Rozliczamy leasing zamiast dostawy

Zdarza się, że po wpłaceniu zaliczki dla dostawcy środka trwałego przedsiębiorca decyduje, że nie kupi go, tylko weźmie w leasing. Jak wówczas rozliczyć skutki zmiany sposobu finansowania w księgach rachunkowych?
-Pod koniec marca wpłaciliśmy dostawcy urządzeń zaliczkę na poczet kupna urządzenia niezbędnego w naszej działalności wytwórczej. Jeszcze w marcu otrzymaliśmy fakturę zaliczkową VAT. W kwietniu stwierdziliśmy jednak, że maszyny nie kupimy, tylko weźmiemy ją w leasing operacyjny. W celu rozliczenia wpłaconej zaliczki podpisane zostało trójstronne porozumienie między naszą firmą, przyszłym leasingodawcą i producentem maszyny, na mocy którego nabywcą sprzętu staje się leasingodawca, przystępując tym samym do umowy sprzedaży. Wpłacona zaliczka nie została nam zwrócona, lecz zaliczona na poczet kaucji wstępnej, a następnie - po podpisaniu właściwej umowy - na poczet opłaty wstępnej. Dostawca sprzętu wystawił nam fakturę korygującą do faktury "zaliczkowej". Jak te operacje ująć w księgach rachunkowych? -pyta czytelnik DF.Opisana przez czytelnika sytuacja występuje w praktyce dość często. Inwestujący w środki trwałe, a szczególnie w maszy...
Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL