Telewizja

Pociąg do adrenaliny

AFP
Dowiedz się, jak powstają kolejki, na których wrzeszczysz, żeby zsiąść, a zaraz potem chcesz więcej! – zapowiada kanał Discovery swoją nową produkcję. Rzeczywiście, od samego oglądania może zakręcić się w głowie
Nowy film Discovery Science poświęcony jest kolejkom górskim, które od lat stanowią największą atrakcję parków rozrywki na całym świecie. O tym, jak powstają najwymyślniejsze konstrukcje z wysokimi wzniesieniami, stromymi spadkami i gwałtownymi zakrętami, opowie pasjonat ekstremalnych doznań – Brendan Walker.
Za pierwsze kolejki górskie uznaje się lodowe rynny budowane w Rosji jeszcze w XVII wieku, po których zjeżdżano na specjalnych sankach. Przypominały tory bobslejowe i miały jeden, zasadniczy minus – zabawa była możliwa jedynie zimą. Dlatego rynny zaczęto budować z drewna, a specjalne sanki wyposażono w koła. Przyjmuje się, że pierwsza „pętla śmierci” powstała w 1864 roku w Paryżu. 20 lat później wprowadzono do drewnianych kolejek łańcuchy wyciągowe. Potem za udoskonalanie zabawy wzięli się Amerykanie. W 1959 słynny park Disneyland zapoczątkował erę kolejek stalowych. Wykonywane były ze stalowych rur, które – w przeciwieństwie do drewna – mogły być gięte we wszystkich kierunkach. Wprowadzenie nowoczesnych materiałów i komputerowego projektowania doprowadziło do powstania torów umożliwiających osiąganie dużych szybkości.
Od tej pory zaczęło się ulepszanie już istniejących modeli lub tworzenie całkiem nowych. Modyfikowano lunaparkowe pociągi tak, by zwiększyć intensywność wrażeń. Wprowadzono wagoniki, które obracają się wokół własnej osi. 12 stycznia 2002 roku w parku Six Flags Magic Mountain otwarto kolejkę X – pierwszą kolejkę, która posiada siedzenia mające możliwość obrotu o 360° w osi poziomej. Oznacza to, że siedzenie może odwrócić pasażera do góry nogami. Kolejkę tę ulepszono w 2008 roku dodając efekty specjalne (mgła i ogień) i zmieniając jej nazwę na X2. Dzisiejsi inżynierowie dzielą kolejki na kilka typów: bezpodłogowe (wagonki nie mają podłóg, co oznacza konieczność wprowadzenia wielkich przeciążeń), odwrócone (wagoniki podwieszone pod szyną), do jazdy na stojąco (ekstremalne doznania, prace nad zapewnieniem większego komfortu pasażerom ciągle trwają), hypercoastery (duża wysokość wzniesień i szybkość przejazdu), latające (pasażerowie najpierw siedzą, potem ich pozycja zmienia się na leżącą), nurkujące (bardzo ostry pierwszy spadek i krótkie wagoniki). W programie zapoznamy się ze wszystkimi etapami tworzenia lunaparków od projektowania, budowy i testowania, aż po jazdę najszybszymi, najbardziej przerażającymi i ekscytującymi kolejkami. Wśród prezentowanych znajdą się m.in.: „Fahrenheit” – pierwsza na świecie kolejka ze spadkiem 97-stopniowym, „Niagara’s Fury”, w której inżynierowie odtworzyli piękno i wzburzenie wspaniałego wodospadu stworzonego przez naturę, wspomniana „X2” w Kaliforni oraz „Toy Story Mania”, interaktywny park rozrywki zainspirowany popularną kreskówką. Widzowie o słabych nerwach nie powinni mieć złudzeń – zdjęcia z kolejnych przejazdów wbijają w fotel. [i]Futurystyczne parki rozrywki | 21.00 | Discovery Science | czwartek[/i]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL