Co mówią przepisy
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podatkiem u źródła są objęte opłaty „za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego". Ustęp 1 pkt 2a tego artykułu wymienia natomiast płatności „z tytułu świadczeń: (...) badania rynku, (...) usług reklamowych (...) usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu (...) oraz świadczeń o podobnym charakterze". Opłaty z ww. tytułów podlegają opodatkowaniu w Polsce, nawet jeżeli usługa jest wykonana za granicą. Ważne jest, że usługobiorcą jest polski rezydent podatkowy (art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT).
Niepodzielna transakcja
Usługa organizacji targów jest „całościową", niepodzielną transakcją. Chociaż składa się z kilku elementów składowych, to jednak w mojej ocenie nie można uznać, że jest ona złożona z kilku niezależnych (samoistnych) usług. Stąd, jako całość, nie podlega żadnemu z ww. przepisów.
W doktrynie i praktyce podatkowej wypracowano mechanizmy stosowania podatku u źródła odnośnie do usług złożonych. Przyjmuje się, że jeżeli w danej usłudze istnieje świadczenie przeważające, to ono decyduje o opodatkowaniu całej ceny. Jeżeli natomiast świadczenia mają charakter równorzędny i jedynie są objęte jedną ceną, to cenę należy podzielić i opodatkować w sposób właściwy dla każdej z jej części (tak np. w interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 maja 2010 r., IPPB5/423-133/10-4/AJ). I takie podejście prowadzi do wniosku, że udział w targach nie podlega podatkowi u źródła. Nie mamy bowiem do czynienia z niezależnymi, równorzędnymi usługami. Żadne ze świadczeń częściowych nie ma znaczenia gospodarczego po wyłączeniu go z całości usługi (np. bezprzedmiotowe jest udostępnienie wyposażenia stoiska bez samego udostępnienia przestrzeni wystawienniczej). Stąd udostępnienie wyposażenia stoiska nie może być uznane za (podlegające podatkowi u źródła) użytkowanie urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego. Podobnie zapewnienie obsługi przez ochronę, bileterów i hostessy nie jest usługą „rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu", gdyż osoby te sprawują opiekę nad imprezą targową, a nie zabezpieczają potrzeby kadrowe wystawców. Wreszcie umieszczenie wystawcy w folderach informacyjnych targów itp. jest działalnością pochodną w stosunku do samego uczestniczenia w targach, a nie usługą reklamową. Jeżeli zaś „na siłę" szukać świadczenia przeważającego, to jest nim, moim zdaniem, zapewnienie korzystania z powierzchni wystawienniczej. Takie świadczenie (zbliżone do najmu nieruchomości) pozostaje jednak poza zakresem podatku u źródła.
Czytaj także: Usługi zagranicznego adwokata bez podatku u źródła
Dotychczasowe stanowisko
Przez wiele lat organy podatkowe uznawały, że usługa organizacji targów pozostaje poza zakresem art. 21 ustawy o CIT. Zapłata ceny na rzecz zagranicznego organizatora nie tworzyła obowiązków płatnika po stronie polskiego wystawcy. Można tu podać następujące interpretacje.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 28 sierpnia 2014 r. (IBPBI/2/423-662/14/BG) stwierdził, że: „uzyskiwane przez podmioty zagraniczne przychody osiągane z tytułu organizacji stanowisk targowych lub wystawowych nie mieszczą się w kategorii przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 updop jako użytkowanie urządzenia handlowego, a tym samym nie stanowią należności licencyjnej w świetle art. 12 polsko-duńskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że Spółka, dokonując wypłaty należności na rzecz spółki duńskiej z tytułu organizacji stoisk targowych, nie jest obowiązana na podstawie art. 26 ust. 1 updop do pobrania od tej należności zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie przepisów updop".