fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Społeczeństwo

Telefon ograniczonego zaufania

Marek Michalak uruchomił dziecięcy telefon zaufania z wielką pompą w listopadzie 2008 roku
Forum
Współpraca RPD z TP SA. Marek Michalak nie zadbał, by na dziecięcy telefon zaufania można było dzwonić z innych sieci komórkowych
Ogólnopolski dziecięcy telefon zaufania rzecznika praw dziecka jest dostępny tylko dla tych dzieci, które mają telefony stacjonarne TP SA albo komórki w Orange (czyli grupy TP).
Marek Michalak, RPD, nie zwrócił się nawet z pismami do wszystkich konkurencyjnych wobec TP SA i Orange operatorów sieci komórkowych, by wsparły działanie telefonu – ustaliła „Rz”. Dzieci, które mają komórki np. w Plusie i wykręcą 0800 12 12 12, usłyszą: „Wybrany numer jest nieprawidłowy”.
– To telefon ograniczonego zaufania. Na uruchomienie numeru, pod który łączy się z wybranych sieci, może sobie pozwolić firma organizująca konkursy, ale nie RPD – ocenia Maciej Osuch, społeczny rzecznik praw ucznia, doradca rzecznika praw obywatelskich.
– Nie można osobom w kryzysie utrudniać dostępu do pomocy psychologicznej. Na takie telefony dzwonią często ci, którzy rozważają popełnienie samobójstwa – dodaje prof. Brunon Hołyst, prezes Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego.
[srodtytul]Priorytet rzecznika[/srodtytul]
Dziecięcy telefon zaufania RPD został uruchomiony z pompą w listopadzie 2008 r. „Stało się to możliwe dzięki doskonałej współpracy z Telekomunikacją Polską” – czytamy na stronie internetowej RPD w komunikacie „Dziecięcy telefon zaufania – współpraca rzecznika z TP SA”.
Michalak podkreśla, że uruchomienie numeru było jego priorytetem. W ubiegły czwartek na konferencji w Fundacji Dzieci Niczyje z okazji Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania numer RPD promowały plakaty oraz plakietki. Nie było na nich jednak informacji, że mogą się tu dodzwonić tylko niektórzy.
[srodtytul]Zaginione pisma?[/srodtytul]
Dlaczego RPD nie zadbał, by pomoc była dostępna dla wszystkich dzieci? – Pracujemy nad tym. Dzieci najczęściej dzwonią ze stacjonarnych telefonów. Można się też z nami skontaktować przez Internet. Oddzwaniamy. Tysiące dzieci korzystają z Internetu – odpowiada „Rz” Michalak.
Z danych GUS wynika jednak, że dostępu do Internetu w domu nie ma ponad połowa rodzin w Polsce. Czy nie lepiej było poprosić innych operatorów o współpracę? – Prosiłem. Odpowiedziały tylko TP SA i Orange – twierdzi rzecznik. Jak i kogo prosił, nie mówi. Po szczegóły odsyła do swego biura.
Marek Żebrowski, dyrektor działu komunikacji społecznej Biura RPD, wyjaśnia, że pisma do operatorów z prośbą o udostępnienie nieodpłatnego numeru wysyłane były w pierwszych dniach urzędowania Michalaka – w sierpniu 2008 r.
„Niestety, z powodu nieobecności pracownika, który zajmował się sprawą, nie umiem powiedzieć, do których operatorów zostały wówczas skierowane pisma, a z którymi np. kontaktowano się telefonicznie. Pozytywnie odpowiedziała Telekomunikacja Polska, która 7 listopada zaproponowała rzecznikowi numer 0800 12 12 12. Oferta ta została przyjęta” – napisał w e-mailu do „Rz” Żebrowski. Nie powiedział, co przez pół roku działania numeru zrobił, by poprawić jego dostępność.
Sprawdziliśmy, czy inni operatorzy wiedzieli o inicjatywie Michalaka. – RPD nie zwrócił się do nas z taką propozycją – zaprzecza Elżbieta Sadowska, rzecznik sieci Plus, i zapewnia: – Jeśli to uczyni, chętnie podejmiemy współpracę.
Polkomtel SA, operator sieci Plus, jest już sponsorem pierwszego bezpłatnego ogólnopolskiego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, którego obsługą zajmują się psychologowie i pedagodzy Fundacji Dzieci Niczyje. Numer dostępny jest dla wszystkich sieci. Został uruchomiony też w listopadzie 2008 r., ale przy współpracy szefa MSWiA i prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Zbigniew Lazar, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Polskiej Telefonii Cyfrowej sieci Era, również jest zdziwiony informacją Biura RPD. – Polska Telefonia Cyfrowa nie otrzymała pisma od rzecznika praw dziecka w poniższej sprawie – odpowiada. – Ostatnia korespondencja od rzecznika pochodzi z lipca 2008 r., ale dotyczy innego tematu.
Co o funkcjonowaniu telefonu RPD sądzi TP SA? – TP bezpłatnie udostępniła rzecznikowi praw dziecka linię 0800 i zagwarantowała pokrywanie kosztów połączeń w sieci własnej oraz sieci Orange. TP nie decyduje o cenach usług innych operatorów – odpowiada rzecznik grupy TP Wojciech Jabłczyński.
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorek
[mail=r.czeladko@rp.pl]r.czeladko@rp.pl[/mail], [mail=i.kacprzak@rp.pl]i.kacprzak@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA