fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Fundusze Europejskie

Będą kolejne duże inwestycje infrastrukturalne

„Husarz” PKP Intercity to najnowocześniejsza lokomotywa osobowa, która będzie jeździła po polskich torach
Materiały Promocyjne
Resort rozwoju chce wpisać trzynaście nowych inwestycji na listę projektów kluczowych w programie Infrastruktura i Środowisko. Ich wartość to 1,25 mld zł. Z czego UE miałaby dołożyć ponad 0,5 mld zł.
Nowe projekty pochodzą z sektorów: transportu (kolejowy i miejski w obszarach metropolitalnych), energetyki (magazyn ropy, terminal gazu), środowiska (ochrona brzegów morskich) oraz zdrowia (rozbudowa szpitali). Siedem inwestycji ma trafić na listę podstawową, a sześć na rezerwową.
Są to zarówno przedsięwzięcia o charakterze regionalnym (na skalę województwa), jak i obejmujące obszar całego kraju. Do pierwszych należy m.in. budowa drogi krajowej łączącej obwodnicę północną Rzeszowa z drogą ekspresową S-19 i autostradą A-4 oraz ochrona brzegów morskich w granicach Centralnego Poligonu Sił Powietrznych Wicko Morskie. Całego kraju dotyczy zakup i instalacja urządzeń pokładowych dla dziesięciu lokomotyw „Husarz” przeznaczonych do połączeń dalekobieżnych i międzynarodowych o prędkości większej niż 160 km/h oraz projekt „Budujemy miasteczka ruchu drogowego”, którego celem jest podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez edukację dzieci i młodzieży.
Beneficjentami będą zarówno samorządy miast (Łódź, Toruń, Rzeszów) i regionów (śląskie i dolnośląskie), administracja publiczna (MSWiA, urzędy wojewódzkie, Urząd Morski w Słupsku), jak i przedsiębiorstwa (PKP Intercity, PKP S.A., PGNiG, Inowrocławskie Kopalnie Soli „Solino” S.A.). Niektóre inwestycje miałyby się zacząć jeszcze w 2010 r. Wszystkie muszą się zakończyć najpóźniej do 2015 r.
Najdroższym przedsięwzięciem (koszt 800 mln zł, dotacja z UE 216 mln zł), ktora ma trafić na listę rezerwową, jest budowa terminalu odbioru CNG (sprężony gaz ziemny) oraz regazyfikowanego LNG (ciekły gaz ziemny) w rejonie Trójmiasta. Projekt ma celu zapewnienie dostaw gazu ziemnego do Polski drogą morską w postaci CNG ewentualnie, w przypadku statków wyposażonych w urządzenia do regazyfikacji na pokładzie, LNG. Być może środki z UE (62,1 mln zł) zostaną też zaangażowane w budowę Podziemnego Magazynu Ropy Naftowej i Paliw „Góra” na Kujawach. Całkowity koszt tej inwestycji, która miałaby być realizowana w latach 2010-2105, to 230 mln zł.
Które projekty znajdą się ostatecznie na liście (podstawowej lub rezerwowej) dowiemy się z końcem wakacji. — Obecnie nad zgłoszonymi propozycjami pracują instytucje pośredniczące (ministerstwa: infrastruktury, środowiska i zdrowia - przyp. red.). Zaktualizowana lista zostanie opublikowana 31 sierpnia — informuje Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA