fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Samochody elektryczne: Europa daleko w tyle

Ostatnie badanie PwC (PricewaterhouseCoopers) i AAA (American Automobile Association) pokazują sukcesy i porażki związane z e-mobilnością na głównych światowych rynkach – Europy, Chin i USA.

Według ostatnich badań przeprowadzonych przez PricewaterhouseCoopers (PwC) popyt na elektryczne samochody na głównych rynkach europejskich (Niemcy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania i Włochy) rośnie dynamicznie. W pierwszym kwartale 2019 roku segment aut elektrycznych wzrósł o 34,5 procent rok do roku. Największy wzrost odnotowały modele elektryczne (61,7 procent), za to hybrydy plug-in urosły tylko o 6,3 procent.

Na pozór wszystko wygląda dobrze, jednak jeśli porównamy te dane z rynkami pozaeuropejskimi widać, jak bardzo Stary Kontynent jest w tyle. W porównaniu z Europą w pierwszym kwartale 2019 roku w Chinach pojawiło się pięć razy więcej samochodów elektrycznych. Rynek aut elektrycznych wzrósł aż o 106,5 procent. Kiedy w Chinach sprzedano 185 000 samochodów elektrycznych w Europie, w tym samym okresie zaledwie 36 000.

Wiele firm oferuje modele z napędem elektrycznym, które są przeznaczone wyłącznie na rynek chiński.

W USA tempo wzrostu również jest znacznie większe niż w Europie, chociaż przyrost jest znacznie wolniejszy niż w roku poprzednim (36 procent wzrostu w tym roku w porównaniu ze 130 procentami w 2018 roku). Zdaniem ekspertów wynika to z wprowadzenia w ubiegłym roku na rynek modelu Tesla 3.

Tesla Model 3.

American Automobile Association (AAA) uruchomiło własne badanie na rynku amerykańskim. Większość klientów uważa, że do 2029 roku na drogach będą jeździły autonomiczne auta o napędzie elektrycznym. Około 40 milionów Amerykanów przy następnym zakupie samochodu będzie rozważać model elektryczny. Póki co największym czynnikiem odstraszającym od aut z napędem elektrycznym jest nadal ograniczony zasięg, wysokie koszty zakupu i brak publicznej infrastruktury ładowania. Według badania PwC udział samochodów elektrycznych w światowym rynku wynosi obecnie 2,1 procent.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA