmy (przez umowę partnerską z firmą Sunovion) na rynek jedną z najnowocześniejszych molekuł na schizofrenię, która nie tylko jest skuteczna, ale tak bezpieczna, że jako jedyny lek na rynku polskim jest zarejestrowana dla pacjentów młodocianych, od 13. roku życia.

Stawiamy swoje pierwsze kroki w dziedzinie neurologii. Właśnie jesteśmy w przededniu refundacji najnowocześniejszej molekuły stosowanej w leczeniu padaczki lekoopornej. Znany periodyk „Lancet” napisał o tym leku „a game changer” i faktycznie możemy zmienić życie tysiącom ludzi chorych na padaczkę lekooporną.

W jaki sposób Angelini odpowiada na niezaspokojone potrzeby pacjentów psychiatrycznych i neurologicznych?

Każdy nasz kolejny produkt specjalistyczny ma unikatowe właściwości. Nasze leki pomagają pacjentom wrócić do normalnego życia i cieszyć się nim jak zdrowy człowiek. Jestem dumna, że pracuję w firmie, która dostarcza pacjentom takie produkty.

Działamy edukacyjnie w obszarze walki z depresją. W przychodniach POZ pacjenci mogą wypełnić kwestionariusz zdrowia PHQ-9, służący do oceny objawów depresji. W ten sposób staramy się dotrzeć do chorych, żeby przynajmniej uświadomili sobie pewne problemy. Edukujemy również lekarzy POZ i organizujemy spotkania ze specjalistami. Lekarze POZ muszą umieć diagnozować depresję. Psychiatrów w Polsce jest za mało. Zdajemy sobie sprawę, że część pacjentów z powodu stygmatyzacji nigdy nie zdecyduje się pójść do specjalisty.

Próbujemy odstygmatyzować padaczkę. Od marca tego roku wspólnie z organizacjami pacjenckimi prowadzimy kampanię edukacyjną „Nie jesteś sam. Nie jesteś sama” na rzecz osób chorych na epilepsję. Inicjujący ją film „Dziecinnie proste” pokazuje, że człowiek chory na padaczkę może być aktywnym uczestnikiem życia społecznego, pracować, założyć rodzinę, a możliwego ataku nie trzeba się bać, edukuje, jakie kroki należy podjąć w razie ataku.

Jaką największą innowację wdrożyła firma w Polsce, od kiedy stoi pani na jej czele?

Angelini Pharma Polska stawia przede wszystkim na innowacyjne produkty oraz rozwiązania ułatwiające życie naszym pracownikom.

Oczywiście dalej najważniejsza jest skuteczność leków, ale troszczymy się również o bezpieczeństwo i jakość życia. My wprowadzamy na rynek najnowsze molekuły, które nie tylko są przynajmniej tak efektywne jak dostępne już leki, ale mają mniej działań niepożądanych i pozwalają pacjentom prowadzić taki tryb życia jak zdrowe osoby.

Jesteśmy firmą egalitarną. W Angelini Pharma pracownik jest najważniejszy. W centrum zainteresowania jest jego dobro, komfort pracy i dobra atmosfera. Lubimy się, lubimy ze sobą współpracować. Nie mamy zamkniętego biura, wszyscy pracują w otwartej przestrzeni, ja również! Mamy elastyczny czas pracy. I choć ustaliliśmy, że dwa dni w tygodniu będziemy pracować w biurze (bo kontakt osobisty jest ważny i w czasie pandemii poczuliśmy, jak bardzo nam go brakuje), nie monitorujemy pracowników – każdy pracuje jak chce, podchodzimy do tego elastycznie. Mamy też kafeterię benefitów – pracownik z długiej listy może wybrać aktywność, zakupy czy rozrywkę, za którą zapłaci firma.

Jaką strategię rozwoju przyjęła firma i jak ją realizuje? Jakie są plany i wyzwania dla firmy na najbliższe lata?

Angelini Pharma ma własne centra R&D i produkcji i właśnie tam nadal będziemy rozwijać swoje produkty. Oprócz tego, jak dotychczas będziemy współpracować z firmami, które produkują molekuły, ale nie mają własnego zaplecza do ich promocji i sprzedaży. Dlaczego często jesteśmy podmiotem odpowiedzialnym dla danej marki. Cały czas poszukujemy takich przyszłościowych partnerstw.

Wreszcie, sami jesteśmy zainteresowani kupnem nowych molekuł czy przejęciem całych firm. Przykładem jest zakup półtora roku temu firmy, która zarejestrowała nową cząsteczkę na padaczkę lekooporną. To otworzyło nam drogę w nowej dziedzinie – neurologii. I takich okazji dalej będziemy szukać. Chcemy poszerzać swój portfel i swoje kompetencje w takich obszarach jak leczenie bólu, psychiatria czy neurologia.

Bardzo ważnym dla nas aspektem jest rozwój pracownika. Stale poszerzamy jego wiedzę, certyfikując ją w niezależnych ośrodkach (bycie firmą oryginalną zobowiązuje do najwyższych standardów merytorycznych). Stawiamy na rekrutacje wewnętrzne, przygotowując pracujące u nas osoby do objęcia nowych funkcji. Zachęcamy do przejęcia inicjatywy i otwartej komunikacji.

Co jest dla pani najważniejsze w pracy sektorze farmaceutycznym?

Na poziomie ogólnym bardzo ważna jest etyka i edukacja.

Firmy farmaceutyczne powinny działać w sposób transparentny. Jestem absolutną przeciwniczką gadżetomanii i rozdawnictwa, stawiam na merytorykę.

Uważam, że my w branży farmaceutycznej, oprócz oczywiście działalności komercyjnej, mamy obowiązek szerzenia wiedzy o możliwościach terapeutycznych, edukacji lekarzy i pacjenta odnośnie do nowych leków, ich działania i interakcji. Powinniśmy jak najlepiej to jest możliwe troszczyć się o zdrowie pacjenta, ale również o jego dobre życie, tak, by nie odczuwał skutków choroby.

Wchodząc głębiej, powiedziałabym, że najważniejsi są ludzie. Lekarze, pielęgniarki, farmaceuci, ale również przedstawiciele firm farmaceutycznych. Traktowani z szacunkiem i uwagą. Dzięki ich pracy i zaangażowaniu możemy czuć się bezpiecznie, zaopiekowani, z szeroką wiedzą medyczną.

CV

Agnieszka Leszczyńska – Country Manager Poland w Angelini Pharma. Firma powstała w 1919 roku jako niewielkie laboratorium farmaceutyczne. W latach 60. stało się ważnym, europejskim graczem na rynku farmaceutycznym. W Polsce Angelini Pharma jest obecna od 1995 r. Z biegiem czasu Angelini Pharma przekształciło się w czołową międzynarodową grupę specjalizującą się w produkcji oraz dystrybucji leków, skupionych wokół takich obszarów terapeutycznych jak ból, depresja, choroby układu kostno-stawowego i infekcje (stany zapalne jamy ustnej i gardła oraz kaszel). Spółka prowadzi działalność bezpośrednią w 25 krajach, zatrudniając prawie 3000 osób, i w ramach strategicznej współpracy z wiodącymi międzynarodowymi grupami farmaceutycznymi wprowadza swoje produkty do obrotu w ponad 50 krajach. 

Materiał powstał we współpracy z Angelini Pharma

Materiał powstał we współpracy z Angelini Pharma

W jakich obszarach działa Angelini?

Pozostało 99% artykułu
Biznes
Niemieckie czołgi z fabryki na Ukrainie. Kreml już grozi atakiem
Biznes
InPost został oficjalnym partnerem legendarnego klubu angielskiej Premier League
Biznes
Róża Thun: Trzeba podnieść kulturę płatności. To pomoże mniejszym firmom
Materiał partnera
Na Progu Rewolucji Cyfrowej: Rozmowa z Prezesem IAB Polska i Przewodniczącym Jury przed Galą IAB MIXX Awards 2023
Materiał partnera
Atrakcyjna propozycja dla przyszłych specjalistów IT
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości