Marki Polskie

Szeroka oferta górą

Tej marki nie promuje gwiazda show-biznesu. Reserved zyskuje w oczach klientów przede wszystkim wzornictwem, jakością wyrobów odpowiedni? do ceny, powszechnością dostępu i – co nie mniej ważne – szerokością oferty
Reserved, która od początku wydawania naszej listy najcenniejszych polskich marek zajmuje wysokie miejsca w rankingach mocy, w tym roku wysunęła się na pozycję lidera wśród odzieżowych i obuwniczych brandów. Jej właściciel, giełdowa grupa LPP, pierwszy sklep z logo Reserved otworzył w połowie lat 90. Dziś ta marka firmuje już 150 salonów odzieżowych w całej Polsce (i kolejnych 100 za granicą).
W ofercie Reserved każdy znajdzie coś dla siebie. W ramach różnych linii: eleganckiej, casualowej czy fashion, marka skutecznie przyciąga zarówno starszych, jak i młodszych klientów. Również dzieci, do których jest skierowana specjalna kolekcja Reserved Kids. W salonach Reserved jest też firmowa linia Jeans i kolekcja bielizny. Szybko powiększa się również wybór akcesoriów i butów. Idąc w ślady najbardziej znanych światowych brandów (H&M, Zara), LPP skutecznie zabiega o utalentowanych projektantów. Dzięki temu Reserved podąża za światowymi trendami, jednocześnie proponując wyroby po przystępnej cenie. Współpracuje również z wybitnymi polskimi projektantami mody. Wartość marki budowały m.in. kolekcje autorstwa duetu Paprocki & Brzozowski i Gosi Baczyńskiej. Tej jesieni kolekcję akcesoriów Reserved zdobią m.in. ekskluzywne kryształy Swarovskiego.
Coraz wyższa wartość i moc marki to także zasługa aktywnej promocji za pośrednictwem wszystkich kanałów przekazu: prasy, telewizji i Internetu. LPP regularnie wydaje newsletter, dba o kontakty z blogerami i o aktywny PR w sieci. Nie zapomina również o odpowiedniej wizualizacji salonów i działaniach bezpośrednio wspierających sprzedaż. W tym roku o LPP i jej markach było głośno również dzięki finalizacji dużego przejęcia firmy z branży – krakowskiego Artmana, właściciela znanego i cenionego szczególnie przez młodych klientów brandu House (10. pozycja w rankingu), i tworzonej od podstaw sieci sklepów odzieżowych Mohito. Poszerzył się tym samym portfel marek grupy, która w naszym rankingu ma już cztery brandy: Reserved, Cropp, Henderson oraz House. Ranking potwierdza po raz kolejny, że ugruntowaną pozycję w świadomości klientów ma jedna z najstarszych polskich marek odzieżowych – koszulowa Wólczanka. W tym roku zajęła drugą pozycję w naszym zestawieniu. To marka z tradycją sięgającą lat 30. poprzedniego stulecia. Przechodziła przez lata wzloty, ale też i chwile wyciszenia. Wciąż jednak utrzymuje się w czołówkach rankingów na najlepszą i najbardziej znaną markę. Nie przeszkadza w tym nawet to, że jej obecny właściciel, czyli Vistula Group, boryka się z problemami finansowymi. To jednak sprawiło, że zabrakło w tym roku spektakularnych kampanii reklamowych Wólczanki, które wcześniej budowały prestiż marki. Zrezygnowano również z wykorzystania celebryty do jej promowania. W pamięci wielu osób pozostaje jednak z pewnością udział filmowego Bonda, Pierce’a Brosnana, który reklamował przed dwoma laty garnitury Vistuli, siostrzanego brandu Wólczanki (tym razem na piątym miejscu w rankingu). W tym roku promocja obu marek jest dużo skromniejsza i ogranicza się do działań lokalnych oraz lojalnościowych. Dopiero jesienią grupa postawiła na akcje marketingowe prowadzone w nieco szerszym zakresie. Natomiast kłopoty finansowe Vistula Group spowodowały, że w mediach często pisano nie tylko o firmie, ale i o jej poszczególnych markach. Tym bardziej że w jej portfelu są również: znany i prestiżowy brand odzieży damskiej Deni Cler oraz jubilerski W. Kruk. Na trzecią pozycję awansowała w tym roku marka rajstop Gatta. Skuteczne okazują się kampanie marketingowe i inwestycje w promocję przy udziale znanej wokalistki Justyny Steczkowskiej. Do tego dochodzą działania wspierające sprzedaż, a jednocześnie budujące wartość marki. W ramach jesiennej kampanii Gatty Joanna Horodyńska, jedna z najbardziej znanych stylistek w Polsce, doradzała klientkom, jak odpowiednio dobrać ubranie w zależności od typu figury. Podobnie jak przed rokiem pierwszą dziesiątkę rankingu zdominowały marki odzieżowe. Pierwszy obuwniczy brand: Lasocki, jest dopiero na 15. pozycji w zestawieniu. Ryłko, który przed rokiem był najmocniejszą marką obuwniczą, musiał mu teraz ustąpić miejsca. Andrzej Kazimierczak
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL