Materiał powstał we współpracy z WeNet.pl

Czy jest pan w stanie powiedzieć, kiedy w polskich firmach ma szansę zniknąć papier i już wszystko będzie odbywało się w sieci?

Proces digitalizacji stopniowo postępuje. Mocno przyspieszył w momencie pandemii, kiedy spotkania zastąpiono telekonferencjami, sprzedaż fizyczną handlem w internecie, a pracę w biurze – pracą z domu. W efekcie digitalizacja i działania online z niszowych stały się podstawową formą działalności. I to już pozostanie, bo online i digitalizacja stopniowo będą zastępowały fizyczny kontakt.

W perspektywie kolejnych 5–10 lat czeka nas kolejna rewolucja, tym razem idąca w kierunku sztucznej inteligencji, która będzie zastępować stopniowo niektóre funkcje pełnione obecnie przez ludzi. Powód jest prosty: narzędzia online i sztuczna inteligencja potrafią znacząco zwiększyć efektywność działań.

Nie znaczy to, że online i digital całkowicie wyeliminują kontakty międzyludzkie, ale większość działań będzie stopniowo przesuwana do sieci. Tak jest już w bankach, gdzie fizyczne oddziały zostały zastąpione przez bankowość internetową. Obsługa fizyczna dotyczy raczej segmentów premium, takich jak private banking. Podobny proces będzie postępował w innych branżach. Moim zdaniem głównym ograniczeniem procesu digitalizacji dzisiaj stają się nie tyle technologie czy nawet koszty, co raczej gotowość zarówno organizacji, jak i klientów do wdrażania tego typu rozwiązań.

Niewielka część firm jest w stanie samodzielnie wprowadzić rozwiązania w zakresie digitalizacji. Firmy już zrozumiały, jak ważny jest internet w ich działalności. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku księgowości czy doradztwa prawnego, nie chcą tych działań prowadzić samodzielnie i wolą zlecić je doświadczonym podmiotom. Powstała więc nowa kategoria – doradcy internetowego. W tej kategorii WeNet jest i zamierza być liderem rynkowym.

W samym WeNet bardzo mocno stawiamy również na digitalizację wewnątrz organizacji. Rozpoczęliśmy inwestycje wspólnie z firmą wiodącą w obszarze sztucznej inteligencji, która pozwoli na efektywne zarządzanie treściami dla naszych klientów. Z tego co wiemy, jest to jedno z pierwszych komercyjnych zastosowań AI na taką skalę w naszej branży. I z pewnością wpłynie to w znacznym stopniu na wzrost naszej konkurencyjności na rynku oraz będzie się wiązać z szeregiem korzyści dla naszych klientów.

Jakie będą zalety takiej ewolucji?

Firmom małym i średnim będzie łatwiej konkurować z większymi i pozyskiwać klientów w nowych kanałach. Zwiększy się także efektywność ich działań biznesowych. Weźmy prosty przykład: mały producent ekologicznych kosmetyków w świecie offline musiał przekonać do swoich produktów duże sieci handlowe, zainwestować w kapitał obrotowy i ponieść koszty wejścia na półkę. Teraz może stworzyć stronę i sklep internetowy, wypromować je narzędziami marketingowymi, takimi jak media społecznościowe, pozycjonowanie, czyli SEO, bądź linki sponsorowane, czyli SEM. Może zarządzać sprzedażą nie tylko w sklepie internetowym, ale również poprzez inne kanały, na takich platformach jak Allegro czy Shopee, bądź otworzyć sklep na Facebooku. Pozyskanych w ten sposób klientów obsłuży, wykorzystując nowe kanały, takie jak internetowy kontakt na żywo, czyli live chat. A po wdrożeniu systemu CRM łatwiej będzie zarządzać relacjami. Dzięki temu biznes może działać całą dobę, siedem dni w tygodniu. Automatyzacja dużej części procesów zmniejszy koszty i zwiększy efektywność, a z pogłębioną wiedzą o klientach lepiej o nich zadba i korzystniej ustawi ceny produktów. To wszystko spowoduje, że nawet mała, za to sprawnie korzystająca z online firma może sprawnie konkurować z dużymi graczami.

Dlaczego WeNet postawił na współpracę właśnie z firmami małymi i średnimi?

Misją WeNet jest wspieranie MŚP w ich rozwoju, gdyż one są i zawsze były lokomotywą rozwoju polskiej gospodarki. Wierzymy, że dzięki wiedzy naszych doradców internetowych oraz naszym produktom, takim jak strona internetowa, marketing w abonamencie, czyli Marketing Lokalnie, SEO, sklep internetowy, możemy efektywnie wspierać małe i średnie firmy w ich obecności w sieci, pozyskiwaniu klientów i sprzedaży online. Dzisiaj mamy 50 tysięcy aktywnych klientów. Czyli zaufało nam około 10 proc. polskich przedsiębiorstw, które zdecydowały się działać online. Jesteśmy przekonani, że trend digitalizacji MSP będzie rósł, co spowoduje, że z jednej strony więcej firm będzie chciało być obecnymi czy też sprzedawać online, a z drugiej strony firmy, które już tam są, będą coraz więcej wydawać na online i digital. Klienci WeNet średnio wydają dzisiaj na ten cel czterokrotnie więcej niż w 2014 roku.

Ile kosztuje opieka WeNet nad funkcjonowaniem w sieci?

Wbrew pozorom nie jest to duży wydatek w porównaniu z kosztami prowadzenia własnego działu marketingu. I tak marketing w abonamencie to wydatek od 150 zł miesięcznie, strona internetowa z pełną obsługą od 250 zł, większe są kwoty przy SEO, które wynoszą średnio ponad 1000 zł miesięcznie. Rozumiemy, że obecnie MSP mogą mieć ograniczenia budżetowe, dlatego WeNet proponuje większość swoich produktów w miesięcznych abonamentach.

Jak ocenia pan zaawansowanie technologiczne polskich MŚP i jego perspektywy ?

W ostatnim okresie widać przyspieszenie digitalizacji. Dzisiaj ok. 600 tys. polskich przedsiębiorstw jest obecnych w sieci. 80–100 tys. z nich posiada rozwiązania e-commerce, ponad 150 tys. sprzedaje na marketplace’ach. Czyli 72 proc. małych i 79 proc. średnich polskich firm posiada stronę internetową. W Unii Europejskiej jest to odpowiednio 75 proc. i 89 proc. Gorzej wygląda e-commerce, gdzie penetracja w Polsce wynosi 8–9 proc., podczas gdy w UE 21–25 proc. Spodziewam się jednak bardziej intensywnych inwestycji w poprawę jakości stron, większych wydatków na marketing online oraz zastosowania narzędzi wspierających procesy sprzedażowe i obsługi klienta. A także rosnącej transakcyjności online i zwiększenia zastosowania e-commerce przez MŚP.

Przewiduję, że w świecie online będą oferowane nie tylko produkty, ale i coraz więcej usług. Część z nich będzie nie tylko sprzedawana, ale również wykonywana przez internet, np. korepetycje, nauka języków obcych, psychoterapie. Przedsiębiorcy nauczą się coraz lepiej zarządzać zarówno ofertą, cenami, jak i kosztami pozyskania klientów pomiędzy kanałami.

Jakie oszczędności daje digitalizacja? Dzisiaj, kiedy nadchodzą bardzo trudne czasy, firmy będą szukały możliwości obniżenia kosztów. Jak WeNet jest im w stanie pomóc?

Po pierwsze: trzeba stworzyć dobrą, budzącą zaufanie efektywną stronę internetową. WeNet proponuje swój flagowy produkt 5StarWeb – stronę z pełną obsługą, domeną, hostingiem i usługami bezpieczeństwa. Oferujemy ją w miesięcznym abonamencie, a przygotowujemy we współpracy z klientem, wykonując dla niego większość zadań, zgodnie z najlepszymi praktykami rynkowymi. Dostarczamy rozwiązania w zakresie domeny, hostingu, bezpieczeństwa i całościowej opieki, wraz z wprowadzaniem koniecznych zmian i aktualizacji stron. To trafiony produkt, bo tylko w tym roku wybrało go już ponad 5 tys. naszych klientów.

Po drugie: trzeba sprawić, żeby strona i informacje o firmie były widoczne w sieci dzięki marketingowi lokalnemu w kluczowych platformach społecznościowych, takich jak GoogleMyBusiness, jak i najważniejszych wyszukiwarkach: Panoramie Firm czy Polskich Książkach Telefonicznych.

Po trzecie: firma powinna zainwestować w SEO, czyli zwiększyć obecność w wynikach wyszukiwania, przede wszystkim dzięki umiejętnie tworzonym treściom, optymalizacji strony internetowej oraz linkowaniu do zaufanych stron lub portali. Sprawdza się również płatny marketing, taki jak linki Google – SEM czy Facebook Click.

Natomiast gdy dana branża ma potencjał w sprzedaży produktów lub usług przez internet, to warto zbudować sklep online. WeNet tworzy je na platformie Presta Shop. Opłaci się również zadbać o sprzedaż nie tylko we własnym sklepie, ale również w innych kanałach, w szczególności Allegro i Shoppee. W tym pomogą posiadane przez WeNet rozwiązania, takie jak AleAsystent i AlePlatforma.

Jakie są najważniejsze cechy dobrej i skutecznej strony internetowej?

Po pierwsze: musi być intuicyjna, przejrzysta i łatwa w obsłudze, czyli musi być dobrym doświadczeniem – w naszym słowniku posiadać UX. W WeNet zbudowaliśmy już ponad 30 tys. stron internetowych i bardzo mocno staramy się optymalizować UX dla naszych klientów, szczególnie biorąc pod uwagę specyfikę branżową.

Po drugie: strona musi być zoptymalizowana z bardzo dobrze wykonanym interfejsem mobilnym. Dzisiaj nawet do 70 proc. ruchu pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Musi także szybko się ładować i być dostosowana do algorytmów Google’a.

Po trzecie: musi być atrakcyjna merytorycznie i graficznie. Dobre treści nie tylko budują zaufanie do firmy i jej markę, ale są też istotne dla ich widoczności w sieci.

Po czwarte: strona musi „żyć”. To sprowadza się do tego, że cały czas musimy dostosowywać się do zmian algorytmów Google’a, wprowadzać aktualizacje i dbać o jej bezpieczeństwo.

W WeNet na bieżąco monitorujemy ponad pół miliona stron w polskim internecie. Z przeprowadzanych audytów wynika, że zaledwie 43 proc. z nich spełnia podstawowe warunki.

Co stoi za dynamicznym rozwojem WeNetu i jaki był powód rebrandingu?

Kluczowa jest nasza strategia i zespół. Firma działa już od 30 lat i cały czas się zmienia. Podążamy za zmianami na rynku i oczekiwaniami naszych klientów, wdrażamy nowe technologie i produkty, odpowiadając na potrzeby MSP. I bardzo mocno wierzymy w naszą misję – doradcy internetowego. Bo technologia powinna mieć ludzką twarz – twarz doradcy WeNet. Budowane wiele lat zaufanie naszych klientów, wiedza i zaangażowanie naszych pracowników to, obok technologii i produktów, najważniejsze filary naszego rozwoju.

W ramach rebrandingu chcieliśmy bardzo mocno zaakcentować przekaz naszej marki: WeNet – We to My – doradcy internetowi, firma i nasi klienci. Net – to technologie i narzędzia, które oferujemy.

Kolejnym powodem rebrandingu jest międzynarodowa obecność naszej firmy, która wymaga czytelnej marki. Jesteśmy obecni na Słowacji i na Węgrzech i planujemy ekspansje na kolejne rynki. Tym razem na zachód Europy.

materiały prasowe

Zdecydowaliście się na współpracę z Robertem Korzeniowskim. Dlaczego właśnie z nim?

Robert Korzeniowski jest nie tylko znanym i powszechnie podziwianym sportowcem, który zdobył cztery olimpijskie medale. Jest też skutecznym przedsiębiorcą, który potrzebuje wsparcia online. Stworzyliśmy więc dla niego stronę internetową i rozpoczęliśmy pracę nad SEO. Efekty już widać. Na hasło mówca motywacyjny, Robert wyświetla się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. A o to przecież chodziło. Przy okazji zapraszam przedsiębiorców do udziału w październikowej Akademii E-marketingu, która odbędzie się w Gdańsku, Katowicach i Warszawie. W tym ostatnim jednym z prelegentów będzie właśnie Robert. Do zobaczenia!

Materiał powstał we współpracy z WeNet.pl