Media i internet

Cyfrowy Polsat stawia na nowe usługi

Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski
Platforma rozważa oferowanie usług za pośrednictwem Internetu – dowiedziała się „Rzeczpospolita”
Kierowana przez Dominika Libickiego spółka wprowadziła niedawno wideo na żądanie do swojej oferty satelitarnej. Z usługi od kilku tygodni mogą korzystać abonenci Cyfrowego Polsatu.
– Nie wykluczamy w przyszłości oferowania pakietów programowych przez Internet, za pośrednictwem naszej strony WWW. Na razie utrudniają to nieuporządkowane prawa do dystrybucji poszczególnych kanałów – mówi Libicki. – Internet jest na pewno jednym z tych kierunków, w którym powinniśmy się rozwijać. Dziś jesteśmy platformą satelitarną. Ale jednak gdy przyjrzeć się naturze naszego biznesu, to technologia jest rzeczą wtórną. My dostarczamy rozrywkę: kanały telewizyjne w skomponowanych przez nas pakietach do polskich domów. Dla klienta jest bez znaczenia, czy wyślemy sygnał drogą satelitarną, czy przez Internet, czy po gniazdku elektrycznym. Byle dobrze i za cenę, która go satysfakcjonuje. Dlatego interesują nas technologie internetowe, które – wierzę w to głęboko – mogą być bardziej komplementarne, do tego, co robimy – uzasadnia Libicki. 
Szukając źródeł przychodów, Cyfrowy Polsat wprowadza nowe usługi, nie zawsze związane z obecną działalnością. Zgodnie z zapowiedziami firma zaczęła testy dostępu do mobilnego Internetu w technologii HSPA+, pozwalającej na przesyłanie danych z maksymalną prędkością 21 Mb/s. Prowadzi je wspólnie ze Sferią i Aero2 – innymi spółkami powiązanymi z Zygmuntem Solorzem-Żakiem. Usługa ma być dostępna na południu i w centrum Polski, tzw. ścianie zachodniej i na przedmieściach dużych miast. Zanim ruszył z testami, Cyfrowy badał możliwość przejęcia udziałów w Sferii, która ma własną sieć radiową i może budować sieć dla usług telefonii komórkowej. – Dziś nie ma żadnych rozmów na ten temat. W marcu była taka próba. Jednak zaangażowanie kapitałowe Cyfrowego Polsatu w Sferię nie spotkało się z aprobatą ze strony części akcjonariuszy mniejszościowych. Uznali oni, że trudna sytuacja makroekonomiczna raczej wymaga ostrożności – mówi Libicki. Niewykluczone jednak, że firma zacznie działać na rynku telewizji mobilnej. – Nasi klienci wzięli udział w przeprowadzonych przez spółkę Info-TV-FM testach telewizji mobilnej. Jeśli okaże się, że użytkownicy widzą potencjał w tej usłudze, będziemy rozmawiać z Info-TV-FM na temat współpracy – mówi Libicki. Według Dominika Libickiego, prezesa spółki, nasycenie płatną telewizją w Polsce, wynoszące dziś 70 proc., powinno się zatrzymać na poziomie ok. 80 proc. Oznacza to, że na płatną telewizję zdecyduje się jeszcze ok. 1,5 mln osób. – Można zakładać, że – tak jak to było w ostatnich latach – większość z nich wybierze platformę cyfrową. Średnioroczna stopa wzrostu liczby klientów sieci kablowych wynosi ok. 2 proc., podczas gdy w przypadku platform cyfrowych jest to prawie 50 proc. – uważa Libicki. Abonentów platform cyfrowych w Polsce jest dziś ok. 5 milionów. 3 mln z nich to klienci Cyfrowego Polsatu, 1,38 mln – Cyfry+, a 571 tys. – platformy „n”. Według analityków w przyszłym roku platformy będą stawiać na poszerzanie zakresu usług, by przyciągać możliwych jeszcze do pozyskania klientów. Już w tym roku inwestowały w nowości – Cyfra+ uruchomiła tzw. multiroom (możliwość oglądania telewizji na dwóch telewizorach w jednym domu). Wszystkie trzy platformy mają też usługę wideo na żądanie.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL