Materiał powstał we współpracy z Visa

Jakie są obecne kierunki rozwoju rynku płatności?

W trakcie pandemii i po niej zauważyliśmy, że konsumenci coraz chętniej korzystają z szybkich i bezpiecznych płatności kartami Visa zapisanymi w urządzeniach mobilnych – smartfonach i smartwatchach. Jak wynika z badania „Visa Mobile Payments Study 2022” (1.), trzy czwarte Polaków deklaruje, że płatności smartfonem nie są dla nich niczym nowym. Przeprowadzone przez nas badanie dowodzi tego, że już co piąty z nas płaci smartfonem zbliżeniowo. Kierunek rozwoju jest więc bardzo jasno zarysowany.

Ale z czego to wynika? Czego konsumenci dzisiaj wymagają od płatności?

Konsumenci mają trzy główne oczekiwania względem płatności – mają być proste, wygodne i bezpieczne. Stąd rosnąca rola płacenia przy pomocy smartfona. To urządzenie, które wielu z nas ma zawsze przy sobie. Nie zapominamy go, jak to się zdarza w przypadku portfela. Z chęcią korzystamy również z aplikacji bankowych. Już ponad jedna czwarta ankietowanych w badaniu „Mobile Banking Experience” (2.) Polaków robi to kilka razy dziennie, a jedna trzecia – przynajmniej kilka razy w tygodniu. Smartfon to jedno z kluczowych narzędzi codziennego użytku, stając się coraz częściej centrum zarządzania finansami.

Nie wszyscy klienci jednak chcą odchodzić od plastiku. Co im oferujecie?

W mojej opinii każdy powinien móc płacić i przyjmować płatności w taki sposób, jaki uznaje za najbardziej wygodny. Dlatego wprowadzamy nowe rozwiązania dostosowane do potrzeb polskiego rynku. Na przykład w tym roku wdrożyliśmy nowe rozwiązanie skierowane do kupujących online – Visa Mobile. Aby zapłacić tą metodą, należy wybrać ikonę Visa Mobile podczas płacenia w sklepie internetowym i podać swój numer telefonu, a następnie potwierdzić płatność w aplikacji bankowej lub aplikacji Visa Mobile. Jest więc coraz szybciej i łatwiej.

Ale czy bezpiecznie?

Transakcje z Visa Mobile są bardzo dobrze zabezpieczone, ponieważ wrażliwe dane karty są zastępowane losowym ciągiem cyfr, czyli tokenem. To dodatkowa warstwa zabezpieczeń, gdyż zapewnia odczytanie danych wyłącznie przez upoważnione podmioty, a taki „token” staje się bezwartościowy, nawet jeżeli wpadłby w niepowołane ręce. To tylko przykład, w jaki sposób budujemy w Visa zaufanie do naszych technologii i zapewniamy bezpieczeństwo finansów, a także wygodę i spokój posiadaczom kart i firmom.

Niezależnie jednak od tego, czy płacimy kartą, smartfonem, czy poprzez cyfrowy portfel, z Visa ma się poczucie bezpieczeństwa i ochrony środków. Nasze systemy przetwarzają dziesiątki tysięcy transakcji w każdej sekundzie, na całym świecie, i jesteśmy gotowi, aby przetwarzać ich jeszcze więcej.

Kto jest inicjatorem nowych rozwiązań na rynku płatności – wy jako Visa czy raczej współpracujące z wami instytucje finansowe?

Trzeba przyznać, że jest to pewnego rodzaju coopetition, czyli współpraca połączona ze współzawodnictwem. Większość projektów realizujemy oczywiście wspólnie, często my jesteśmy pomysłodawcami rozwiązań, tak było chociażby z płatnościami zbliżeniowymi, gdzie zaproponowaliśmy naszym partnerom rozwiązanie Visa Tap to Phone. Wspólnie z bankami i agentami rozliczeniowymi dążymy do tego, żeby dostarczyć konsumentom najlepsze doświadczenia – w przypadku systemów płatniczych jest to związane z rozwiązaniami intuicyjnymi, wygodnymi, szybkimi i bezpiecznymi. W Warszawie działa również Studio Innowacji Visa, które wypracowuje najnowsze technologie przy ścisłej współpracy z partnerami.

Czy z naszej rozmowy wynika, że płatności w pełni cyfrowe zastąpią w przyszłości karty plastikowe?

Konsumenci będą wybierać rozwiązania najlepsze – najprostsze, najszybsze, a także najbezpieczniejsze. Jedno jest pewne: Visa pracuje i będzie pracować nad innowacjami, które sprawią, że płacenie będzie właśnie takie. Naszym celem jest to, aby czas od podjęcia decyzji o zakupie do dokonania płatności był maksymalnie skrócony z korzyścią dla kupujących i właścicieli sklepów.

(1.) Badanie „Visa CEE Mobile Payments Study 2022” objęło następujące kraje: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Przeprowadziła je firma badawcza Kantar, metodą CAWI, w październiku 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18–65 lat) w każdym z tych krajów

(2.) Badanie ilościowe zrealizowane dla Visa przez Cogision techniką ankiety internetowej (CAWI) w dn. 15.04.–06.05.2021 r. na próbie 2666 użytkowników aplikacji bankowych.

Materiał powstał we współpracy z Visa