Biznes

Solaris wygrywa na niemieckim rynku tramwajów

Fotorzepa, Bartosz Jankowski Bartosz Jankowski
Prestiżowy kontrakt w Niemczech - dostawę tramwajów do Lipska - zdobył Solaris.

W czwartek firma z podpoznańskiego Bolechowa podpisała umowę na produkcję i dostawę 41 tramwajów dla Lipska. Pojazdy zostaną dostarczone odbiorcy w latach 2016-2020.

Tramwaje typu Tramino zamówił lipski przewoźnik Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB). W tym roku zamówienie obejmuje 5 tramwajów. Pozostałe maja być dostarczane w maksymalnie transzach po minimum pięć, a maksymalnie 16 sztuk. Pojazdy będą przystosowane do nietypowego rozstawu torów o szerokości 1458 milometrów. Pojazdy będą miały szerokość 2,3 metra i długość poniżej 45 metrów. W co najmniej w 65 procentach będą niskopodłogowe, bez żadnych stopni wewnątrz. Zabiorą na pokład ponad 200 pasażerów, w tym również niepełnosprawnych, dla których zaprojektowano specjalnie przystosowane wnętrze.

O wygranej w przetargu decydowała nie tylko cena: Zaważyły tu przede wszystkim innowacyjne rozwiązania techniczne, jakie zaoferowaliśmy w Tramino dla Lipska. Ważne okazały się także dobre referencje dla naszych tramwajów, które już jeżdżą w Jenie i Brunszwiku – podkreśla prezes Solarisa, Solange Olszewska.

Będzie to trzeci kontrakt producenta z Bolechowa pod Poznaniem na dostawy pojazdów szynowych dla niemieckich odbiorców. Do Jeny dla firmy Jenaer Nahverkehr pojechało już 5 składów, do Brunszwiku na razie trzy, ale umowa z tym miastem przewiduje dostarczenie w sumie 18 sztuk Tramino do połowy obecnego roku. Przewoźnik zamówił pierwotnie 15 pojazdów - czteroczłonowych tramwajów Solarisa o długości 35,7 metra, ale skorzystał już z opcji, która umożliwiała zakup kolejnych 3 sztuk.

Tramwaje Solarisa trafiają także do polskich miast. Supernowoczesny tramwaj ma jeździć po Krakowie. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło niskopodłogowy pojazd Tramino, który wyposażony jest w system odzyskiwania energii. To pierwszy tego typu tramwaj w Polsce.

Innowacyjny pojazd ma być w stolicy Małopolski testowany przez trzy miesiące. Technicznym fajerwerkiem jest zamontowany na dachu układ odzysku energi z systemem superkondensatorów. Dzięki nim pojazd może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu. To sprawia, iż Tramino z takim układem zużywa o około 20-30 proc. energii mniej w porównaniu z innymi tramwajami. Układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystany dla zapewnienia jazdy autonomicznej tramwaju.

Solaris to przede wszystkim jeden z największych producentów autobusów w Polsce. Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 600 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach. Jest firmą rodzinną, należącą do Solange i Krzysztofa Olszewskich.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL