Materiał powstał we współpracy z firmą Coca-Cola

Jak podkreślają przedstawiciele Coca-Cola HBC Polska, nowoczesny magazyn wybudowany w Radzyminie rozszerza możliwości operacyjne i logistyczne tego największego w Europie Środkowo-Wschodniej zakładu firmy. Projekt o wartości ponad 61 mln zł zamyka dekadę, w której system Coca-Cola zainwestował w Polsce 1,3 mld zł. Magazyn wysokiego składowania to jednak nie tylko ukoronowanie 50 lat obecności marki w Polsce, ale także wyznaczenie kierunku jej rozwoju na kolejne lata.

Inwestycje i rynek pracy

W tym roku Coca-Cola obchodzi ważny jubileusz – 50-lecie obecności w Polsce: pierwsza butelka tego kultowego napoju wyprodukowana nad Wisłą opuściła linię produkcyjną Browarów Warszawskich w 1972 r. Od tamtej pory marka na stałe wpisała się w krajobraz społeczno-ekonomiczny Polski, wnosząc wkład w rozwój kraju w wysokości ponad 3,6 mln zł rocznie. Warto podkreślić, że każda złotówka wypracowana lokalnie przez system Coca-Cola generuje kolejne 3,83 zł dochodu w gospodarce.

- Dobra współpraca Rzeczypospolitej Polskiej i Stanów Zjednoczonych Ameryki jest podstawą bezpieczeństwa i stabilności w regionie Europy Środkowej - uważa minister Paweł Szrot, szef gabinetu prezydenta Andzreja Dudy. - Dla wielu pokoleń Polaków to właśnie Coca-Cola była symbolem legendarnego amerykańskiego komfortu życia - dodaje.

System firm Coca-Cola ma znaczący wpływ także na rynek pracy. W Polsce w obu spółkach zatrudnionych jest łącznie niemal 1800 osób, a każde stanowisko generuje kolejnych pięć etatów w innych sektorach gospodarki. Oznacza to, że obecnie działalność marki daje pracę prawie 10 tys. osób.

Coca-Cola jest w Polsce od pięćdziesięciu lat, więc jak widać Polska jest otwarta na inwestycje. Jestem podekscytowany tym nowym przedsięwzięciem, ponieważ stworzy ono miejsca pracy i jeszcze bardziej pogłębi nasze partnerstwo gospodarcze. Cieszę się, że amerykańskie firmy, takie jak Coca-Cola, inwestują w Polsce. Ich działania nie tylko pozytywnie wpływają na sytuację gospodarczą po obu stronach Atlantyku, ale także wzmacniają godne pochwały zaangażowanie w społeczną odpowiedzialność biznesu - mówi Ambasador Stanów Zjednoczonych, Mark Brzezinski.

Firma od lat inwestuje w rozwój lokalnej działalności, zarówno w zakresie portfolio, jak i innowacji zwiększających możliwości produkcyjne zakładów i realizujących cele z agendy zrównoważonego rozwoju. W ostatnich latach powstały m.in.: nowoczesna linia butelek PET w zakładzie w Radzyminie oraz wysokowydajna linia do produkcji puszek w różnych formatach i innowacyjna instalacja do produkcji preform w 100 proc. z materiału PET w zakładzie w Staniątkach.

Zgodnie z naszą ambicją „Świat bez odpadów” chcemy do 2030 r. zbierać i poddawać recyklingowi 100 proc. opakowań, które wprowadzamy na rynek, a do roku 2040 stać się firmą z zerową emisją CO2 – mówi Jaak Mikkel, prezes Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie. – Wierzymy, że dzięki planowaniu produkcji w zrównoważony sposób, odpowiedzialnemu podejściu do dystrybucji oraz aktywnemu udziałowi w dialogu w celu stworzenia systemu kaucyjnego w Polsce osiągniemy te cele – dodaje Jaak Mikkel.

Zamknięcie obiegu opakowań to wyzwanie ekologiczne, ale także szansa na wprowadzanie innowacji biznesowych i społecznych, które przyczynią się do powstawania nowych miejsc pracy, usług i gałęzi przemysłu. Dlatego bliska współpraca wszystkich uczestników rynku to kluczowy element procesu tworzenia gospodarki cyrkularnej, która daje odpowiedź na współczesne wyzwania środowiskowe.

Nowy magazyn wysokiego składowania Coca-Cola HBC Polska w Radzyminie

Nowy magazyn wysokiego składowania Coca-Cola HBC Polska w Radzyminie

ernest rebisz

Magazyny na miarę przyszłości

Coca-Cola HBC nieustannie doskonali także swój łańcuch dostaw, którego pierwszym i kluczowym elementem są nowoczesne magazyny. Nowa inwestycja w Radzyminie została zaprojektowana tak, by maksymalnie wykorzystać przestrzeń – w budynku o powierzchni 2000 mkw. znalazło się ponad 14 tys. miejsc paletowych. Poza efektywnością postawiono także na pełną automatyzację. Składowane aż na 17 poziomach palety poruszają się po czterech suwnicach o wysokości 40 m. Ich ruchem, począwszy od transportu z produkcji, przez ustawianie na regałach, a skończywszy na wydawaniu do dostawy, kieruje dedykowany system. Dzięki temu magazyn może przyjąć nawet 150 palet na godzinę. Takie rozwiązania pozwalają optymalizować procesy logistyczne i zwiększać możliwości produkcyjne firmy, co jest szczególnie istotne w przypadku fabryki w Radzyminie, która produkuje i dostarcza napoje dla całego regionu (Polski, Litwy, Łotwy i Estonii).

To nie koniec inwestycyjnych przedsięwzięć Coca-Coli w naszym kraju. – Jesteśmy w Polsce od 50 lat i chcemy tu zostać na kolejne dekady. Coraz więcej konsumentów sięga po nasze napoje, więc rozszerzanie możliwości naszych zakładów jest naturalnym krokiem, dzięki któremu możemy dalej odpowiadać na potrzeby rynku. Nie zamierzamy na tym poprzestać – planujemy kolejne inwestycje w nowe warianty napojów i ich kategorie, linie produkcyjne i innowacyjne rozwiązania. Wszystko po to, by dalej rozwijać działalność w Polsce – zapowiada dyrektor Jaak Mikkel.

Więcej niż biznes

Coca-Cola zobowiązała się zostać firmą neutralną emisyjnie do 2040 r. i nieustannie szuka rozwiązań, które pozwolą osiągnąć ten cel. Tylko w ostatniej dekadzie zredukowała w Polsce emisję dwutlenku węgla o 44 proc. Obecnie 100 proc. energii elektrycznej, którą kupuje Coca-Cola HBC, pochodzi z odnawialnych źródeł, a dzięki odpowiedzialnemu podejściu do zarządzania zasobami wodnymi lokalne zakłady firmy, w tym fabryka w Radzyminie, otrzymały złote certyfikaty AWS (Alliance for Water Stewardship), a zakład w Tyliczu jako jedyny w Polsce zyskał najwyższą, platynową ocenę. Już dziś wszystkie wykorzystane w Polsce opakowania nadają się do recyklingu.

Coca-Cola realizuje także ważne programy społeczne, skupiające się w ostatnich latach na wsparciu młodych ludzi i kobiet w aktywizacji zawodowej oraz wejściu na rynek pracy. Z narzędzi programu #YouthEmpowered skorzystało 400 tys. osób. Z kolei program „Sukces to ja” objął 700 tys. kobiet.

System Coca-Cola w Polsce pomaga także w czasach kryzysu. Podczas pandemii Covid-19 wsparł medyków oraz branżę gastronomiczną kwotą 8 mln. Z kolei od początku wybuchu konfliktu zbrojnego w Ukrainie Coca-Cola w Polsce przekazała 5 mln zł na rzecz uchodźców. Blisko 1,2 mln zł z tej kwoty trafiło bezpośrednio do Polskiego Czerwonego Krzyża, który z tych funduszy utworzył cztery mobilne punkty recepcyjne dla uchodźców. System Coca-Cola dostarczył jak dotąd także 250 000 litrów napojów o wartości niemal 1 mln zł. W perspektywie globalnej wsparcie systemu Coca-Cola i Fundacji Coca-Cola związane z kryzysem w Ukrainie to łącznie już ponad 18,5 mln euro.

Jak najmniej słodzenia

Od początku 2021 r. w Polsce obowiązuje podatek od napojów zawierających cukier. Ta regulacja wprowadziła drugą najwyższą na świecie tego typu opłatę dla producentów. W jej efekcie segment gazowanych napojów bezalkoholowych skurczył się w ubiegłym roku o 16 proc. Jak na to wyzwanie odpowiedziała Coca-Cola? – Wprowadzenie podatku oznaczało dla nas przygotowanie w krótkim czasie nowego planu biznesowego na 2021 r. – mówi Jaak Mikkel. – Naszym celem było takie dostosowanie się do nowych warunków i podjęcie wielu inicjatyw, zarówno w obszarze naszych aktywności rynkowych, jak i współpracy z naszymi partnerami biznesowymi, by skutki zmian dotknęły konsumentów w jak najmniejszym stopniu. Nasze wyniki pokazują, że nam się udało – w 2021 r. Coca-Cola odnotowała rekordowy wzrost udziału w kategorii napojów bezalkoholowych.

Zainteresowanie kategorią produktów zero i o obniżonej zawartości cukru rośnie w Polsce od lat. Konsumenci coraz chętniej i częściej sięgają po napoje tego rodzaju. Dotyczy to zarówno napojów gazowanych, jak i energetyków. Dlatego udział tych produktów w portfolio firmy stale wzrasta. W 2020 r. udział produktów zero wynosił 25 proc., dziś jest to już 37 proc. i na tym nie koniec. Na rynek trafiają nowe produkty z zerową lub obniżoną zawartością cukru. Przykłady to m.in.: Fanta Zero, Sprite Zero, Fuzetea Zero, Monster Zero, a jak zapewniają przedstawiciele firmy, już niedługo wybór jeszcze się poszerzy.

Materiał powstał we współpracy z firmą Coca-Cola