Film

Filmowy scenariusz lata

„Barwy ochronne” zobaczymy podczas retrospektywy filmów Krzysztofa Zanussiego
Życie Warszawy
Od pokazu „Gabinetu Doktora Caligari” z muzyką na żywo rozpocznie się Lato Filmów. Festiwal jeszcze nie zadomowił się na dobre w Warszawie a już nabrał zaskakującego tempa
Podczas ubiegłorocznej, pierwszej edycji festiwalu w Warszawie pokazaliśmy około 140 filmów. Teraz mamy ich ponad 200 – wylicza Michał Myśliński, dyrektor artystyczny rozpoczynającego się w niedzielę Lata Filmów.
Projekcje będą odbywać się aż w siedmiu lokalizacjach, a nie jak dotychczas jednej. – Pomysł rozrzucenia seansów po mieście zrodził się samoistnie. Chcemy, by jak najwięcej widzów mogło uczestniczyć w festiwalu – podkreśla Myśliński. [srodtytul]W starym i nowym[/srodtytul]
Nową lokalizacją będzie m.in. dziedziniec Akademii Sztuk Pięknych. To właśnie tu odbędzie się otwarcie 15. edycji festiwalu przez lata kojarzonego z Kazimierzem Dolnym. W niedzielę o godz. 22 zobaczyć tu można film Roberta Wiene „Gabinet Doktora Caligari”, perełkę ekspresjonizmu niemieckiego. Podczas projekcji w rolę taperów, którzy zilustrują obraz dźwiękiem, wcieli się grupa Minimatikon. Przez ponad tydzień pokazy będą odbywać się również w dwóch salach Luny, kinach Kultura i Rejs oraz klubie Plac Zabaw na Agrykoli. Organizatorom udało się także pozyskać „nowy” i „stary” Iluzjon, czyli salę w Bibliotece Narodowej i nieczynny na co dzień okrąglak przy Narbutta. Propozycja wyszła od Filmoteki Narodowej, właściciela obu obiektów. – Trwają przygotowania do stworzenia koncepcji remontu. Do tego czasu chcemy jeszcze wykorzystać nasz stary budynek na specjalne pokazy, zaznaczyć, że Iluzjon nie zniknie z kulturalnej mapy – mówi Michał Komoń, kierownik Iluzjonu. [srodtytul]Wokół scenariusza[/srodtytul] Najważniejszym punktem programu festiwalu jak co roku jest Konkurs na Film z Najlepszym Scenariuszem. Dopuszczono do niego 12 zagranicznych filmów, m. in. irański „Dwadzieścia” Abdolreza Kahani (scen. Abdolreza Kahani, Hossein Mahkam) i niemiecki „Kiedyś w sierpniu” Sebastiana Schippera (scen. Sebastian Schipper). – Wybraliśmy filmy w większości nagradzane już na światowych festiwalach, a jeszcze nieznane polskim widzom – podkreśla organizator. Równolegle, z okazji obchodów 100-lecia polskiego scenariusza, będzie odbywał się Plebiscyt na Najlepszy Scenariusz Filmu Polskiego. – Na naszą prośbę profesjonalni scenarzyści wytypowali 10 najlepszych filmów w historii całego rodzimego kina – mówi dyrektor artystyczny. Jest wśród nich m.in. „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego (scen. Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Jakub Goldberg), „Dług” Krzysztofa Krauze (scen. Krzysztof Krauze, Jerzy Morawski) i „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy (scen. Andrzej Wajda, Jerzy Andrzejewski). Honorową nagrodę za całokształt osiągnięć scenariopisarskich – Pióro Mistrza – dostanie Krzysztof Zanussi. Festiwalowi będzie towarzyszyć retrospektywa jego filmów. Ale nie tylko. Zobaczymy też przeglądy twórczości Wernera Herzoga i jego syna – Rudolpha. [srodtytul]Nowa fala i filmy grozy[/srodtytul] Nowością w programie jest blok panorama – próba przybliżenia najciekawszych dokonań kina ostatnich lat – oraz bloki poświęcone kinematografii Korei Południowej i japońskiej oraz hiszpańskim filmom grozy. Festiwalowi towarzyszy również Script Festival (7 – 11.07). To konferencja scenariopisarska obejmująca m.in. szkolenia. Spotkania, na które można się jeszcze dostać, odbędą się w dawnej Bibliotece UW.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL