fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Technologie wesprą rozrywkę

Rzeczpospolita
Magdalena Lemańska
Polska znajdzie się w gronie liderów rozwoju rynku medialnego. Wartość rodzimej branży rozrywkowej przekroczy za cztery lata 14 miliardów dolarów
Polski rynek medialno-rozrywkowy rozwija się szybciej niż cała branża w skali globalnej. Nie zmieni tego nawet wieszczone przez ekonomistów spowolnienie gospodarcze, które przełoży się na przychody branży na świecie – wynika z najnowszego raportu Global Entertainment and Media Outlook: 2008 – 2012 firmy doradczej PricewaterhouseCoopers.
Zdaniem analityków PwC w Polsce wpływy mediów przemysłu rozrywkowego w 2012 roku będą warte już 14,2 mln dol. A to oznacza, że będą rosły o ponad 9 proc. rocznie.
– W ubiegłym roku szacunkowa wartość tego rynku wynosiła 9,1 mld dol. Teraz jest koniunktura gospodarcza, ale należy się liczyć z tym, że w przyszłości rozwój może nie być tak dynamiczny – prognozuje Paweł Ożarowski, dyrektor w zespole ds. usług dla sektora rozrywki i mediów PwC.
Na całym świecie średnia stopa wzrostu tych branż wyniesie w tym samym czasie 6,6 proc., a w 2012 roku wartość rynku dobije do 2,2 bln dol.– W ciągu najbliższego roku rejon Europy, Środkowego Wschodu i Afryki (EMEA) przejmie od Stanów Zjednoczonych rolę rynku najszybciej rozwijającego się na świecie – prognozuje Ożarowski.
Skąd te przetasowania? Zdaniem Ożarowskiego USA stracą pozycję lidera, ich gospodarka nie będzie się tak prężnie rozwijać. A za tym pójdą niższe wydatki na reklamę w mediach i na rozrywkę. W Europie Środkowej będzie wręcz odwrotnie. – Jej motorem oprócz krajów zachodniej Europy będzie Rosja, której znaczenie i siła nabywcza rośnie wraz z bogacącym się społeczeństwem – podkreśla Ożarowski. Na tym tle dobrze wypada Polska, która będzie czwartym, najszybciej rozwijającym się rynkiem branży mediowo-rozrywkowej w najbliższej czterolatce. Pod względem wartości rynku ustąpimy pola jedynie Rosji.
Rozwój branży w Polsce to przede wszystkim zasługa tzw. nowych mediów, czyli bazujących na szerokopasmowym Internecie i technologiach mobilnych. Zdaniem PwC przyciągną one rzesze nowych użytkowników, którzy za ich pośrednictwem będą korzystać z Internetu, ale i telewizji oraz – co istotne dla rynku – oglądać reklamy.
Rozwinie się raczkująca dziś telewizja mobilna, a do 2012 roku według ekspertów PwC liczba gospodarstw domowych z dostępem do szerokopasmowego Internetu na świecie podwoi się do 661 mln. Nowe media przestaną być niszowe głównie dzięki młodym pokoleniom. Przyzwyczajone do mediów tradycyjnych osoby powyżej 50. roku życia zdaniem PwC zapewnią równowagę w branży.
– Tradycyjne media, jak radio i prasa, cały czas odgrywają swoją rolę. Choć mają dużo niższą niż rynek dynamikę wzrostu, wciąż są stabilną częścią rynku reklamowego. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii rozwinie się też reklama zewnętrzna. O kurczącym się rynku można dziś mówić przede wszystkim w przypadku rynku muzycznego – podkreśla Paweł Ożarowski.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA