Branża kurierska dynamicznie się rozwija, a eksperci przewidują, że trend ten utrzyma się w najbliższych latach. Korzystają na tym zarówno sprzedawcy, jak i kupujący. Tym pierwszym zależy na jak najpóźniejszych godzinach odbioru, pozwalających jednak na dostawę następnego dnia oraz integracji ich systemów z systemami firm kurierskich. Dla kupujących w sieci istotna jest z kolei możliwość wyboru alternatywnych form odbioru, takich jak placówki pocztowe czy Paczkomaty. Coraz większa popularność zakupów internetowych, a co za tym idzie częste korzystanie z przesyłek kurierskich wymusza elastyczność i niskie ceny oraz wpływa na wyższe wymagania klientów. Firmy kurierskie muszą więc funkcjonować tak, aby sprostać wszystkim oczekiwaniom, zarówno ze strony nadających przesyłki, jak również ich adresatów.
Rok 2020 rokiem usług kurierskich
Od kilku lat rynek usług kurierskich krok po kroku zwiększa swoją wartość. Z roku na rok rośnie też liczba dostarczonych przesyłek kurierskich. Jak wynika z raportu „Rozwój rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce od 2014 r. do 2023 r.” przygotowanego przez Pocztę Polską, w 2023 roku kurierzy obsłużą prawie 850 mln paczek, a wartość rynku usług kurierskich w Polsce będzie kształtować się na poziomie prawie 12 mld zł. To wzrost o prawie 50% w porównaniu do wyników z 2018 roku. Wzrost zapotrzebowania na przesyłki kurierskie w dużej mierze wynika z dynamicznego rozwoju usług e-commerce czyli zakupów internetowych. Odsetek internautów kupujących online stale rośnie. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2020” w ubiegłym roku aż 76% internautów zadeklarowało robienie zakupów online. Jest to o 14% więcej niż w 2019 i o 20% więcej niż w 2018 roku. Przyczyniły się do tego zwłaszcza szczyty sezonowe w sprzedaży, takie jak Black Friday, Cyber Monday czy okres przed świętami Bożego Narodzenia, a także pandemia koronawirusa i wprowadzony lockdown, który uniemożliwił robienie zakupów w tradycyjnej formie i spowodował, że Polacy zaczęli kupować przez Internet. Im więcej zakupów online, tym więcej pracy mają firmy kurierskie, z drugiej strony jednak sama jakość usług kurierskich również wpływa na chęć kupowania w sieci. Dostawa kurierem bezpośrednio do domu czy odbiór zakupów w Paczkomacie motywuje ponad połowę osób robiących zakupy online. Rok 2020 to nie tylko wzrost branży kurierskiej i zakupów online, ale także większa popularność płatności bezgotówkowych. Ze względu na zachowanie zasad bezpieczeństwa i chęć uniknięcia kontaktu z kurierem coraz więcej osób decydowało się na płatności kartą, przelewem czy blikiem.
Rola pośredników kurierskich w rozwoju branży
Dużą rolę w rozwoju branży kurierskiej w Polsce odgrywają też pośrednicy kurierscy. Klient może wybrać spośród ofert różnych firm kurierskich współpracujących z pośrednikiem, mając dostęp do ich aktualnego cennika. Firmy kurierskie uzyskują dostęp do klientów zamawiających duże ilości paczek, dzięki czemu zmniejsza się ich koszt obsługi klientów, a co za tym idzie mogą sobie pozwolić na obniżenie ceny przesyłek, na czym korzystają klienci pośrednika. Suma nadania paczki będzie więc dla klienta niższa niż cena paczki nadawanej bezpośrednio w danej firmie kurierskiej. Co więcej dostęp do ofert różnych firm kurierskich i możliwość ich porównania dodatkowo motywuje kupujących. Pośrednik kurierski w imieniu klienta ustala też wszystkie warunki świadczenia usług, a także pomoże np. w przypadku niewywiązania się kuriera z umowy, zaginięcia przesyłki czy jej zniszczenia, jest to więc dla klientów dodatkowa forma zabezpieczenia przesyłki.
Paczkomaty coraz popularniejsze
Mimo, że możliwy jest odbiór przesyłek w punktach, placówkach pocztowych czy nawet sieciach partnerskich, takich jak kioski czy stacje paliw to i tak wciąż najpopularniejszą opcją jest przesyłka dostarczana przez kuriera bezpośrednio do domu lub miejsca pracy lub jej samodzielny odbiór z Paczkomatu. Według badania zleconego przez Krajowy Rejestr Długów, a przeprowadzonego przez IMAS International, podczas pandemii w 2020 roku prawie 67% Polaków korzystało z usług firm kurierskich, a 65% odebrało swoje przesyłki w Paczkomatach. Dzieje się tak dlatego, że taka forma doręczenia przesyłki jest bardzo wygodna dla odbiorcy, przesyłkę można odebrać z Paczkomatu w najbardziej dogodnym dla siebie czasie, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i nie trzeba czekać w domu na przyjazd kuriera. Paczkomaty znajdują się w coraz większej liczbie lokalizacji, co oznacza, że paczkę można łatwo odebrać korzystając z Paczkomatu położonego najbliżej miejsca zamieszkania, nie tylko w dużym, ale też mniejszym mieście. Dodatkowym plusem korzystania z Paczkomatów jest ich bezdotykowa obsługa za pomocą aplikacji mobilnej, pobranej na telefon.
Co wpływa na wybór firmy kurierskiej?
Przy wyborze sposobu dostawy zamówienia klienci sklepów internetowych kierują się przede wszystkim szybkością dostawy. Przesyłka powinna być dostarczona do odbiorcy najlepiej już na drugi dzień od złożenia zamówienia. Dla klientów ważnym kryterium są też wygoda i dostępność, ale także niska cena i wysoka jakość usług. Kurierzy muszą być punktualni, uprzejmi oraz sumienni, a także dbać o to, aby przesyłka została dostarczona w dobrej jakości, bez ewentualnych uszkodzeń. Klienci oczekują też, że kurierzy dostosują się do ich oczekiwań i np. będą ustalać z klientem godzinę doręczenia paczki, a kontakt z nimi będzie szybki i bezproblemowy. Bardzo ważna jest też innowacyjność i możliwość skorzystania np. z aplikacji mobilnej, która pozwala prześledzić przesyłkę czy np. przekierować ją na inny adres. Klienci oczekują też dodatkowych usług, takich jak np. dostawa przesyłek w soboty czy przyjazd kuriera w godzinach wieczornych. Ważna jest również terminowość w dostarczeniu przesyłki czy możliwość elastycznego ustalenia godziny odbioru przesyłki. W czasach koronawirusa dużą uwagę przywiązuje się też do kwestii bezpieczeństwa, jak np. bezkontaktowa dostawa i pozostawienie przesyłki pod drzwiami odbiorcy czy bezdotykowe potwierdzenie odbioru. Z kolei dla osób, które chcą wysłać przesyłkę ważna będzie dokładna instrukcja, jak to zrobić, usługa zamów kuriera musi być łatwa i zrozumiała. Klient powinien mieć możliwość zamówienia kuriera online bez wychodzenia z domu. Na Youtubie można znaleźć filmiki instruktażowe, które pomogą w bezproblemowym zamówieniu kuriera. Przykładowy filmik znajduje się tutaj. Klienci sklepów internetowych w Polsce cenią sobie różnorodność oferty i tym samym duże możliwości wyboru. Sklep internetowy chcąc przyciągnąć klientów powinien więc w swojej ofercie postawić nie tylko na przesyłkę kurierską, ale też na dostawę do Paczkomatu czy opcję odbioru przesyłki w punkcie. Wielu klientów ceni też sobie np. możliwość dodatkowego ubezpieczenia przesyłki czy kontakt z kurierem, który poinformuje klienta o czasie doręczenia przesyłki, dzięki czemu odbiorca wie, kiedy może spodziewać się zamówienia i uniknie tym samym sytuacji, kiedy po paczkę będzie musiał specjalnie jechać np. do punktu odbioru. Jeśli kurier nie zastanie adresata przesyłki w domu to mile widziana przez klienta będzie ponowna próba dostarczenia paczki bezpośrednio do odbiorcy następnego dnia. Klienci firm kurierskich zwracają też uwagę na to, że zamawianie kuriera przez internet to spora wygoda. Wszystko można załatwić bez wychodzenia z domu. Kurier odbierze przesyłkę bezpośrednio ze sklepu internetowego lub od prywatnego nadawcy, a następnie dostarczy prosto pod drzwi odbiorcy, do Paczkomatu lub wybranego punktu odbioru.