Społeczeństwo

Promować Polskę bez histerii

Fotorzepa, Roman Bosiacki
Stawianie się w roli ofiary nie budzi szacunku – mówią eksperci, pytani o walkę z antypolonizmem
Co drugi badany twierdzi, że za granicą istnieje niechęć w stosunku do Polaków – wynika z opublikowanego przez nas wczoraj sondażu GfK Polonia.
„Rz” od lat walczy z określeniami szkalującymi dobre imię Polski. Dużym sukcesem okazała się rozpoczęta w 2004 roku akcja przeciw „polskim obozom śmierci”. Określenia tego typu nagminnie pojawiały się w mediach na całym świecie – w tym tak prestiżowych jak „New York Times” czy „Guardian”. Pod naszym apelem podpisało się ok. 15 tysięcy osób. A ambasadorowie i urzędnicy MSZ, które dołączyło do akcji „Rz”, co najmniej kilkaset razy interweniowali w mediach na całym świecie, żądając sprostowań.
– To bardzo dobra akcja. Jestem przekonany, że dzięki niej media zagraniczne zaczęły zwracać uwagę na słowa – ocenia Paweł Zalewski, eurodeputowany PO, były szef Sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych. – Dzięki temu coraz rzadziej jesteśmy alarmowani tego typu sformułowaniami. Jego opinię potwierdza MSZ. – Obserwujemy wyraźny spadek użycia tego typu określeń  – mówi „Rz” Piotr Paszkowski, rzecznik ministerstwa. – W ostatnich tygodniach odnotowaliśmy tylko jeden przypadek użycia sformułowania „polski obóz śmierci” i oczywiście nasi dyplomaci od razu zareagowali. Paszkowski zaznacza, że takich określeń przybywa, gdy media zaczynają więcej mówić o obozach koncentracyjnych. Na przykład, gdy relacjonowały ekstradycję z USA do Niemiec Johna Demjaniuka, oskarżonego o zbrodnie wojenne byłego strażnika w obozie w Sobiborze. Ale akcje mediów nie rozwiążą problemu. Według ekspertów rząd źle promuje Polskę. – Jeśli władze skupiają się na strofowaniu zagranicznych dziennikarzy za używanie idiotycznych określeń, nie przeprowadzając jednocześnie odpowiednich kampanii, które promowałyby np. publikacje pokazujące prawdę o historii, to mogą mieć pretensje tylko do siebie – mówi dr Wojciech Jabłoński, specjalista ds. kreowania wizerunku politycznego z Uniwersytetu Warszawskiego. – Przedstawiciele władz wpadają w histerię i zamiast poprawić, psują wizerunek Polski. Jabłoński podkreśla, że budowanie wizerunku na przeszłości i martyrologii jest bardzo złe, ponieważ ustawia Polaków w roli ofiar traktowanych raczej z politowaniem niż z szacunkiem. Upominając kolejnych dziennikarzy, Polska traci sympatię mediów. Zagraniczni reporterzy często dziwią się „przewrażliwieniu” na punkcie historii. Inni mówią, że gdy popełnili błąd, potraktowano ich w taki sposób, że choć dotąd dobrze pisali o Polsce, teraz będą się trzymać jak najdalej od polskiej tematyki. [link=http://www.rp.pl/artykul/340743.html]Komentarz Bronisława Wildsteina[/link] - tv.rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL