Obroty wzrosły o 0,2 proc. do 13,16 mld euro (w cenach i warunkach stałych o 5,4 proc.), ale analitycy oczekiwali 13,77 mld. Dyrektor finansowa Clotilde Delbos powiedziała analitykom, że sprzedaż na najważniejszych rynkach była „mieszana z powodu zmasowanych przeciwnych wiatrów kursowych. Spodziewaliśmy się ujemnych skutków z tego powodu, ale szczerze mówiąc nie w takim zakresie. W konsekwencji musimy nadal dostosowywać nasze ceny dla równoważenia tych skutków w najbliższych kwartałach" — powiedziała. W ostatnim roku euro zyskało 11 proc. do dolara.

Delbos dodała, że zmiana wynika też z niekorzystnej podstawy porównawczej, bo rok temu obroty skoczyły o 25,2 proc.

Łączna sprzedaż wzrosła o 4,8 proc — w Europie o 2,8 proc., na świecie o 7,1 proc. mimo spadku w Afryce, na Bliskim Wschodzie i w Indiach o 5,3 i w Azji-Pacyfiku o 18,6 proc.

W Indiach, gdzie nadal strategiczną kwestią jest cena, sprzedaż zmalała o niemal jedną trzecią. Sukcesem cieszył się supertani mini-SUV Kvid, ale większy u Captur nie chwycił. W Chinach doszło do spadku o 16,8 proc. na skutek zmniejszenia sprzedaży pojazdów dostawczych marek Jinbei i Huasong kupionych za pośrednictwem spółki j. v. z grupą Brilliance. W Korei filia Renault Samsung zmniejszyła sprzedaż o jedną czwartą.

Silne euro zmniejszyło obroty Renaulta o 4,8 proc. albo o 575 mln euro, łączna wielkość sprzedaży dała dodatkowe 275 mln, a ceny dalsze 140 mln.

Wyniki kwartalne są doskonałym przykładem wahań w górę i w dół wywołanych szybką ekspansją zagraniczną renaulta. Ryzyko ekonomiczne jest zawsze powyżej średniej — stwierdził jeden z londyńskich analityków. Analitycy z Everore ISI uznali z kolei, że „o ile kwartał nie oznacza ryzyka dla wstępnych prognoz grupy, o tyle my spodziewamy się, że presja na kursy walut może doprowadzić do zmiany rocznych wielkości obrotów i zysku operacyjnego EBIT".

Francuzi potwierdzili prognozy rynku i wyniki finansowe w 2018 r.

Lepszy kwartał w AwtoWAZ

Największy producent samochodów w Rosji wypracował zysk w I kwartale dzięki sukcesowi modeli Lada, ale również uprzedził, że wahania kursów walut mogą mieć wpływ na roczny bilans. Filia Renaulta osiągnęła zysk 609 mln rubli (9,55 mln euro) po stracie 2,81 mld rok temu i skok obrotów o 40 proc. do 64,8 mld dzięki zwiększeniu sprzedaży samochodów o 28,8 proc. Trzy modele: Vesta, Granta i Largus znalazły się w pierwszej dziesiątce

Autopromocja
30 listopada, godz. 12.00

Kto zdobędzie Zielone Orły "Rzeczpospolitej"?

Sprawdź szczegóły

- Duże wahania kursów walut z początku kwietnia mogą ujemnie wpłynąć na rosyjski rynek samochodowy i na wyniki finansowe AwtoWAZ w ciągu roku — stwierdził szef AwtoWAZ, Nicolas Maure. Na początku kwietnia rosyjski rynek przeżył szok po nowych sankcjach amerykańskich, wycelowanych w najbogatszych Rosjan.

Spółka Rostec i Renault podały na początku kwietnia o zakończeniu operacji zasilania kapitałem 107 mld rubli (1,34 mld euro); zaczęły ją w grudniu 2016. Teraz Renault na 61,1 proc. w sojuszu Rostec Auto, którego udział w firmie z Togliatti zwiększył się do 63,5 z 64,6 proc.