Materiał powstał we współpracy z Adamed Pharma S.A.

To główne wnioski ekspertów z debaty „Jak skutecznie rozwijać potrzeby dotyczące wiedzy i kompetencji u młodych ludzi?”. – Mówimy o tym, że szkoła potrzebuje nowej równowagi, i to jest równowaga trzech czynników. To jest wiedza, która wyjaśnia, jak funkcjonuje świat. To są kompetencje, które pozwalają w tym świecie działać, i taka podmiotowość, która daje moc do działania. Taka triada. To nie chodzi o to, żeby mieć kompetencje w opozycji do wiedzy, bo super istotnym elementem kompetencji jest wiedza. Musimy wiedzieć, że konia trojańskiego będziemy szukali w książce do historii, a nie w stajni – przyznał podczas dyskusji dr Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Zdaniem dr. Piotra Dardzińskiego z Sieci Badawczej Łukasiewicz uczniowie w szkole zdobywają aktualnie wiedzę niezbędną im do zaliczenia kolejnego semestru. – To jest taka gra. Musisz opanować tę wiedzę po to, żeby wygrać i wejść na wyższy level. A dziś młodzież chce na przykład zostać pilotem, konstruktorem samolotu albo nawet astronautą czy astronomem. Chcą zobaczyć tunel aerodynamiczny, w którym skacze Adam Małysz, Kamil Stoch, by być może też zostać skoczkami i doświadczyć, jak się trenuje – zauważył.

Programy europejskie

Projekty europejskie i program Erasmus+ to już nie są programy niszowe – przyznał dr Paweł Poszytek z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wiele szkół zarówno w Polsce, jak i w Europie chętnie uczestniczy w tego typu programach. W programie e-Twinning, czyli takiej elektronicznej współpracy szkół, uczestniczy 83 tys. nauczycieli. Nauczyciele realizują w ramach tych projektów dokładnie to, co jest objęte podstawą programową, czyli biologia, fizyka, chemia itd., ale to projekty interdyscyplinarne, jak chociażby projekty „Jak przeżyć na Marsie”, który łączy wiele przedmiotów – dodał.

Ciekawość świata

Takie spotkania z naukowcami są w stanie odmienić młodych ludzi – mówił prof. Marcin Kołaczkowski, z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Myślę, że to wychodzenie do młodzieży, przede wszystkim pokazywanie, kim jesteśmy jako naukowcy, co robimy, jest bardzo ważne. Dużo młodych ludzi ma takie dosyć szablonowe pojęcie o edukacji w kierunku medycyny czy nauk biologicznych. Pokazywanie realiów i budowanie pewnego rodzaju pomostu pomiędzy dziecięcymi marzeniami a tym realnym światem zawodowym jest bardzo ważne.

– Na Wydziale Farmaceutycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego podjęliśmy kilka lat temu decyzję o stworzeniu dość innowacyjnego kierunku studiów o nazwie Drug Discovery and Development. Cała koncepcja studiów i ich program powstał w bardzo ścisłej współpracy z firmami Adamed i Rayvu – dodał.

Natomiast Martyna Strupczewska, kierownik ds. komunikacji zewnętrznej i CSR Adamed Pharma S.A., kierownik programu ADAMED SmartUP, przyznała, że farmacja to jeden z najbardziej innowacyjnych obszarów. – Jako branża jesteśmy elementem szerokiego ekosystemu i zależy nam na tym, żeby wspierać rozwój nauki, która ma służyć zdrowiu i ratowaniu życia pacjentów – co jest dla nas najważniejsze. Synergia i współdziałanie świata nauki i biznesu są tu niezbędne.

W Adamed zauważyliśmy potrzebę edukacyjną i tak zrodził się program ADAMED SmartUP, do którego dotychczas zarejestrowało się ponad 60 tys. nastolatków. Nasz program rozwija wiedzę w zakresie nauk przyrodniczych oraz buduje kompetencje przyszłości. Podczas corocznego naukowego obozu uczniowie nie tylko uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez wybitnych naukowców i praktyków, ale przede wszystkim budują społeczność młodych pasjonatów nauki – dodała.

Edukacja niejedno ma imię

Inaczej wygląda edukacja małego dziecka, inaczej adolescentki adolescenta, a inaczej u progu dorosłości. I dlatego ja bym postawiła jednak przede wszystkim na hołubienie tego dziecka wewnątrz, na każdym etapie. Ja bym oczekiwała, żeby ta edukacja była mniej zacięta, a bardziej nastawiona na przeżycie, na poruszanie emocji. Wtedy będzie więcej czasu, energii, miejsca na to, żeby rozwijała się edukacja nieformalna i pozaformalna – podsumowała prof. Jadwiga Bednarek z Wyższej Szkoły Bankowości.

Materiał powstał we współpracy z Adamed Pharma S.A.