fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Styl życia

Akcja: Mama, mama w akcji

Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik
Przedstawiamy kampanie społeczne, portale, projekty, warsztaty, które ułatwiają życie młodym matkom i zmienią podejście do kobiet ciężarnych
Ruszyła kampania „Odmienny stan – odmienne traktowanie” współorganizowana przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Fundację MaMa. Ma zmieniać społeczne podejście do kobiet ciężarnych. Jest przewidziana na kilka lat. Jej głównym działaniem będzie informacja.
– Ciąża jest wyzwaniem metabolicznym i biologicznym – mówił prof. Jan Kotarski, prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. – Samopoczucie kobiety bywa zaskakujące, powinniśmy wiedzieć, jak jej pomóc.
Wśród propozycji kampanii są udogodnienia dla przyszłych mam: kasy pierwszeństwa w sklepach, miejsca parkingowe, dystrybutory z wodą, miejsca w środkach komunikacji publicznej. Mają być wprowadzane w życie jeszcze w tym roku.
Kampania nagłośni problemy ciężarnych związane z poziomem służby zdrowia. Tłok w przychodniach, rygorystyczne przestrzeganie godzin rejestracji, brak finansowania przez państwo niektórych badań, np. na obecność wirusa HIV – to tylko niektóre z nich.
Sylwia Chutnik, prezes Fundacji MaMa, twierdzi, że kampania ma zmieniać też społeczną postawę ciężarnych: – Często mają mentalny problem z egzekwowaniem swoich praw, taki syndrom matki Polki przejawiający się w myśleniu: sama dam sobie radę. Nie proszą o pomoc, to błąd.
Wraz z kampanią startuje ranking miejsc przyjaznych przyszłej mami, wyniki pod koniec roku.
W Internecie nowy portal społecznościowy Giełdamamy.pl. Inicjatywa przydatna nie tylko w dobie kryzysu. Opiera się na prostej zasadzie: wymień, dodaj, szukaj. Na stronie Giełdamamy. pl oddaje się innym to, z czego maluch już wyrósł (zabawki, ubrania, meble, akcesoria itp.), w zamian można oczekiwać tego samego, czyli szukać na portalu rzeczy przydatnych dla własnego dziecka. Na giełdzie nie używa się pieniędzy. Za oddane przedmioty przyznawane są punkty (klocki plastikowe – 20 pkt, bluzka ciążowa – 15 pkt). Za punkty kupuje się przedmioty od innych. Użytkownicy mogą komentować i oceniać transakcje, atmosferę, w jakiej przebiegała wymiana, wiarygodność giełdowiczów, stan towaru (czy jest zgodny z opisem).
Dziś, 26 maja, portal rozdaje punkty w prezencie.
Kampanię społeczną „Chłopaki nie płacą”, czyli jak ściągać alimenty, przeprowadza właśnie Fundacja MaMa. Zbiera informacje o oszustwach i sposobach na ukrywanie wysokości zarobków przez panów, którzy nie chcą płacić alimentów lub płacą zbyt mało. Przypadki ich nadużyć i oszustw będą w kampanii nagłaśniane. Już teraz na stronie Fundacjamama.pl można się dowiedzieć o internetowych forach dla mężczyzn, na których jest mnóstwo porad, „jak obniżyć alimenty”. Według fundacji brakuje informacji o tym, jak alimenty ściągać.
– W Polsce dostępność niedrogich porad prawnych jest za mała, powinno być ich więcej – apeluje Julia Kubisa z Fundacji MaMa. – Samotnych matek w wielu przypadkach nie stać na adwokatów. Cieszą nowe posunięcia prawne typu wpisywanie dłużników alimentacyjnych na ogólnopolskie, jawne listy dłużników (nic tak nie boli cwaniaka jak niemożność kupienia nowej plazmy na raty), ale to za mało.
Fundacja ośmiesza unikających płacenia alimentów już na wstępie kampanii: umieściła na portalach YouTube.pl i Myspace.com teledysk z piosenką zespołu Masskotki: „Kombinował jak najęty, płaci niskie alimenty”.
? Wyprawa Mama, czyli ponad 50 bezpłatnych warsztatów dla mam i dzieci w Warszawie – od dziś do końca maja. Spotkania z pedagogami, wykłady psychologów i zabawy dla dzieci pod hasłami: „Uwalnianie się od grania ról”, „Mama w wielkim mieście”, „Pięć zmysłów (dla dwu-, trzylatków)”, „Kosmiczne metamorfozy dla dzieci”, „Jak ujarzmić czas? Zarządzanie sobą w czasie” i inne. Zakończenie spotkań 31 maja w parku Sowińskiego koncertem na 70 bębnów i loterią z nagrodami. Organizatorami są portale Parenting.pl i Pieluszkarnia.pl.
Fundacja Aktywności Lokalnej zaprasza mamy do udziału w projektach szkoleniowo-doradczych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kierowane są do pań, które mają małe dzieci (do trzeciego roku życia). Przewidziane są spotkania z doradcą zawodowym i pięć szkoleń dotyczących rozwoju osobistego i zawodowego. Z zaproszenia mogą skorzystać na razie mieszkanki czterech gmin: Czerwonak, Kuślin i Tarnów Podgórny (w ramach projektu „Maksymalna radość w Czerwonaku, Kuślinie i Tarnowie Podgórnym”), oraz gminy Komorniki (tu projekt „W Komornikach mamy aktywne mamy”).
Swoimi działaniami FAL udowadnia, że spotkania i warsztaty dla mam można też organizować poza obrębem wielkich miast – są na to fundusze UE.
Mama wraca do pracy to propozycja specjalnych szkoleń organizowanych nieodpłatnie przez firmę Global Training Centre (na co dzień szkoli pracowników m.in. Kancelarii Premiera i Ministerstwa Gospodarki). Projekt otrzymał dotacje z funduszu unijnego programu „Kapitał ludzki”. Adresowany jest do mieszkanek województwa mazowieckiego oraz Łodzi i Giżycka (w tych miastach GTC ma swoje filie). Uczestniczki kursów przez trzy miesiące, po kilka godzin dziennie, uczone będą angielskiego (kurs zakończony egzaminem LCCI), umiejętności interpersonalnych i obsługi komputera. Wezmą też udział w kursie „ABC przedsiębiorczości – sprzedaż i obsługa klienta”, będą też mogły korzystać z porad psychologa.
W Giżycku i Łodzi szkolenia już trwają, w Warszawie trwa rekrutacja, projekt rusza 1 czerwca – informuje Aldona Kossowska z GTC. – O środki unijne będziemy się starać częściej, dzięki nim można zrobić wiele dla bezrobotnych kobiet. (Szczegóły: www.globaltc.eu/pl)
Matka zastępcza. Rok 2009 Sejm RP ogłosił rokiem rodzicielstwa zastępczego. Z tej okazji Fundacja Świętego Mikołaja przygotowuje raporty o sytuacji rodziców zastępczych. Co miesiąc na podstawie ogólnopolskich badań społecznych informuje m. in., jaka jest kondycja rodzicielstwa zastępczego w Polsce, jakie są problemy i radości matek zastępczych i jak można zostać rodzicem zastępczym.
– Naszych informacji można szukać m.in. na antenie radiowej Trójki, w TVP 2 i na portalu Onet.pl – mówi Monika Madej z Fundacji Świętego Mikołaja. – W najbliższy czwartek wyniki badań na temat tolerancji dla sierot w Polsce.
„O mamma mia! Tu wózkiem nie wjadę” to akcja, która z powodzeniem realizowana jest po raz czwarty (organizator – Fundacja MaMa). Jej cel to walka z barierami architektonicznymi, z którymi walczą rodzice wożący dzieci w wózkach – niedostępne schody, wysokie krawężniki, wąskie przejścia, dziurawe chodniki.
W tym roku, w maju, w programie m.in. ogłoszenie raportu o przystosowaniu 18 stołecznych urzędów dzielnicy do potrzeb rodziców i dzieci, przedstawienie działań mam realizujących projekt „Piaseczno bez barier”, pod patronatem Piaseczyńskiej Grupy Obywatelskiej, i pokazanie działań mam z warszawskiej dzielnicy Bielany. Pomysł akcji zrodził się w Warszawie, ale ma już szerszy zasięg: na stronie Fundacjamama.pl można wydrukować ulotki z napisem „O mamma mia! Tu wózkiem nie wjadę”. Zaleca się przyklejać je w miejscach mamom nieprzyjaznym. Można też wkładać je za wycieraczki aut zaparkowanych na chodnikach i zastawiających przejście.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA