Podatki

Wystarczy wniosek, by odzyskać podatek

Odliczenie VAT od samochodów
Rzeczpospolita
Jeśli ETS uzna, że polskie przepisy naruszały prawo UE, urzędy skarbowe czeka zalew podań o zwrot nadpłaconego podatku. Nie będzie do tego konieczna żadna ustawa
– Spodziewam się, że Europejski Trybunał Sprawiedliwości uzna, iż polskie przepisy dotyczące VAT od samochodów osobowych kupowanych dla firm oraz paliwa do ich napędu były niezgodne z prawem UE – powiedział „Rz” Tomasz Michalik, partner i doradca podatkowy w MDDP.
Wyjaśnia, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie skierował co prawda do ETS pytanie dotyczące paliwa, ale aby rozstrzygnąć tę kwestię, Trybunał musi najpierw zająć się samochodami. Po wejściu Polski do UE przepisy zmieniały się dwukrotnie. ETS musi więc odnieść się najpierw do zmiany z 1 maja 2004 r. Nie może natomiast rozpatrywać jedynie nowelizacji z 22 sierpnia 2005 r., w oderwaniu od wcześniejszej zmiany.
– Wyrok dotyczy bezpośrednio paliwa, ale w dalszej kolejności może się też odnosić do samochodów – mówi Tomasz Grunwald, partner i doradca podatkowy w KPMG. Jego zdaniem trudno na razie określić, jakie będą jego konsekwencje. Jeśli Trybunał zakwestionuje nowelizację z 1 maja 2004 r., może to oznaczać dopuszczalność pełnego zwrotu VAT zarówno za samochody używane w działalności gospodarczej, jak i za paliwo. Dotyczyłoby to wszystkich kupionych przez firmy aut. Byłaby to najdalej idąca konsekwencja. Jeśli Trybunał uzna polskie przepisy za niezgodne z prawem UE, podatnicy będą mogli występować bezpośrednio do urzędu skarbowego o zwrot nadpłaconego podatku. – Nie jest tu potrzebna żadna ustawa regulująca zwrot. Do złożenia takiego wniosku konieczne będą faktury potwierdzające zakup auta lub paliwa. Podatnik będzie też musiał skorygować deklarację VAT. Będzie się to również wiązało z koniecznością korekty deklaracji w podatkach dochodowych, ponieważ podatnicy mogli zrekompensować sobie ciężar nieodliczonego VAT, wliczając go do kosztów uzyskania przychodów – wyjaśnia Tomasz Michalik. – Wyrok będzie co prawda dotyczył bardzo dużej grupy podatników, ale konieczność skorygowania deklaracji może zniechęcić część firm do ubiegania się o zwrot, zwłaszcza jeśli nie będą im przysługiwały duże kwoty – mówi Tomasz Grunwald. Ile to będzie kosztowało budżet państwa? Tego na razie nikt nie potrafi wyliczyć, a Ministerstwo Finansów odmawia komentarza na ten temat. W określeniu skali tego zjawiska przydatne będą statystyki. – Od początku 2002 r. do kwietnia 2004 r. firmy kupiły 231 745 samochodów z kratką – powiedział „Rz” Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. – Gdyby Ministerstwo Finansów wcześniej uwzględniło sygnały o niezgodności polskiej ustawy o VAT z prawem wspólnotowym i zmieniło te regulacje, koszty mogłyby być o wiele niższe – dodaje Tomasz Michalik. Nie jest to pierwsza rozprawa przed Trybunałem w Luksemburgu dotycząca polskich przepisów. Najgłośniejsza była dotychczas sprawa zwrotu akcyzy na używane samochody sprowadzone z UE (sygn. C-313/05). Efektem był zwrot akcyzy podatnikom. Niedawno ETS zakwestionował kaucję gwarancyjną (sygn. C-25/07), czyli zabezpieczenie, którego wymaga się od firm rozpoczynających działalność gospodarczą, jeśli chcą szybciej odzyskać VAT. masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.pogroszewska@rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL