Biznes

Rusza inwestycja, która skróci podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego

Bloomberg
W przyszłym miesiącu zaczną się pierwsze prace związane z przebudową łącznika kolejowego na trasie Kraków – Zakopane w Suchej Beskidzkiej (woj. małopolskie).

Jak poinformowała PAP w piątek Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, nowy, prawie 700-metrowy odcinek torów połączy dwie górskie linie kolejowe krzyżujące się w Suchej Beskidzkiej: Skawina – Żywiec (nr 97) i Sucha Beskidzka – Chabówka (nr 98).

Na nowym odcinku, poza montażem torów i rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem, PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybudują także przystanek. Peron o długości 200 m będzie wyposażony w oświetlenie, oznakowanie i windy, które ułatwią dostęp osobom niepełnosprawnym. Z myślą o pasażerach zaplanowano też parking.

Pierwsze prace zaczną się w kwietniu, a zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2016 roku. Wtedy czas przejazdu pociągów między Krakowem i Zakopanem zostanie skrócony o 15 minut.

Jak zapowiedziała Szalacha, w planach są kolejne przedsięwzięcia, które jeszcze bardziej przyspieszą przejazd pociągów do Zakopanego. W tym roku rozpocznie się budowa łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki. Nowy odcinek skróci czas przejazdu do Zakopanego o kolejne kilkanaście minut.

Po wybudowaniu obu łącznic pasażerowie między Krakowem a Zakopanem pojadą ok. 30 minut krócej. Obecnie podróż ta zajmuje 3 godziny i 20 minut.

Trwają również prace związane z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej obejmującej odcinek Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt zakłada modernizację infrastruktury, dzięki której skróci się czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo ruchu, komfort jazdy i dostępność transportu kolejowego.

Znaczące ograniczenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego do około 2 godzin przyniesie budowa nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz. Obecnie trwają prace studialne związane z wyborem wariantu budowy tej linii. Inwestycja zawarta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski możliwa jest do realizacji w latach 2016 – 2021.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada budowę ok. 57 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 76 -kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL