fbTrack

Media i internet

UPC przejęło Astera

SIMON BOYD - PREZES ZARZADU UPC POLSKA
Fotorzepa, Szymon Łaszewski
Została sfinalizowana wielka fuzja dwóch polskich sieci kablowych. Mająca ponad 1 mln klientów UPC przejęła Aster. Razem obsługują ok. 1,4 mln osób
Aster z 360 tys. klientów jest czwartym pod względem liczby obsługiwanych osób operatorem kablowym w Polsce.
Jak podaje UPC w piątkowym komunikacie, transakcja jest początkiem procesu konsolidacji branży kablowej. – Rozdrobnienie branży kablowej przyczynia się do umocnienia pozycji najsilniejszych graczy. Dlatego również w Polsce konieczne jest budowanie realnej konkurencji wobec takich gigantów rynkowych, jak Telekomunikacja Polska czy ogólnopolskie platformy satelitarne. Zakup spółki Aster daje początek długo oczekiwanemu procesowi konsolidacji branży. Skala jest bowiem niezbędna do dalszego rozwoju na wysoce konkurencyjnym rynku, na którym działamy – uważa Simon Boyd, prezes UPC Polska. UPC za Astera zapłacił 2,4 mld zł. Zadłużenie przejmowanej spółki, które spłacił, to ok. 1,5 mld zł. Poprzedni  większościowy udziałowiec Astera, czyli fundusz private equity Mid Europa Partners, dostał 870 mln zł. W 2005 roku zapłacił za niego 1,6 mld zł. Warunkową zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na transakcję UPC dostał we wrześniu tego roku, wstępna umowa sprzedaży została podpisana 5 grudnia 2010 r.
Zgodnie z nią w ciągu półtora roku UPC Polska musi znaleźć inwestora dla części sieci Astera, która dubluje się z infrastrukturą UPC. W Warszawie i Krakowie udział połączonych kablówek na rynkach telewizji kablowych sięga 50 – 60 proc. Sprzedawanej części nie może nabyć podmiot z nowo powstającej grupy. UOKiK podjął decyzję na podstawie danych firm za 2010  rok. W 2010 roku przychody UPC wyniosły 953,8 mln zł i były o 10 proc. wyższe od tych zanotowanych w roku 2009. W tym samym czasie przychody przejętego Astera wyniosły 420 mln zł. UPC ma ponad 1 mln klientów, Aster działający w trzech miastach – Warszawie, Krakowie i Zielonej Górze – obsługuje 360 tys. W Polsce jest ok. 500 firm sprzedających telewizję kablową. To nie pierwsze przejęcie na rynku. Multimedia od dłuższego czasu przejmują mniejszych operatorów. Ostatni muszą na tym polu konkurować z Netią. W zeszłym roku Vectra kupiła działającą w Warszawie Spray.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL