Młodym Polakom marzy się własna firma

Większość polskich nastolatków chciałoby w przyszłości wystartować z własnym biznesem i wierzy, że przedsiębiorczości można się nauczyć.

Publikacja: 26.02.2017 19:07

Możliwość uzyskania większych dochodów i większa samodzielność to główne czynniki, które skłaniają młodych Polaków do prowadzenia własnej firmy. Na start w biznesie ma ochotę ponad połowa polskich nastolatków, przedstawicieli tzw. generacji Z – informuje Raport z Ogólnopolskiego Badania Przedsiębiorczości wśród Młodzieży, które przeprowadziła Fundacja Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości dr. Bogusława Federa.

Badanie, które objęło ponad 2800 uczniów w wieku 16-17 lat w 39 szkołach ponadgimnazjalnych w Polsce dowodzi, że choć przedsiębiorczymi ambicjami wykazują się przede wszystkim chłopcy(56,5 proc. z nich zamierza założyć własną firmę), to chęci do pracy „na swoim" ma też ponad połowa (50,5 proc.) dziewcząt. – Młodzi Polacy myślą o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej i są przekonani, że przedsiębiorczości mogą się nauczyć. Potrzebują jedynie wsparcia w poszukiwaniu aktualnej wiedzy oraz inspiracji do znajdowania pomysłów na swoją firmę – komentuje wyniki badania Bogusław Feder. Jak dodaje, generacja Z jest pierwszym pokoleniem dziedziczącym określony kapitał, w formie inwestycji edukacyjnych, środków finansowych na start, możliwości pracy w rodzinnej firmie, otwartości na świat, co zwiększa szanse na sukces zawodowy.

Jak podkreśla prof. Przemysław Zbierowski z Katedry Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, zmiany społeczno-gospodarcze powodują rozszerzenie wieku aktywności ekonomicznej na osoby coraz młodsze. Co więcej, istniejące formy i ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej sprawiają, że założenie własnej firmy w młodym wieku jest prostsze. Dodatkowo młode pokolenie zdobyło w ostatnich czasach pewną przewagę związaną ze znajomością nowych technologii. – Czynniki te sprawiają, że przedsiębiorczość w tej grupie staje się coraz bardziej zauważalna – ocenia prof. Zbierowski.

Nie bez znaczenie jest też przykład otoczenia. Z raportu wynika, że spora część nastolatków swoje opinie o zaletach prowadzenia własnej firmy opiera na obserwacjach w otoczeniu; ponad 75 proc. ankietowanych uczniów twierdzi, że zna jakiegoś przedsiębiorcę. Ponad połowa spotyka biznesmenów wśród sąsiadów i znajomych a czterech na dziesięciu ma przedsiębiorców w rodzinie. Niewielu (tylko 4,4 proc) wierzy jednak, że z talentem do biznesu trzeba się urodzić. Zdecydowania większość, bo ponad siedmiu na dziesięciu uczniów uważa, że przedsiębiorczości można się nauczyć, choć prawie połowa z nich zaznacza, że wymaga to wielu lat pracy.

Brak wiedzy i doświadczenia to – obok braku pomysłu na biznes – główne powody wskazywane przez młodych ludzi, którzy nie przymierzają się do startu w biznesie. Brak środków finansowych znalazł się na trzecim miejscu, choć był najczęściej wskazywany przez wszystkich uczniów jako bariera w założeniu własnej firmy (28 proc.).

Silniej niż bariery działają jednak na młodych korzyści związane z biznesem. Tym bardziej, że w przeciwieństwie do starszych pokoleń Polaków, którym przedsiębiorca wciąż kojarzy się niekiedy z negatywnym wizerunkiem „prywaciarza" z czasów PRL, wśród przedstawicieli pokolenia Z przedsiębiorczość budzi głównie pozytywne emocje. Najwięcej (84 proc.) uczniów twierdzi, że osoby przedsiębiorcze wyróżniają się pomysłowością. Niewiele mniej (70 proc.) ceni je za zaradność i umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji. Kolejne najczęściej wskazywane cechy osób przedsiębiorczych to odwaga, punktualność (40 proc.).

Tylko co ósmy (12 proc.) z uczniów kojarzy przedsiębiorczość z cwaniactwem a jedynie pięciu na stu twierdzi, że takie osoby myślą jedynie o wielkiej forsie. Dużo częściej młodzi ludzie wiążą ją z dobroczynnością – prawie 41 proc, badanych uważa, że osoba przedsiębiorcze starają się wspierać i pomagać innym.

Nic więc dziwnego, że choć młodych Polaków do założenia firmy skłania głównie chęć osiągania większych dochodów, ponad jedna piąta wśród motywów wskazuje potrzebę uznania i szacunku otoczenia. Jeszcze więcej, bo co trzeci chciałby zaś w ten sposób mieć możliwość robienia rzeczy użytecznych i ważnych. Można to uznać za optymistyczny prognostyk dla polskiego biznesu i całej gospodarki.  —Anita Błaszczak

Możliwość uzyskania większych dochodów i większa samodzielność to główne czynniki, które skłaniają młodych Polaków do prowadzenia własnej firmy. Na start w biznesie ma ochotę ponad połowa polskich nastolatków, przedstawicieli tzw. generacji Z – informuje Raport z Ogólnopolskiego Badania Przedsiębiorczości wśród Młodzieży, które przeprowadziła Fundacja Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości dr. Bogusława Federa.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów