fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

6-krotnie więcej pociągów wjedzie do portu w Gdańsku

Bloomberg
Kolej modernizuje połączenie z gdańskim portem. Należąca do PKP spółka Polskie Linie Kolejowe buduje nowy most przez Martwą Wisłę.

Dzięki niemu liczba dojeżdżających do portu pociągów zwiększy się sześciokrotnie.

To nie wszystko: transporty z ładunkami będą jeździć szybciej: nawet 100 kilometrów na godzinę. Będą zarazem mogły wieźć znacznie cięższe niż dotychczas ładunki. Nowy most ma ponadto zapewnić lepsze warunki żeglugi.

Przebudowa mostu prowadzona jest w ramach modernizacji linii kolejowej Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Istniejąca przeprawa ma tylko jeden tor, co ogranicza jej przepustowość. Nowa będzie mieć dwa tory, dzięki czemu będzie mogło tamtędy przejechać nawet 180 par pociągów w ciągu doby. Konstrukcja mostu zostanie oparta na dwóch przyczółkach bez podpór pośrednich. Dzięki temu statki zyskają czterokrotnie większą szerokość toru - do 50 metrów. Bezpieczeństwo żeglug zwiększy też wysokość nowej konstrukcji, podniesionej do przeszło 21 metrów.

Całe przedsięwzięcie kosztujące 370 mln zł jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstania nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. DCT Gdańsk, polski największy terminal kontenerowy, rozpoczął właśnie budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym. Inwestycja pochłonie 290 milionów euro.

Inwestycje w zwiększenie i usprawnienie transportu do i z portów mają kluczowe znaczenie dla powiększenia zdolności przeładunkowych terminali kontenerowych. Według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants, wzrost popytu na kontenery w regionie Bałtyku wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat o 129 proc. W przypadku Polski ten wzrost będzie jeszcze wyższy i sięgnie prawie 160 proc. Już w końcu obecnej dekady wielkość przeładowywanych w polskich portach towarów ma przekroczyć 2,5 mln TEU, czyli standardowych kontenerów 20-stopowych.

Popularność polskich portów, zwłaszcza terminali kontenerowych będzie zwiększać rozwój transportu intermodalnego. Ułatwi to przewóz towarów na kierunku północ-południe, a także na wschód i w stronę Niemiec. Według Actia Consulting, zapotrzebowanie na kontenery w krajach korzystających z tranzytu przez Polskę wzrośnie w najbliższych 10 latach nawet przeszło dwukrotnie.

Usprawnienie transportu kolejowego do gdańskiego portu jest tym ważniejsze, że DCT właśnie rozpoczął strategiczną współpracę z aliansem 2M. To porozumienie, w którego skład wchodzą dwie największe linie kontenerowe świata: Maersk Line (ML) i Mediterranean Shipping Company (MSC). Zakłada wspólny serwis i dziesięcioletnie porozumienie pomiędzy armatorami. Ma ono gwarantować klientom obu firm dostępność 185 statków, o łącznej pojemności 2,1 mln standardowych kontenerów. Celem przedsięwzięcia obu armatorów jest zwiększanie efektywności połączeń kontenerowych oraz redukcja kosztów.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA