Finanse

Polskim ulicom daleko do Piątej Alei

Nowojorska Piąta Aleja na czele listy jest już dziesiąty raz
AFP
Najdroższa nadal jest nowojorska Piąta Aleja Nasz lider, czyli Nowy Świat w Warszawie, zajmuje w rankingu dopiero 41. pozycję. Czynsze na co drugiej ulicy handlowej na świecie przez ostatni rok wzrosły
Z dorocznego zestawienia najdroższych ulic handlowych na świecie firmy Cushman & Wakefield (C&W) wynika, że wśród 278 analizowanych lokalizacji w przypadku 51 proc. czynsze wzrosły, w 16 proc. spadły, a w co trzecim przypadku ustabilizowały się na poziomie z 2010 r.
– Choć ożywienie w krajach zachodnich jest słabe, zauważalny jest zwiększony poziom aktywności biznesowej, szczególnie w centrach głównych miast, które nadal skupiają zainteresowanie wielu międzynarodowych marek – mówi John Strachan, dyrektor globalnego działu powierzchni handlowych C&W. Liderem już po raz dziesiąty jest nowojorska Piąta Aleja. Najemcy muszą liczyć się z zapłaceniem aż 16,7 tys. euro za metr kwadratowy sklepu rocznie. Co więcej, stawka przez ostatni rok wzrosła o 21,6 proc., co jest najlepszym wynikiem w czołówce zestawienia. Wiele marek luksusowych właśnie przy tej ulicy otwiera swoje flagowe sklepy. To miejsce, gdzie światowa czołówka musi mieć swoje sklepy, dlatego za wolne lokalizacje są w stanie zapłacić niemal każde pieniądze. Dodatkowo do przebudowy sklepów zatrudniają najlepszych architektów.
W pierwszej dziesiątce najbardziej, bo o pięć pozycji – już na czwartą – awansowała Pitt Street Mall z Sydney. Z kolei o dwie pozycje, na szóstą, spadła londyńska New Bond Street. W Europie najwyższe stawki czynszów są na Polach Elizejskich w Paryżu. – Dobre wyniki na ulicach handlowych są rezultatem zarówno zwiększonej liczby turystów oraz ekspansji marek luksusowych, o czym świadczy otwarcie ostatnio kilku sklepów z tego sektora w stolicy Francji, jak również rozszerzania oferty domów towarowych o sklepy marek z górnego segmentu – mówi Christian Dubois, dyrektor działu powierzchni handlowych C&W we Francji. Średni czynsz we wszystkich zbadanych lokalizacjach wynosił 1,9 tys. euro rocznie. To wciąż sporo więcej niż w Polsce. Najdroższe lokalizacje w naszym kraju są bowiem przy warszawskiej ulicy Nowy Świat z czynszami nieco ponad 1 tys. euro za 1 mkw. sklepu rocznie. Pozwoliło to na zajęcie dopiero 41. pozycji wśród 63 najdroższych ulic świata. Co więcej, notowania Nowego Światu są z roku na rok coraz niższe – obecnie spadł o jedną pozycję, choć kilka lat temu zajmował już nawet 36. miejsce. W tym przypadku stawka czynszu wzrosła o 2,4 proc. Ogółem przy polskich ulicach handlowych przez ostatni rok czynsze spadły jednak o 1,1 proc. – Nasze ulice handlowe nie oferują odpowiednich standardów dla marek luksusowych, a to one w głównym stopniu odpowiadają za wysokość czynszów w takich lokalizacjach na świecie. Trudno się dziwić niechęci do otwierania przy polskich ulicach swoich butików, skoro w sąsiedztwie mogłyby mieć sklepy spożywcze czy popularne marki sieciowe z niższej półki – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG. 109,5 proc. przez rok wzrosły czynsze przy ulicy Wangfujing w Pekinie Wtóruje mu Jerzy Mazgaj, który sprowadził do Polski takie marki jak Kenzo, Burberry, Hugo Boss czy Ermenegildo Zegna. – Nowy Świat nie ma luksusowego charakteru. To powoli bardziej ulica gastronomiczna niż handlowa, jest też sporo pustych lokali. Najlepsze marki wolą prowadzić sklepy w rejonie placów Piłsudskiego czy Trzech Krzyży – mówi. Co więcej, ulice z innych miast gonią lidera. Stawki czynszów przy Floriańskiej w Krakowie są jedynie o 72 euro niższe. Jednak wśród 11 najdroższych ulic w Polsce aż cztery znajdują się w Warszawie. Trzeba też zauważyć z roku na rok spadającą pozycję Piotrkowskiej w Łodzi. Po gruntownym remoncie miała stać się centrum miasta. Jednak firmy handlowe znacznie bardziej wolą lokale w znajdującym się stosunkowo niedaleko Centrum Handlowym Manufaktura. – Sektor głównych ulic handlowych w Polsce jest stabilny zarówno w zakresie poziomu czynszów, jak i popytu. Niewielka dotychczasowa aktywność na rynku najmu wynika z ograniczonej liczby dostępnych lokali spełniających wymagania krajowych i międzynarodowych sieci handlowych – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu wycen i doradztwa C&W w Warszawie. W Polsce skupiska takich marek jednak się tworzą, ale podstawowym problemem jest wciąż brak odpowiednich lokalizacji. Dlatego niektóre wolą wybrać nawet centra handlowe – dodaje Andrzej Marczak. Z badań KPMG wynika, że w Polsce obecnych jest 61 proc. marek ze światowej czołówki. Z roku na rok pojawiają się  kolejne. ? Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl  
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL