Biznes

Ponad 14 lat to średni wiek auta w Polsce

Rzeczpospolita
W 2007 r. park samochodowy Polaków urósł o 9 proc., do prawie 14,6 mln aut – podał GUS. To czyni z nas szósty rynek Europy
Mimo słabości motoryzacyjnego rynku pierwotnego przyrost aut w Polsce jest imponujący. Zawdzięczamy go niemal milionowemu importowi używanych samochodów. Na koniec 2007 r. w całym kraju na tysiąc mieszkańców przypadały 383 auta osobowe. Rok wcześniej było ich 351, w 2005 r. – 321. Coraz bliżej nam do nasycenia rynku największych europejskich państw. W Hiszpanii jest nieco ponad 460 aut na tysiąc osób, we Francji prawie 500, w Niemczech – ponad 560, a w rekordowych Włoszech – prawie 600.
Wszystko wskazuje na to, że sam indywidualny import w tym roku przekroczy nawet 1,1 mln pojazdów. Do tego dojdzie sprzedaż ponad 300 tys. nowych aut. Z drugiej strony rocznie wyrejestrowywanych jest w naszym kraju ok. 200 tys. aut. Możemy zatem przekroczyć poziom 400 samochodów na tysiąc mieszkańców. Najwyraźniej, bo aż o ponad 200 tys. sztuk, przybyło aut osobowych na Mazowszu. Parki samochodowe województw śląskiego i wielkopolskiego wzbogaciły się o ponad 120 tys. wozów. Najmniej, bo po ok. 28,5 tys., przybyło samochodów w Podlaskiem i Opolskiem.
– To świetna informacja, choć wciąż daleko nam do zachodnioeuropejskich standardów. Szkoda tylko, że wzrost parku samochodowego dzieje się kosztem średniego wieku pojazdów – komentuje Marek Konieczny, prezes Polskiej Izby Motoryzacji Consulting. – Niestety mamy kolejny rząd, który nie zachęca ludzi do wymiany samochodów na nowsze. Niekoniecznie nowe, ale nowsze, a zatem bezpieczniejsze i mniej szkodliwe dla środowiska. Już nawet Rumunia stosuje system bonów za złomowanie pojazdów, co skutecznie pozwala im odmładzać park samochodowy – dodaje. Średni wiek auta w Europie to ok. ośmiu lat. Tymczasem w Polsce wskaźnik ten przesunął się z 14 lat w 2006 r. do 14,3 w roku 2007. Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar zaznacza, że to nie jest wina importu indywidualnego. Sprowadzamy bowiem coraz nowsze modele. Przeciętny wiek rejestrowanego w Polsce po raz pierwszy auta spadł w 2007 r. do ośmiu lat (z 11). – Wzrost średniego okresu eksploatacji wynika z faktu, iż sprowadzane auta używane częściej uzupełniają istniejący park, niż służą wymianie używanych dotychczas – mówi Drzewiecki. Stąd choć w Unii ok. 70 proc. zarejestrowanych pojazdów ma mniej niż dziesięć lat, w Polsce ten odsetek to ledwie 34 proc. Tak czy inaczej, jesteśmy szóstym motoryzacyjnym rynkiem Europy. Najwięcej pojazdów osobowych mają Niemcy (ponad 46 mln), Włosi (ponad 35 mln), Francuzi i Brytyjczycy (po ok. 30 mln). Polska goni Hiszpanię, gdzie zarejestrowanych jest ponad 20 mln samochodów osobowych. Za chwilę staniemy się motoryzacyjnym skansenem Europy. Nawet w naszym regionie średni wiek auta nie jest aż tak duży jak w Polsce. I co najgorsze, w przeciwieństwie do sąsiadujących państw, u nas ten wiek stale rośnie. O kolejne trzy lata od 2004 r.! Najwyższy czas, żeby rządzący zajęli się tą sprawą. By nie trafiały do nas kilkunastoletnie auta, bez ABS, poduszek powietrznych, zatruwające środowisko. Rząd musi wreszcie wypracować politykę, która będzie skłaniała do odmładzania parku samochodowego. Inaczej będziemy mieli problemy z bezpieczeństwem, ekologią, a za kilkanaście lat z zezłomowaniem milionów wraków.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL