"Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Infoshare 2022

Kiedy w pełni doświadczymy technologii, która umożliwi spełnienie tej obietnicy? Na te i inne pytania podczas Infoshare 2021 odpowiedział w swoim wystąpieniu Bartek Pucek, autor pucek.com, newslettera i społeczności na styku biznesu i technologii.

Świat, który odchodzi w przeszłość

Internet nieustannie się zmienia i ewoluuje. Na przestrzeni dekad przybierał różne formy. Web 1.0 była siecią opartą na katalogach. Nie było tam praktycznie żadnej interaktywności między użytkownikami a twórcami. Firmy tworzyły treści, które były dystrybuowane do użytkowników, a potem monetyzowane w 100 proc.

Web 2.0 to pojawienie się mediów społecznościowych, które dało użytkownikom możliwość łączenia się z innymi i wymianę informacji. Treści zaczęły być tworzone przez użytkowników dla użytkowników. Wciąż jednak najwięcej pieniędzy zarabiały platformy oraz najpopularniejsi twórcy. Najwięksi gracze - Facebook, Google, Apple, Netflix i tym podobne platformy zagarnęły całą naszą uwagę, a także niemal całe możliwe związane z tym przychody.

Nowa jakość Internetu

Dziś każdy chce zostać twórcą treści. Ci, którzy mają już zbudowane wokół siebie społeczności, przenoszą je poza największe platformy (jak YouTube, Facebook czy Twitch), by mieć większą kontrolę nad relacjami ze swoimi odbiorcami. Obecnie istnieje też o wiele więcej sposobów na zarabianie jako content creator poza tworzeniem treści - zysk generuje się teraz nie tylko z reklam, ale także z płatnych subskrypcji czy gadżetów promocyjnych (tzw. merch'u).

Czy można powiedzieć, że twórcy to nowi pionierzy? Nie tylko tworzą treści, ale otwierają różnego rodzaju działalności, tworzą nowe modele biznesowe. Najpopularniejsi streamerzy, tzw. górny 1%, zarabiają ponad połowę wszystkich przychodów generowanych na Twitchu. Nie jest łatwo trafić do tego jednego procenta. Jeśli twórca nie wstrzelił się w odpowiedni okres z rozpoczęciem swojej internetowej działalności lub jego treści nie są wystarczająco chwytliwe, trudno będzie mu na tym zarobić.

Co popycha nas do zmian?

Na stworzenie Web 3.0 mają wpływ trzy rodzaje czynników, które starają się rozwiązać problemy obecne w poprzednich odsłonach Internetu:

● czynnik społeczny – polityka własnościowa platform. Twórcy treści na platformy typu YouTube wciąż nie są ich właścicielami - to platformy mają prawa do swojej zawartości.
● czynnik ekonomiczny – wzrost ekonomii twórców oraz rosnąca niechęć do tradycyjnych miejsc pracy. W trakcie pandemii ludzie zaczęli inwestować w siebie i rozwój swoich działalności, zachęceni historiami o wielkich sukcesach małych startupów.
● czynnik technologiczny – bariera wejścia do świata twórców najniższa od lat. Niższe koszty technologii, ułatwiające przeciętnemu Kowalskiemu rozpoczęcie nowego projektu, firmy lub złapanie dodatkowej pracy zachęcają do pozaetatowej działalności

Web 3.0 - lekarstwo na wszystkie smutki

Czym jest więc Web 3.0? Za Chrisem Dixonem możemy powiedzieć, że jest to "Internet należący do twórców i użytkowników, zorganizowany za pomocą tokenów". W Web 3.0 treści tworzone są przez użytkowników i dla użytkowników na platformach kontrolowanych przez użytkowników. Oznacza to, że autor zawsze będzie właścicielem stworzonego przez siebie contentu. W procesie tym pomogą tzw. sieci rozproszone i tokeny. Pozwolą one zdecentralizować to, co jest scentralizowane od przeszło dwóch dekad. Wszak takie było pierwotne założenie Internetu – miał być dostępny dla każdego.

Web 3.0 na Infoshare 2022

- Jednym z najbardziej gorących tematów tegorocznej edycji Infoshare będzie Web 3.0, który postrzegany jest jako ogromna szansa dla świata biznesu - globalnych marek i korporacji. Jednocześnie wyzwaniem dla nich pozostaje dostępność ekspertów IT, którzy potrafią programować w technologiach powiązanych z takimi obszarami jak kryptowaluty, NFT i blockchain. Chcemy być mostem zarówno dla biznesu, który szuka specjalistów w tym obszarze, jak i dla programistów, którzy będą mogli zdobyć potrzebną im wiedzę podczas wystąpień na scenie i rozmów z liderami opinii Web 3.0. - mówi Grzegorz Borowski, CEO Infoshare.

Podczas Infoshare 2022 swoją wiedzą z zakresu metaverse i jego wykorzystania w biznesie podzielą się eksperci z branży. QuHarrison Terry, autor książek The NFT Handbook i The Metaverse Handbook, przybliży słuchaczom przemianę metaversu z fikcji literackiej w rzeczywistość, a Wiktoria Wójcik (inStreamly) opowie o tym, dlaczego metaverse jest bliżej niż myślimy i dlaczego ta cyfrowa transformacja dotyczy nas wszystkich. Mike Butcher (TechCrunch) razem ze słuchaczami rozważy przyszłość poniekąd już istniejących metaversów i to, czy powstanie oprogramowanie, które pozwoli nam do nich wejść. Szymon Sypniewicz z RAMP, na bazie doświadczenia pracy z ponad 500 projektami Web 3.0, podzieli się z uczestnikami swoimi przemyśleniami i przewidywaniami w tym obszarze.

Konferencja Infoshare 2022 – festiwal społeczności napędzanej technologią! Infoshare 2022 – największa konferencja technologiczna w CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. Konferencja odbędzie się w dniach 6-7 października w Gdańsku. Co roku uczestniczą w niej tysiące uczestników, a wśród nich startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 6 scen tematycznych, kilkuset czołowych prelegentów z całego świata, blisko 200 wystąpień i warsztatów. Podczas Infoshare 2022 poznamy również finalistów Startup Contest.

Kup bilet już dziś!

"Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Infoshare 2022