fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zadania

Rośnie konkurencja na rynku kolejowych przewozów pasażerskich

Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
Do utworzenia swoich przewoźników szykują się kolejne samorządy – ustaliła „Rz”
Z początkiem października pierwsze połączenia kolejowe z Gliwic do Częstochowy przez Katowice i z Częstochowy do Wisły-Głębców uruchomiły Koleje Śląskie, nowa spółka powołana przez zarząd województwa śląskiego. Wcześniej obsługiwały je należące do 16 marszałków Przewozy Regionalne. KŚ zamierzają uruchomić kolejne trasy, choć konkretne decyzje w tej sprawie nie zapadły.
1 czerwca pociągi Kolei Wielkopolskich wjechały na trasę z Wolsztyna do Leszna i zapowiedziały przejmowanie kolejnych połączeń. Po torach jeżdżą już m.in. Koleje Dolnośląskie i Mazowieckie, a do powołania swojego przewoźnika przygotowuje się województwo zachodniopomorskie. Małopolska analizuje możliwe scenariusze. Jak mówi Marek Sowa, marszałek Małopolski, możliwe jest powołanie własnej spółki, stworzenie przewoźnika na bazie regionalnego oddziału Przewozów Regionalnych i dalsza współpraca z PR. Planów takich nie ma szef województwa pomorskiego. – Jest Szybka Kolej Miejska, w której mamy udziały. W razie potrzeby będziemy w większym zakresie wykorzystywać tego przewoźnika – mówi marszałek Mieczysław Struk.
780 mln zł wyniosły dotacje samorządów do kolejowych przewozów regionalnych w 2011 roku Marszałkowie zgodnie z prawem mogą zlecać swoim spółkom wykonywanie przewozów bez konieczności ogłaszania przetargów. I z takiej możliwości korzystają. – Na rynku pojawia się coraz więcej podmiotów. Wydaje się, że najkorzystniejsze dla samorządów, przewoźników i podróżnych byłoby uregulowanie konkurencji – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych. – Dobrym kierunkiem byłaby rywalizacja o zlecenia na obsługę danych tras, a nie walka o rynek, jak w Polsce. Od czterech lat kolejowe przewozy pasażerskie realizuje prywatna Arriva, obecnie należąca do niemieckiego Deutsche Bahn. Pociągi spółki kursują po torach województwa kujawsko-pomorskiego. Jak mówi Adam Maciejewski, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego, licencje na wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych ma 33 przewoźników. Regularne przewozy wykonuje 13. W urzędzie czekają kolejne trzy wnioski o wydanie licencji. Złożyły je Cargo Master z Torunia, spółki Rail Services Europa i Kolei Wschodnich. Dwie ostatnie należą do brytyjskiego Freightlinera. – Gdyby pojawiła się potrzeba, by efektywny przewoźnik zaangażował się na zdrowych, komercyjnych zasadach w wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich, wówczas bylibyśmy zainteresowani wejściem na ten rynek – mówi Rafał Milczarski, prezes Freightliner Polska. Cargo Master zgodnie z KRS jest własnością trzech osób fizycznych. – Jesteśmy zainteresowani wykonywaniem kolejowych przewozów pasażerskich – przekonuje Agnieszka Jastrzębska, prezes Cargo Master.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA