Materiał powstał we współpracy z PAIH

W środę w Warszawie odbyła się trzecia już edycja PAIH Forum Biznesu, pierwsza po dwóch latach przerwy. Frekwencja dopisała. Praktycznie przed każdym punktem informacyjnym, niezależnie, czy chodziło o Niemcy, Indonezję czy Kenię, do pracowników zagranicznych biur handlowych ustawiały się kolejki zainteresowanych ekspansją zagraniczną przedsiębiorców. Przybyło ich na Forum ponad 3 tys.

Firmy idą w świat

– Zainteresowanie Wietnamem jest duże. Na spotkanie z nami w Warszawie przyszło bardzo wielu przedstawicieli firm kosmetycznych, w tym takich, które nie są jeszcze obecne na tamtejszym rynku. Również firmy spożywcze m.in. oferujące piwo i inne alkohole chcą eksportować do Wietnamu. Mają one potencjał, choć np. piwo owocowe nie jest jeszcze w Wietnamie znane i popularne. Jedna z firm chce też w Wietnamie sprzedawać Żubrówkę – mówi Ho Thi Hanh Ngan, business development menedżer z biura PAIH w Wietnamie, które działa w Ho Chi Minh City.

Rodzime firmy chcą też być bardziej obecne na Półwyspie Iberyjskim, ale jak wskazuje Wojciech Łopatkiewicz, szef biura PAIH w Madrycie, nie jest to wcale łatwe. – Jeśli idzie o biznes, Hiszpania jest hermetyczna. To rynek nasycony i wysoce konkurencyjny. Hiszpanie są postrzegani jako ludzie otwarci, ale w biznesie są konserwatywni. Są bardzo przywiązani do swych marek. Niemniej jednak polskie produkty coraz częściej goszczą na hiszpańskich półkach, a prawdziwym hitem naszej sprzedaży w Hiszpanii są kosmetyki. Są one cenione ze względu na wysoką jakość i jej konkurencyjną relację do ceny – tłumaczy Łopatkiewicz, wyliczając, że są tam już obecne polskie firmy kosmetyczne takie jak: Ziaja, Dr Irena Eris, Yope, Indigo Nails czy Miya.

– Nasze forum jest unikaną okazją do zaprezentowania potencjału rynku australijskiego polskim firmom zainteresowanym zarówno eksportem, jak i inwestycjami. Forum pokazało gotowość polskich firm do ekspansji na rynki azjatyckie, Australii i Nowej Zelandii czy szerzej regionu Azji i Pacyfiku – zauważa Rafał Jarosz, business development menedżer z biura w australijskim Sydney. – Zdecydowanie największy potencjał sprzedaży mają tam polskie firmy z branży zielonych technologii, energetyki i sprzętu medycznego – dodaje.

Podsumowanie Expo

Dużą część Forum poświęcono podsumowaniu obecności Polski na światowej wystawie Expo w Dubaju. – Obecność Polski na Expo 2020 w Dubaju to niewątpliwie sukces w wymiarze gospodarczym, ale też promocyjnym. Marka Polska wiele zyskała i w świecie arabskim znacząco wzrosła świadomość, co w sensie ekonomicznym, turystycznym i kulturowym oferuje nasz kraj. Już podczas tych wakacji, a więc niemal od razu po zakończeniu wystawy, odnotowano rekordową liczbę turystów arabskich odwiedzających Małopolskę, w szczególności Kraków i Zakopane – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. – Bardzo mocno zintensyfikowano też oficjalne spotkania na szczeblu rządowym i administracji lokalnej. Naszych partnerów z Zatoki Arabskiej interesują przede wszystkim IT, zielone technologie oraz produkcja i przetwórstwo żywności – dodaje Malinowski.

Potwierdza to Krzysztof Drynda, prezes PAIH. – Kolejne delegacje z ZEA przybywają do Polski, podpisywane są kontrakty. Spijamy teraz przysłowiową śmietankę. Do tego sukcesu przyczyniły się niewątpliwie dwa fora zorganizowane przez naszą Agencję w Dubaju, tj. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze i Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze. Zainteresowanie Afryki naszym krajem widać też zresztą tu na Forum PAIH Biznesu poprzez liczną obecność dyplomatów krajów afrykańskich – podkreśla szef PAIH.

Odbudowa Ukrainy

Obecny na Forum Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii, przypomniał też o szczególnych więzach Polski i Ukrainy i naszej woli udziału w odbudowie Ukrainy. Co się dzieje w tej materii?

– 9 czerwca br. uruchomiliśmy bazę polskich firm zainteresowanych wznowieniem eksportu na Ukrainę i współpracy przy odbudowie powojennej Ukrainy. Zainteresowanie jest olbrzymie. Zgłosiło się już ponad 1300 polskich przedsiębiorców. Reprezentują oni przede wszystkim sektor budowlany, ale także maszynowy, rolno-spożywczy, farmaceutyczny i motoryzacyjny. Perspektywy współpracy z naszym wschodnim sąsiadem są naprawdę bardzo dobre, czego przykładem była wysoka frekwencja, prawie 800 przedsiębiorców na I Forum Odbudowy Ukrainy, które odbyło się 31 sierpnia br. na PGE Narodowym – wylicza Karol Kubica, kierownik ZBH w Kijowie. I jak dodaje, kolejnymi działaniami będzie stworzenie katalogu zainteresowanych uczestników w trzech językach (polski, ukraiński, angielski) i jego dystrybucja pośród ukraińskich instytucji publicznych, biznesu i organizacji branżowych. – Wkrótce odbędą się też kolejne konsultacje branżowe, a w 2023 r. planujemy już misje branżowe polskiego biznesu na Ukrainę – zapowiada Kubica.

– Osobiście uważam, że PAIH Forum Biznesu to wartościowa inicjatywa. Z perspektywy długoletniej współpracy z Agencją widzę duże zaangażowanie i chęć pomocy przedsiębiorcom. PAIH się rozwija. Widać zmianę w podejściu do nas, przedsiębiorców. Samo zaś wydarzenie jest coraz większe. Jego skala jest imponująca, są obecni wszyscy szefowie ZBH – mówi Marcin Żochowski, dyrektor ds. sprzedaży w spółce Phenicoptere, właściciela marki Glov. – Było też wiele ciekawych paneli np. o certyfikacji halal – dodaje.

Materiał powstał we współpracy z PAIH