fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Rośnie wrażliwość firm

Fotorzepa, Raf Rafał Guz
Ranking społecznego zaangażowania przedsiębiorstw. Zestawienie już po raz drugi zostało opracowane na podstawie Listy 500 „Rzeczpospolitej”
Ranking oceniał firmy najlepiej komunikujące w Internecie o swoim społecznym zaangażowaniu. Indeks pozwalający na oceny liczony był już drugi raz.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, czyli CSR) jest stosunkowo nowym zjawiskiem w naszej części Europy. Trend popularny wśród zachodnich przedsiębiorstw powoli trafia też do Polski. Chodzi o takie prowadzenie działalności gospodarczej, by oprócz zysku uwzględniać również wpływ firmy na społeczeństwo, środowisko, pracowników, klientów, dostawców itp. Z badań Instytutu Partnerstwa Biznesu i Organizacji Pozarządowych BI-NGO wynika, że coraz więcej firm w Polsce wpisuje w swoją strategię sprawy związane z odpowiedzialnym biznesem i programami społecznymi.
– W stosunku do danych sprzed roku ich liczba wzrosła dwukrotnie – mówi Maciej Kozakiewicz, dyrektor Instytutu Partnerstwa Biznesu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. – Dziś 76, czyli 15 proc. spośród 500 największych polskich firm, umieszcza takie zapisy na stronach internetowych w swojej misji bądź wizji. Więcej firm chwali się także za pośrednictwem Internetu swoim społecznym zaangażowaniem. W ubiegłym roku było ich 224, w tym – prawie 300 z listy największych 500 przedsiębiorstw w Polsce. Największy problem mają one jednak z przejrzystością finansową tych programów i mierzeniem ich efektów, jak również z informowaniem o kryteriach i zasadach współpracy. Oba te obszary, podobnie jak i przed rokiem, otrzymały najniższe oceny. – Mało badanych firm ma spójne i przemyślane strategie zaangażowania społecznego, wiele zaś prowadzi rozproszone działania, których efekty trudno potem zmierzyć – mówi Małgorzata Greszta, partner zarządzający CSR Consulting, ekspert badania BI-NGO. Zaznacza, że w tych programach ważna jest ich długofalowość i współpraca z partnerami społecznymi, którzy od lat pracują z grupami, do których ma dotrzeć program korporacji. Tymczasem, jak wynika z raportu Instytutu, zaledwie 5 procent największych firm przejrzyście informuje o zasadach, na jakich można starać się o pomoc i wsparcie podejmowanych działań. Przy ocenie jakości komunikacji o społecznym zaangażowaniu na stronach internetowych brano pod uwagę pięć aspektów: ? czy firma w swoich strategicznych dokumentach deklaruje wrażliwość na problemy społeczne, ? czy jest konsekwentna w realizowaniu tego typu projektów i na ile są one różnorodne, ? na ile przejrzyście informuje o projektach (zasady, terminy aplikowania o środki itp.), ? czy mierzy efekty działalności w sferze społecznej, ? jak eksponuje na stronie WWW informacje na ten temat. Za każdy aspekt firmy mogły otrzymać maksymalnie po trzy punkty. Wynik złożył się na indeks BI-NGO 2008 . Badanie przeprowadzone zostało przez Instytut Partnerstwa Biznesu i Organizacji Pozarządowych BI-NGO. „Rz” jest jego patronem medialnym PKN Orlen 14 PZU 14 KGHM Polska Miedź 14 Bank Zachodni WBK 14 Bank Handlowy 14 Danone 14 BGŻ 14 BZ WBK AIB TFI 14
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA