Teatr

Wrocławskie Ossolineum otrzymało archiwum Jerzego Grotowskiego

Pamiątki po twórcy Teatru Laboratorium ofiarował Zakładowi im. Ossolińskich we Wrocławiu brat artysty prof. Kazimierz Grotowski
Pamiątki po twórcy Teatru Laboratorium ofiarował Zakładowi im. Ossolińskich we Wrocławiu brat artysty prof. Kazimierz Grotowski– To niezwykle ciekawy i obszerny materiał z lat 1950 – 1980– mówi Elżbieta Ostromęcka, kustosz Ossolineum.
Archiwum obejmuje łącznie 40 teczek z notatkami do przedstawień, rękopisami tekstów, m.in. „Apocalypsis cum Figuris”, dokumentacją parateatralnych warsztatów Uniwersytetu Teatrów Narodów z połowy lat 70. 11 teczek zawiera listy, m.in. Petera Brooka, Maurice’a Bejarta, Eugenio Barby, Zbigniewa Cynkutisa, Tadeusza Różewicza. Cztery wypełniają fotografie, w większości nigdy niepublikowane. Dokumentacja przeszła już wstępną konserwację i za miesiąc będzie dostępna w Ossolineum dla badaczy i studentów. Dopełni spuściznę Grotowskiego znajdującą się w zbiorach wrocławskiego instytutu jego imienia i paryskiego centrum IMEC. Przyszły rok został ogłoszony przez UNESCO Rokiem Jerzego Grotowskiego. W 2009 r. przypada 10-lecie śmierci twórcy „Księcia Niezłomnego”. Mija także 50 lat od objęcia przez Grotowskiego i Ludwika Flaszena kierownictwa Teatru 13 Rzędów w Opolu, który potem przekształcił się w Teatr Laboratorium, oraz 25 lat od jego rozwiązania, gdy twórca wybrał drogę parateatralnych poszukiwań.
Międzynarodowy program obchodów Roku Grotowskiego przygotowuje instytut jego imienia we Wrocławiu we współpracy m.in. z Fondazione Pontadera Teatro we Włoszech, duńskim Odin Teatret, New York University z USA i Centre International de Creations Theatrales we Francji. – Liczymy na podsumowanie dokonań i interpretacji działań Grotowskiego – mówi Grzegorz Ziółkowski, dyrektor programowy instytutu. – Ale też spodziewamy się szerszego spojrzenia na współczesny teatr i refleksji, na ile odpowiada na stawiane przez niego wyzwania. Największymi wydarzeniami we Wrocławiu w 2009 roku będą: inaugurująca konferencja „Grotowski: co było, co jest. I co jest do zrobienia”, poświęcona światowej recepcji jego twórczości; w kwietniu – seminarium praktyczne „Giving Voice in Wrocław”, zorganizowane przez artystów – spadkobierców Grotowskiego z walijskiego Centre for Performance Research; w czerwcu i lipcu – spotkania teatralne „Świat miejscem prawdy” z udziałem wybitnych twórców, m.in. Petera Brooka, Eugenio Barby, Piny Bausch, Arianne Mnoukchine i Tadashi Suzuki. Tytuł nawiązuje do idei Grotowskiego, którzy uważał, że testem dla teatru jest to, jak potrafi odpowiedzieć na wyzwania rzeczywistości społecznej.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL