Media i internet

Media: Będą przejęcia

Rynek reklamy i przejĘcia mediów w europie
Rzeczpospolita
W przyszłym roku dojdzie do wielu zmian właścicielskich
Zdaniem analityków nie będą one już jednak tak spektakularne jak w poprzednich latach. – Nie ma zbyt wielu szans na to, by finansowanie takich przejęć staniało, bo banki starają się podnosić oprocentowanie kredytów. Z punktu widzenia finansowania kapitału w przyszłym roku nie będzie więc tanio – mówi Waldemar Stachowiak, analityk z Ipopema Securities. Jego zdaniem w sektorze mediów można się natomiast spodziewać w przyszłym roku debiutów giełdowych i nowych ofert publicznych.
Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy, uważa natomiast, że na rynku prasowym będziemy świadkami dalszych zmian właścicielskich. – Ten proces będzie trwał. Mniejsze wydawnictwa będą się łączyły z większymi: czy to przez przejęcia, czy to przez fuzje albo tak jak to było w tym roku np. w przypadku Inforu i Axel Springer Polska, gdzie do wydawania „Dziennika Gazety Prawnej” powołano nową spółkę. W przyszłym roku czeka nas zapewne kilka zmian na rynku prasy: otwarta jest przede wszystkim kwestia sprzedaży „Wprost”. Nie wiadomo też, co resort skarbu zrobi z odłożoną na razie sprzedażą spółki mającej udziały w wydawcy „Rzeczpospolitej” – zauważa Podkański. Właściciele „Wprost” szukają dla niego nabywcy od listopada. Według nieoficjalnych informacji Presserwisu rozmowy o przejęciu „Wprost” prowadzi Grzegorz Hajdarowicz, który w tym roku kupił już „Przekrój” od wydawnictwa Edipresse Polska i „Sukces” od Zbigniewa Jakubasa. Wydawnictwo Edipresse po sprzedaży „Przekroju” przejęło z kolei od Marqard Media „Panią Domu”, „ Cienie i Blaski” oraz „Sekrety Serca”, odsprzedając tej firmie swój magazyn „Hot Moda i Shopping”.
Zmiany miały miejsce także wśród mniejszych firm. Wydająca magazyny konsumenckie spółka Concept Publishing Polska połączyła się z firmą P&P związaną z AWR Wprost. Kryzys spowodował też zmiany w branży kolporterskiej. Z dystrybucji prasy wycofał się HDS Polska, a Kolporter zamyka sieć 24 salonów multimedialnych i szukał kupca na 900 salonów prasowych (z ostatniego pomysłu wycofał się niedawno, tłumacząc się brakiem satysfakcjonujących ofert). Na rynku mediów elektronicznych wydarzeniem było ogłoszenie decyzji o przejęciu przez TVN udziałów w platformie „n” za 188 mln euro od macierzystego ITI, dzięki czemu TVN stała się wyłącznym jej właścicielem. Co może przynieść przyszły rok na rynku telewizyjnym? – Prawdopodobnie w krótkim czasie dowiemy się, kto kupi TV Puls – mówi medioznawca Andrzej Zarębski. Stacja, która rozmawia z kilkoma inwestorami z Polski i zagranicy, na razie nie zdecydowała się na transakcje z żadnym z nich. – Coraz głośniej mówi się też o konieczności konsolidacji na rynku telewizyjnych sieci kablowych, zwłaszcza możliwy start naziemnej telewizji cyfrowej będzie wymuszał takie działania – mówi Zarębski. [ramka][srodtytul]Fuzje za granicą[/srodtytul] Na świecie, podobnie jak w Polsce, najwięcej zmian właścicielskich w mediach dotyczyło wydawców prasy. Bloomberg przejął „Business Week” (według nieoficjalnych informacji za 2 – 5 mln dol. plus zobowiązania sięgające 32 mln. dol.), Axel Springer sprzedał w Niemczech m.in. trzy kolorowe magazyny: „Jolie”, „Mädchen” i „Popcorn”, a The New York Times Co. wystawił na sprzedaż „The Boston Globe”, choć potem się z tego wycofał. Transakcją roku było jednak ogłoszenie przez operatora kablowego Comcast planów przejęcia filmowo-telewizyjnego NBC Universal. Firma jest wyceniana na 30 mld dol.[/ramka] [i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL