fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Bonus z kart płatniczych to sprzedaż premiowa

www.sxc.hu
Bonusy wypłacane przez bank użytkownikom cash back to nagrody związane ze sprzedażą premiową.

W piątek przed Naczelnym Sądem Administracyjnym zapadł pierwszy wyrok rozstrzygający spór o opodatkowanie nagród wypłacanych użytkownikom kart płatniczych. Potwierdził, że wypłaty były związane ze sprzedażą premiową.

W sprawie chodziło o bonusy wypłacane przez bank użytkownikom kart płatniczych (debetowych, kredytowych). We wniosku o interpretację bank wskazał, że w celu zachęcenia klientów do aktywnego wykorzystywania kart zamierza przekazać im świadczenie o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł. Będzie to procent uzależniony od ilości i wartości transakcji dokonanych przez klienta.

Bank chciał się upewnić, czy taki przychód może być traktowany jako nagroda ze sprzedaży premiowej. Taka kwalifikacja na gruncie ustawy o PIT oznacza możliwość objęcia jej zwolnieniem, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 760 zł. Sam nie miał wątpliwości, że bonusy będą dla klientów przychodem ze sprzedaży premiowej. Fiskus nie podzielił jednak tego stanowiska. W jego ocenie świadczenia, do jakich zobowiązany jest bank, nie prowadzą do zawarcia umowy sprzedaży. Ich konsekwencją jest świadczenie usług. A skoro tak, nie mogą być uznane za sprzedaż premiową i zwolnione z podatku do 760 zł.

Bank zaskarżył interpretację i wygrał. Rację przyznały mu najpierw Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, a potem NSA. Sąd kasacyjny zgodził się z WSA, że nie ma żadnych prawnych i racjonalnych podstaw, by sprzedaż premiowa była łączona tylko ze sprzedażą rzeczy, czyli z wykluczeniem sprzedaży usług. Jak zauważyła sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, ustawodawca użył zbitki słów „sprzedaż premiowa". Czyli chodzi o sprzedaż, która ma premiować, zachęcać klientów. Bank podkreślał, że jego celem jest zachęcenie klientów do aktywnego korzystania z kart płatniczych.

W ocenie NSA również zmiana wprowadzona do ustawy o PIT od 2015 r. w zakresie sprzedaży premiowej nie miała charakteru normatywnego, tylko precyzujący. Wyrok jest prawomocny.

sygnatura akt: II FSK 2758/14

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA