Prawo drogowe

Egzamin na prawo jazdy: test jak na drodze, trudniejsze manewry dla motocyklistów

Trudniejszy egzamin na placu manewrowym czeka kandydatów na motocyklistów
Od lutego 2012 r. zupełnie inaczej wyglądał będzie test na prawo jazdy. Podzielony zostanie na dwie części. Część ogólna ma się składać z 20 pytań, a na udzielenie odpowiedzi na każde kandydat będzie miał 10 sekund.
Mają one odzwierciedlać indywidualne sytuacje na drodze w formie filmów, animacji, zdjęć i rysunków – tłumaczy „Rz" Tomasz Matuszewski z warszawskiego WORD. Druga część egzaminu to pytania specjalistyczne – inne dla każdej z kategorii praw jazdy. Tu kandydat będzie miał 30 sekund na wybór jednej z trzech odpowiedzi. Za każde z pytań obowiązywać ma punktacja w skali np. od zera do pięciu punktów. Liczba punktów będzie zależała od znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tak np. pytanie o wymagany czas obowiązkowej wymiany dokumentów będzie punktowane niżej niż pytanie o pierwszeństwo na skrzyżowaniu.
Poprawki będą też w egzaminie praktycznym. Największe (od stycznia 2013 r.) dla kandydatów na prawo jazdy kategorii A – motocykl. Tu pojawi się dużo trudniejszy plac manewrowy – będzie więcej manewrów do zaliczenia, np. omijanie przeszkody czy inne manewry szybkie i wolne. Surowszy egzamin w tym względzie wymogła na nas Unia Europejska. Zmienić się ma także egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B. – Niewielkie odstępstwo od idealnego zaparkowania nie ma większego przełożenia na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ale już niezatrzymanie się przed znakiem STOP czy też przejazd na czerwonym świetle nadal powinny z miejsca dyskwalifikować kandydata na prawo jazdy – wyjaśnia Andrzej Szklarski. Zobacz serwis » Prawo dla Ciebie » Twoje prawo » Prawo drogowe
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL