fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Medycyna i zdrowie

Mózg wie lepiej, czego chcemy

Jedna ze struktur mózgu wyznacza preferencje w wyborze, jakiego dokonujemy na przykład w sklepach
Wzmożona aktywność części mózgu zwana jądrem ogoniastym świadczy o tym, że dokonaliśmy wyboru. Piszą o tym brytyjscy naukowcy w magazynie „The Journal of Neuroscience”.
Jądro ogoniaste się uaktywnia, kiedy rozmawiamy o wybranym przedmiocie, kiedy mowa jest o tym odrzuconym, ten ośrodek mózgu nie wykazuje aktywności. Naukowcy brytyjscy powtórzyli klasyczne badania z 1956 roku. Wtedy kobiety, które musiały dokonać wyboru spośród podobnych urządzeń AGD, utrzymywały, że wybrane przez nie przedmioty były zdecydowanie lepsze niż te odrzucone.
Po przeszło pół wieku Tali Sharot z Wellcome Trust Centre for Neuroimaging w University College London oraz Raymond Dolan i Benedetto De Martino użyli funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego. – Powtarzając klasyczny eksperyment, autorzy mogli teraz wejrzeć w głąb mózgu badanych, w momencie kiedy podejmowali oni decyzje – powiedział Daniel Hommer z National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism, specjasta od emocji i motywacji. Naukowcy monitorowali aktywność mózgu, podczas gdy uczestniczący w nich wyobrażali sobie jedno z 80 miejsc wakacyjnego wypoczynku rozsianych po całym świecie. Przy wyborze najbardziej ulubionych miejsc aktywizowało się jądro ogoniaste. Potem uczestnicy badań proszeni byli o wybranie spośród swoich ulubionych miejsc tych najbardziej pożądanych. W tym momencie urządzenie do badania rezonansem magnetycznym zarejestrowało wyjątkową aktywność jądra ogoniastego. Uczestnicy badania, którzy w ostatniej chwili zmieniali zdanie i wybierali np. Grecję zamiast Tajlandii, zmieniali także zdanie na temat tych miejsc: oceniali Grecje wyżej niż Tajlandię. Te wybory rejestrowane były także przez aparaturę: aktywność jądra rosła wraz z wyborem Grecji, malała zaś, gdy uczestnicy wybrali Tajlandię.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REDAKCJA POLECA

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA