Marki Polskie

Procentuje różnicowanie działalności

Kryzys nie osłabił największych marek na rynku mediów, w tym lidera rankingu TVN. Ich sztandarowe produkcje wciąż przyciągają rzesze widzów i słuchaczy. Czołówka branży zapobiegliwie inwestuje w Internet, który pozwala budować pozycję wśród młodszych odbiorców
Moc marki TVN urosła po raz kolejny, ponownie plasując TVN na czele naszego rankingu firm mediowych i wydawnictw. W tegorocznej jego edycji TVN uzyskał 869 punktów, o cztery więcej niż rok wcześniej. Dostał też w swojej kategorii najwyższe noty za siłę marki, jej postrzeganą wartość i prestiż.
Telewizyjna grupa od lat kładzie duży nacisk na kreowanie swojego wizerunku i od początku kieruje swą ofertę do ambitniejszego widza niż jej największa komercyjna konkurencja, czyli Polsat. Ten rok nie należy na rynku mediów do najprostszych, bo gospodarcze spowolnienie ograniczyło promocyjne działania jego graczy. Na korzyść TVN działają jednak popularne duże produkcje, które stacja umiejętnie adaptowała na polski rynek.
Wśród nich są „You can dance – po prostu tańcz” czy „Taniec z gwiazdami”, który TVN emituje także w kryzysowych sezonach, bo wciąż przyciąga przed ekrany wielomilionową widownię (w obecnym, jesiennym sezonie średnia widownia tego programu do 22 listopada wynosiła według AGB Nielsen Media Research 4,72 mln). Organizowane w większych miastach castingi do programów „You can dance” i „Mam talent!” (ten drugi średnio ogląda w tym sezonie jeszcze więcej osób niż „Taniec z gwiazdami”), to także akcje promujące TVN i budzące zainteresowanie stacją wśród młodych widzów. TVN odcina też teraz kupony od odpowiednio wcześnie rozbudowanej bazy kanałów tematycznych. Grupa TVN to przecież nie tylko główna stacja, ale i cały szereg niszowych kanałów, w tym np. TVN 24 czy TVN Style, które także pracują na flagową markę. W rezultacie w dobie spadków widowni największych ogólnotematycznych kanałów telewizyjnych TVN zatrzymuje przy sobie widzów stacjami tematycznymi. Stacja nie raz pokazała, że szybko reaguje na zmiany na rynku: teraz coraz więcej fragmentów swoich programów zamieszcza w sieci. Informacyjne i publicystyczne promuje w TVN24.pl, a rozrywkowe na portalu Plejada.pl. Wicelider rankingu marek mediowych – Radio RMF FM – także mocno inwestuje w swój wizerunek w Internecie, gdzie rozbudowuje paletę stacji radiowych Miasto Muzyki. Ponad 60 stacji Miasta Muzyki (w tym tak rozbieżne tematycznie jak np. RMF Groove, RMF Piosenka Literacka i RMF Flamenco) odwiedziło w październiku 1,2 mln internautów. Ten rok jest wyjątkowy dla RMF FM – stacji dwukrotnie udało się pobić historyczny rekord słuchalności. Fala badań Radio Track za marzec – maj przyniosła stacji rekordową słuchalność: 27,4 proc. Moc jego marki spadła wprawdzie z 810 do 803 punktów, ale stacja utrzymała drugie miejsce w rankingu. Ze względu na ograniczony zasób częstotliwości radiowych RMF ma małe możliwości rozwijania zasięgu swoich sieci. Dlatego jest jednym z nadawców, którzy biorą udział w testach cyfrowego radia naziemnego. W przyszłości – gdyby taki projekt zaczął działać komercyjnie – mogłoby to umożliwić grupie zwiększenie zasięgów sieci RMF Classic i RMF MAXXX. Nadawca i tak stara się wciąż poszerzać ich zasięg – RMF Classic ruszyło w tym roku np. w Częstochowie, a RMF MAXXX rozszerzyło nadawanie na Aglomerację Śląską. Swoją grupę rozbudowuje też Polsat, którego marka zajęła trzecie miejsce w tegorocznym zestawieniu. Jej moc urosła o trzy punkty, do 797. Polsat na potęgę inwestuje teraz w nowe kanały tematyczne i Internet, dzięki czemu ma szansę docierać do ludzi o różnych zainteresowaniach. Grupa ma dziś interaktywną platformę multimedialną Ipla, na której pokazuje m.in. relacje z wydarzeń sportowych i materiały rozrywkowe, np. kulisy jednego z czołowych programów rozrywkowych Polsatu „Jak oni śpiewają”. W tym roku Polsat uruchomił kolejne stacje tematyczne, które – podobnie jak w przypadku TVN – pozwalają mu przytrzymać w grupie widzów odpływających od stacji ogólnotematycznych (od stycznia do października średni udział Polsatu w ogólnopolskiej widowni wynosił według AGB Nielsen Media Research 14,71 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 15,41 proc.). Od niedawna można oglądać Polsat Futbol i Polsat Film oraz dziecięcy Polsat JimJam, a portfolio wszystkich stacji tematycznych grupy liczy już 11 kanałów niszowych. Wśród nich są informacyjny Polsat News, lifestylowy Polsat Cafe i Polsat Play (dla mężczyzn).
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL