Jak rozliczyć rabaty i prezenty dla klientów

Fotorzepa, Rob Robert Gardziński
Rabat, premia, prezent – to działania zachęcające klienta do zakupów i wspierające sprzedaż firmy. Mają oczywiście swoje skutki w podatkach: rabat zmniejsza przychód, wydatki na nagrodę zwiększają koszty
Jakie są korzyści ekonomiczne preferencji dla klientów? Powodują okresowe uszczuplenie przychodów, ale w dalszej perspektywie przyciągają kontrahentów, wpływają na skrócenie terminów płatności, a tym samym zmniejszają ryzyko powstania należności przeterminowanych i spornych. Preferencje wspierają sprzedaż, w rezultacie firma ma więc wyższe obroty.Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia instrumentów wspierania sprzedaży (preferencji cenowych). Należy zatem sięgnąć do rozumienia potocznego, zgodnie z którym jest to wszelkiego typu zmniejszenie ceny lub też przekazanie nabywcy – w związku z zakupem przez niego towarów lub usług – określonych, częściowo lub całkowicie nieodpłatnych świadczeń (rzeczowych, pieniężnych).Do instrumentów wspierania sprzedaży zalicza się zatem udzielone odbiorcom towarów lub usług rabaty (bonifikaty, opusty cenowe), skonta i inne preferencje (premie, bonusy, prowizje).Rabat, zwany również bonifikatą lub opustem cenow...
Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL