fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Cisco wybuduje centrum usług w Krakowie

Fotorzepa, Dariusz Golik Dariusz Golik
Im większe będą zawirowania w światowej gospodarce, tym więcej inwestorów może wejść do Polski
Firma Cisco, globalny potentat w branży informatycznej, zapowiedziała uruchomienie w Krakowie swojego centrum wsparcia. Geograficzny zasięg działania obejmie Europę, Rosję, Bliski Wschód oraz Afrykę. – Centrum będzie świadczyło usługi klientom wewnętrznym i zewnętrznym, będzie także wspierać działalność operacyjną firmy – podało Cisco w komunikacie. Inwestor nie zdradza na razie planowanej liczby miejsc pracy. Według niepotwierdzonych informacji może docelowo zatrudnić nawet 500 – 700 osób.
Wkrótce mogą pojawić się zapowiedzi kolejnych przedsięwzięć. Polska ma znajdować się na krótkiej liście potencjalnych lokalizacji m.in. dla takich firm jak Bayer, Dolby oraz Bank of New York. W branży nowoczesnych usług biznesowych szacuje się, że w ciągu 12 – 18 miesięcy moglibyśmy pozyskać nawet 15 – 20 nowych inwestycji. Zdaniem wiceprezesa zarządu Hewlett-Packard Europe Jacka Levernesa kryzys tylko pomoże Polsce w ich przyciągnięciu. Im większe zawirowania ogarną globalną gospodarkę, tym większe będą nasze szanse. – Firmy w rozwiniętych krajach zachodnich będą musiały mocniej ciąć koszty. A w konsekwencji przyspieszą poszukiwania tańszych rynków dla outsourcingu działań usługowych – twierdzi Levernes.
80 tys. osób pracuje teraz w sektorze usług biznesowych. Za 2 – 3 lata może to być nawet 100 tys. Podobna sytuacja miała już miejsce trzy lata temu. Firmy zmuszone do cięć zaczęły powierzać wybrane funkcje wyspecjalizowanym dostawcom zewnętrznym. – Kto raz zdecydował się skorzystać z usług partnera zewnętrznego, ten zwykle kontynuuje współpracę – tłumaczy dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe Krystian Bestry. Jak wynika z wrześniowego raportu PwC i Duke Iniversity's Offshoring Research Network, rola Europy Wschodniej, Chin i Ameryki Południowej w obszarze takich działań rośnie. Na znaczeniu ma zyskiwać działalność badawczo-rozwojowa oraz zaawansowane usługi oparte na wiedzy, w tym projekty IT. Tymczasem według zrzeszającego inwestorów Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce ABSL taki trend bardzo dobrze wróży Polsce. – Już teraz ośrodki nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce specjalizują się w obsłudze procesów z obszaru działań badawczych i IT, a Polska utrzymuje się na pozycji lidera w regionie – twierdzi ABSL. Szanse na inwestycje tym bardziej rosną, że – jak podają PwC i Duke University – 74 proc. firm dostarczających zleceń outsourcingowych zakłada zwiększenie skali działalności, a 13 proc. planuje przejęcia i akwizycje. Także według sierpniowych badań firmy doradczej Gartner w drugiej połowie 2011 roku większość globalnych firm usługowych ma zwiększyć swoje przychody ze sprzedaży zagranicznej. Obecnie centra usług w Polsce zatrudniają blisko 70 tys. osób. Według Levernesa w ciągu dwóch – trzech lat zatrudnienie w branży może wzrosnąć do 100 tys. Polskie centra będą także obsługiwać coraz bardziej zaawansowane procesy. W ostatnich latach już 76 proc. centrów usług biznesowych poszerzyło swoje umowy o bardziej zaawansowane projekty, a jedynie 13 proc. nie zmieniło zakresu swojego działania. Dodatkowo coraz częściej międzynarodowe koncerny zlecają oddziałom w Polsce realizację kilku rodzajów usług. – Jeśli chcemy być konkurencyjni, musimy być aktywni w tworzeniu innowacji. Poziom innowacyjności będzie kryterium oceny ze strony globalnych dostawców outsourcingowych – podkreśla dyrektor Procter & Gamble Global Business Services w Warszawie Janusz Dziurzyński. masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Polska specjalność: Centra usług coraz nowocześniejsze

Nowoczesne usługi biznesowe lokują się przede wszystkim w dużych miastach. Przeszło połowa tego typu inwestycji została uruchomiona w czterech ośrodkach. W tym roku zarysował się wyraźny podział Polski pod względem rodzaju usług: Warszawa, Łódź i Poznań specjalizują się w finansach i księgowości, Kraków, Trójmiasto i Katowice – w usługach IT, a do Wrocławia trafia najwięcej projektów opartych na wiedzy. Te ostatnie są dla polskiego rynku bardzo ważne: świadczą o dostępności wysoko kwalifikowanych specjalistów. 87 proc. badanych przez ABSL centrów zadeklarowało zmianę profilu działalności poprzez wprowadzenie bardziej zaawansowanych usług.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA