Finanse

Rośnie wrażliwość firm

Fotorzepa, Raf Rafał Guz
Ranking społecznego zaangażowania przedsiębiorstw. Zestawienie już po raz drugi zostało opracowane na podstawie Listy 500 „Rzeczpospolitej”
Ranking oceniał firmy najlepiej komunikujące w Internecie o swoim społecznym zaangażowaniu. Indeks pozwalający na oceny liczony był już drugi raz.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, czyli CSR) jest stosunkowo nowym zjawiskiem w naszej części Europy. Trend popularny wśród zachodnich przedsiębiorstw powoli trafia też do Polski. Chodzi o takie prowadzenie działalności gospodarczej, by oprócz zysku uwzględniać również wpływ firmy na społeczeństwo, środowisko, pracowników, klientów, dostawców itp. Z badań Instytutu Partnerstwa Biznesu i Organizacji Pozarządowych BI-NGO wynika, że coraz więcej firm w Polsce wpisuje w swoją strategię sprawy związane z odpowiedzialnym biznesem i programami społecznymi.
– W stosunku do danych sprzed roku ich liczba wzrosła dwukrotnie – mówi Maciej Kozakiewicz, dyrektor Instytutu Partnerstwa Biznesu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. – Dziś 76, czyli 15 proc. spośród 500 największych polskich firm, umieszcza takie zapisy na stronach internetowych w swojej misji bądź wizji. Więcej firm chwali się także za pośrednictwem Internetu swoim społecznym zaangażowaniem. W ubiegłym roku było ich 224, w tym – prawie 300 z listy największych 500 przedsiębiorstw w Polsce. Największy problem mają one jednak z przejrzystością finansową tych programów i mierzeniem ich efektów, jak również z informowaniem o kryteriach i zasadach współpracy. Oba te obszary, podobnie jak i przed rokiem, otrzymały najniższe oceny. – Mało badanych firm ma spójne i przemyślane strategie zaangażowania społecznego, wiele zaś prowadzi rozproszone działania, których efekty trudno potem zmierzyć – mówi Małgorzata Greszta, partner zarządzający CSR Consulting, ekspert badania BI-NGO. Zaznacza, że w tych programach ważna jest ich długofalowość i współpraca z partnerami społecznymi, którzy od lat pracują z grupami, do których ma dotrzeć program korporacji. Tymczasem, jak wynika z raportu Instytutu, zaledwie 5 procent największych firm przejrzyście informuje o zasadach, na jakich można starać się o pomoc i wsparcie podejmowanych działań. Przy ocenie jakości komunikacji o społecznym zaangażowaniu na stronach internetowych brano pod uwagę pięć aspektów: ? czy firma w swoich strategicznych dokumentach deklaruje wrażliwość na problemy społeczne, ? czy jest konsekwentna w realizowaniu tego typu projektów i na ile są one różnorodne, ? na ile przejrzyście informuje o projektach (zasady, terminy aplikowania o środki itp.), ? czy mierzy efekty działalności w sferze społecznej, ? jak eksponuje na stronie WWW informacje na ten temat. Za każdy aspekt firmy mogły otrzymać maksymalnie po trzy punkty. Wynik złożył się na indeks BI-NGO 2008 . Badanie przeprowadzone zostało przez Instytut Partnerstwa Biznesu i Organizacji Pozarządowych BI-NGO. „Rz” jest jego patronem medialnym PKN Orlen 14 PZU 14 KGHM Polska Miedź 14 Bank Zachodni WBK 14 Bank Handlowy 14 Danone 14 BGŻ 14 BZ WBK AIB TFI 14
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL