Media i internet

Internet pod lupą analityków

Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
Nowe technologie wymuszają zmiany w badaniach mediów.Firmy badawcze szukają nowych sposobów analizowania słuchalności i czytelnictwa w sieci
Radia już ogłosiły chęć wprowadzenia wspólnego standardu pomiaru odbioru stacji radiowych w Internecie w Polsce. Zrzeszeni w Komitecie Badań Radiowych najwięksi nadawcy radiowi powołali Inicjatywę na rzecz Badania Radia w Internecie.
– Branża dojrzała do wprowadzenia standardu pomiaru radia w Internecie – ogłosili. Jak dowiedziała się „Rz”, badanie czytelnictwa e-wydań gazet i czasopism oraz – w dalszej przyszłości, jeśli technologia na to pozwoli – czytelnictwa materiałów z prasy na stronach internetowych (wydawców i tych z przedrukami) rozważa spółka Polskie Badania Czytelnictwa należąca do ZKDP. Jej nowy prezes Adam Wojdyło we wrześniu ma przedstawić radzie nadzorczej swoją koncepcję rozwoju badań PBC. Według niego zmiany na rynku wymuszają potrzebę stworzenia nowej definicji czytelnictwa, które dziś jest badane tylko w papierowych wydaniach tzw. metodą CAPI (ankieter przychodzi do respondenta z laptopem i zadaje mu pytania). Na początek Wojdyło rozważa poszerzenie tych badań np. o wykorzystanie metod CAWI, czyli samowypełnialnej ankiety w Internecie. W ten sposób łatwiej będzie dotrzeć do młodych ludzi i osób, które z różnych powodów nie chcą się umawiać na wywiady z ankieterami.
Obecne badania czytelnictwa nie obejmują artykułów rozprowadzanych w formie elektronicznej – czytanych w Internecie jako e-wydania czy za pośrednictwem specjalnych czytników (jak Kindle firmy Amazon). Problemem jest brak odpowiedniej metodologii. PBC ma jednak śledzić, jak badania czytelnictwa e-wydań chcą przeprowadzać podobne firmy w Wielkiej Brytanii czy Niemczech. – Wyliczanie wskaźnika czytelnictwa dla materiałów prasowych na różnych nośnikach umożliwiłoby wydawcom pokazywanie reklamodawcom siły prasy. Rewolucji przeprowadzać nie można, ale trzeba powoli rozszerzać zakres badań, tak by móc pokazywać czytelnictwo nie tylko wydań papierowych, ale i w Internecie. To pokazywałoby prawdziwą siłę marek prasowych. Dyskusja na ten temat trwa na forum ZKDP – mówi Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy. PBC nie wyklucza też w przyszłości wykorzystywania tzw. jednoźródłowych paneli badawczych, przy których ankietowany np. otrzymuje małe elektroniczne urządzenie rejestrujące, z jakich dana osoba korzysta mediów. – Na pewno nie będzie zmian, które doprowadzą do całkowitej zmiany realizacji badania czy metodologii, bo dużą zaletą obecnie przeprowadzanych pomiarów jest ich ciągłość. Liczba 48 tys. wywiadów przeprowadzanych rocznie metodą bezpośredniego kontaktu z respondentem daje media plannerom szeroką informację o czytelnictwie prasy – zastrzega Wojdyło. [i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL