Styl życia

Zdrowsze ciało bez sportowego wysiłku

Jaskinia solna w Rzeszowie
Fotorzepa, Seweryn Sołtys
Sauna, solarium, łaźnia i grota solna. W zimne listopadowe wieczory Polacy coraz chętniej „wygrzewają kości”. – Chodzenie na saunę czy do groty solnej przestało być synonimem snobizmu, a stało się dowodem na dbanie o własne zdrowie – zachęcają pracownicy gabinetów odnowy biologicznej
Po ciężkiej pracy czy nadmiernym stresie świetnym pomysłem na relaks jest wizyta w saunie.
– To dobre miejsce, by się odprężyć, uspokoić, a przy okazji oczyścić ciało z toksyn i poprawić krążenie krwi w organizmie – mówi Aneta Nowacka, instruktorka fitness z klubu Galaxy. Jak przekonują lekarze, kąpiele w saunie wzmacniają układ odpornościowy i przyspieszają przemianę materii. Mają też zbawienny wpływ na skórę. – Gdy ma się stresujący tydzień, to z dobrodziejstw sauny można korzystać nawet codziennie – uważa dr Piotr Kowalczyk z przychodni przy ul. Mokotowskiej.
Bywalcy gabinetów podkreślają, że w czasie zażywania takich „kąpieli” nie należy męczyć nikogo rozmową o kłopotach. – Jest niepisaną umową, że w tym miejscu mówi się tylko o rzeczach przyjemnych: urlopie, jedzeniu, winie... Jeśli o interesach, to tylko wstępnie – uważa Piotr, stały bywalec łaźni. Do wyboru mamy dwa rodzaje saun: suchą i parową. W tej pierwszej jest niższa wilgotność powietrza, za to wysoka temperatura, sięgająca nawet 120 stopni. W przypadku sauny parowej wilgoć znacznie rośnie, a temperatura spada do 40 – 50 stopni. Jednorazowy pobyt w saunie powinien trwać od 5 do 12 minut. – Nasze tętno w saunie nie powinno przekraczać 120 uderzeń na minutę. Jeśli się podwyższa, należy wyjść i ochłodzić ciało pod zimnym prysznicem. Potem dobrze jest wrócić do sauny, a po ponownym wyjściu powtórzyć kąpiel – tłumaczy Nowacka. Z sauny skorzystamy na basenie lub w klubach fitness. W tych ostatnich często w cenie jednorazowego karnetu na siłownię wliczona jest wizyta w saunie. – Wiele pań łączy wysiłek fizyczny z odprężeniem w saunie. Dla części sam pobyt w saunie jest już wystarczająco męczący, dlatego nie chodzą tego samego dnia na siłownię – tłumaczy Nowacka. Dodaje, że nie wszyscy mogą korzystać z tej przyjemności. – Przeciwwskazaniem są choroby serca, problemy z krążeniem czy choroby skóry – wymienia. Jesienią, kiedy brakuje słońca, można też skorzystać z licznych solariów. – Wizyta w solarium nie tylko nadaje skórze opaleniznę, ale i odpręża – zachęca pracownica sieci salonów Słoneczko. Zdaniem przedstawicielki salonów Galaxy odpoczynek na łóżku w solarium przydaje się po ciężkiej pracy, a relaksowi sprzyja wyciszająca muzyka puszczana w czasie opalania. Specjaliści zalecają, by wizyty w solarium nie były częste i długie.– Jeśli klientowi zależy na szybkiej opaleniźnie, to powinien przychodzić co drugi dzień. Czas opalania jest związany z rodzajem skóry, więc nie można z góry założyć, że będą to trzy czy dziesięć minut – dodaje specjalistka z Ursynowa. Jeśli chcemy podtrzymać wakacyjną opaleniznę, wystarczy raz w tygodniu pojawić się w solarium. Jakość i szybkość opalania w salonach ze sztucznym słońcem zależy od rodzaju lamp, które montowane są w łóżkach do opalania.– Klienci mają do wyboru kilka łóżek. Od najsłabszych modeli Ergoline 500, poprzez 600, 800 do najmocniejszych kabin stojących – wymienia pracownica solarium Słoneczko przy ul. Belgradzkiej. – Pobyt w jaskini solnej udrażnia górne i dolne drogi oddechowe, obniża ciśnienie, wycisza system nerwowy, reguluje przemianę materii i uodparnia organizm na wszelkie infekcje – wymienia Iwona Walicka z jaskini solnej Almonis na Tarchominie. W tej warszawskiej grocie stylizowanej na jaskinię Raj z Gór Świętokrzyskich znajduje się 18 ton soli. Jest nią wyłożone całe pomieszczenie. Nie ma ograniczeń wiekowych do korzystania z grot solnych. Jedynym przeciwwskazaniem do korzystania z jaskini są problemy zdrowotne, m.in. nadczynność tarczycy, ostre zapalenie płuc, infekcje, choroba nerek i rak. ? jednorazowa wizyta w grocie solnej – 10 – 19 zł za 45 minut (ulgi dla emerytów, studentów i dzieci) ? minuta opalania w solarium – 1 – 1,60 zł (w zależności od rodzaju łóżka i lamp) ? jednorazowy karnet aerobik lub siłownia + sauna – 20 – 30 zł ? sauna przy basenach – 10 zł za 45 minut lub od 12 zł za godzinę (często wymagana wcześniejsza rezerwacja) ? pobyt w łaźni – 25 – 35 zł (bez limitu czasu)
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL