fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

W sądzie i urzędzie

Nowe zasady doręczania przesyłek sądowych

Fotorzepa, Seweryn Sołtys
Od 20 października nowe obowiązki sądu wysyłającego pisma i załączane do nich formularze mają usprawnić doręczanie takich przesyłek
Zmiany są konsekwencją rozszerzenia kręgu uprawnionych do dokonywania doręczeń w postępowaniu cywilnym, może je bowiem wykonywać nie tylko Poczta Polska, ale i osoby zatrudnione w sądzie, komornicy lub sądowa służba doręczeniowa.
Zmiany przynosi [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=370261]rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 12 października 2010 r. regulujące szczegółowy tryb i sposób doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (DzU nr 190, poz. 1277)[/link].
Zrezygnowano z nieaktualnego nazewnictwa: „list polecony” na rzecz „przesyłka polecona”. Sprecyzowano też, że przesyłkę doręcza się wskazanemu na niej adresatowi (doręczenie właściwe) lub innemu odbiorcy (doręczenie zastępcze).
Wyraźnie wskazano (§ 3), kiedy doręczający nie może zostawić przesyłki domownikowi, administracji domu, dozorcy domu lub sołtysowi. Mianowicie wtedy, kiedy organ wysyłający (zwykle sąd) umieści na adresowej stronie napis wyłączający taki sposób doręczenia w ogóle lub w stosunku do oznaczonych osób. To sąd zatem (organ wysyłający) musi zapewnić, aby przesyłki nie doręczono np. domownikowi będącemu przeciwnikiem adresata w sprawie, np. drugiemu z rozwodzących się małżonków . Trudno bowiem od listonosza wymagać rozstrzygania, kto jest z adresatem w konflikcie.
Rozporządzenie próbuje też przeciąć stare problemy dotyczące doręczania pism sądowych w miejscu pracy. Przyjęło [b]stanowisko Sądu Najwyższego (sygn. III CKN 620/97)[/b], że o tym, czy miejscem doręczenia ma być mieszkanie, czy miejsce pracy decyduje sąd, który umieszcza na piśmie odpowiedni adres.
Uregulowano wreszcie dokładniej kwestię, kiedy poczta ma odsyłać potwierdzenia odbioru przesyłki bądź niepodjęcia jej (dodajmy, że odmowa przyjęcia jest równoznaczna z jej doręczeniem). Dla usprawnienia doręczeń opracowano nowy wzór formularza. Zaznaczanie odpowiednich pól spowoduje, że stanie się czytelniejszy i ułatwi pracę doręczycielowi.
Przypomnijmy, że Jacek Czaja, wiceminister sprawiedliwości, podpisał niedawno z Pocztą Polską porozumienie o pilotażu elektronicznym potwierdzenia odbioru przesyłek sądowych. Gdyby program się powiódł, elektroniczna „zwrotka” byłaby w aktach sprawy nawet w dniu doręczenia.
– Doręczanie pism sądowych, w szczególności potwierdzanie ich odbioru, to od lat pięta achillesowa polskiego sądownictwa. Z tego powodu spadają rozprawy, przedłużają się procesy – mówi Marcin Łochowski, sędzia cywilny z SO Warszawa-Praga. – Co więcej, stan ten się pogarsza i konieczne są generalne rozwiązania.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA