CIT: czy uczestnik zagranicznych targów pobiera podatek u źródła

Polscy przedsiębiorcy uczestniczący w zagranicznych targach ponoszą z tego tytułu opłaty na rzecz organizatora.

Publikacja: 02.07.2018 07:00

CIT: czy uczestnik zagranicznych targów pobiera podatek u źródła

Foto: Fotolia.com

Powstaje pytanie, czy podlegają one podatkowi u źródła, a polski usługobiorca powinien go potrącić wykonując obowiązki płatnika. Problem jest istotny, gdyż ewentualne opodatkowanie – przy pewnym braku zgody zagranicznego organizatora na zmniejszenie jego wynagrodzenia o kwotę podatku – oznaczałoby, że polski wystawca zmuszony byłby ubruttowić cenę i ponieść ekonomiczny ciężar podatku. Wydawało się, że stanowisko fiskusa w tej sprawie jest już ugruntowane i podatku nie trzeba płacić. Niestety, okazało się, że dyrektor KIS twierdzi teraz co innego.

Za co się płaci organizatorom

Usługa zorganizowania targów oraz zapewnienia wystawcom możliwości korzystania ze stoisk jest złożoną usługą, w której mieści się wiele świadczeń. Chociaż zakres obowiązków organizatorów targów może się różnić, to jednak istnieje grupa powtarzających się świadczeń. Można do nich zaliczyć:

1) udostępnienie powierzchni (części nieruchomości) wystawienniczej,

2) udostępnienie sprzętów biurowych i innego wyposażenia stoiska,

3) zorganizowanie przebiegu targów (ochrona, udzielanie informacji o wystawcach, opieka hostess, ewentualne biletowanie i in.).

Co mówią przepisy

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podatkiem u źródła są objęte opłaty „za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego". Ustęp 1 pkt 2a tego artykułu wymienia natomiast płatności „z tytułu świadczeń: (...) badania rynku, (...) usług reklamowych (...) usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu (...) oraz świadczeń o podobnym charakterze". Opłaty z ww. tytułów podlegają opodatkowaniu w Polsce, nawet jeżeli usługa jest wykonana za granicą. Ważne jest, że usługobiorcą jest polski rezydent podatkowy (art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT).

Niepodzielna transakcja

Usługa organizacji targów jest „całościową", niepodzielną transakcją. Chociaż składa się z kilku elementów składowych, to jednak w mojej ocenie nie można uznać, że jest ona złożona z kilku niezależnych (samoistnych) usług. Stąd, jako całość, nie podlega żadnemu z ww. przepisów.

W doktrynie i praktyce podatkowej wypracowano mechanizmy stosowania podatku u źródła odnośnie do usług złożonych. Przyjmuje się, że jeżeli w danej usłudze istnieje świadczenie przeważające, to ono decyduje o opodatkowaniu całej ceny. Jeżeli natomiast świadczenia mają charakter równorzędny i jedynie są objęte jedną ceną, to cenę należy podzielić i opodatkować w sposób właściwy dla każdej z jej części (tak np. w interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 maja 2010 r., IPPB5/423-133/10-4/AJ). I takie podejście prowadzi do wniosku, że udział w targach nie podlega podatkowi u źródła. Nie mamy bowiem do czynienia z niezależnymi, równorzędnymi usługami. Żadne ze świadczeń częściowych nie ma znaczenia gospodarczego po wyłączeniu go z całości usługi (np. bezprzedmiotowe jest udostępnienie wyposażenia stoiska bez samego udostępnienia przestrzeni wystawienniczej). Stąd udostępnienie wyposażenia stoiska nie może być uznane za (podlegające podatkowi u źródła) użytkowanie urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego. Podobnie zapewnienie obsługi przez ochronę, bileterów i hostessy nie jest usługą „rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu", gdyż osoby te sprawują opiekę nad imprezą targową, a nie zabezpieczają potrzeby kadrowe wystawców. Wreszcie umieszczenie wystawcy w folderach informacyjnych targów itp. jest działalnością pochodną w stosunku do samego uczestniczenia w targach, a nie usługą reklamową. Jeżeli zaś „na siłę" szukać świadczenia przeważającego, to jest nim, moim zdaniem, zapewnienie korzystania z powierzchni wystawienniczej. Takie świadczenie (zbliżone do najmu nieruchomości) pozostaje jednak poza zakresem podatku u źródła.

Czytaj także: Usługi zagranicznego adwokata bez podatku u źródła

Dotychczasowe stanowisko

Przez wiele lat organy podatkowe uznawały, że usługa organizacji targów pozostaje poza zakresem art. 21 ustawy o CIT. Zapłata ceny na rzecz zagranicznego organizatora nie tworzyła obowiązków płatnika po stronie polskiego wystawcy. Można tu podać następujące interpretacje.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 28 sierpnia 2014 r. (IBPBI/2/423-662/14/BG) stwierdził, że: „uzyskiwane przez podmioty zagraniczne przychody osiągane z tytułu organizacji stanowisk targowych lub wystawowych nie mieszczą się w kategorii przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 updop jako użytkowanie urządzenia handlowego, a tym samym nie stanowią należności licencyjnej w świetle art. 12 polsko-duńskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że Spółka, dokonując wypłaty należności na rzecz spółki duńskiej z tytułu organizacji stoisk targowych, nie jest obowiązana na podstawie art. 26 ust. 1 updop do pobrania od tej należności zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie przepisów updop".

Analogicznie wskazano w interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 stycznia 2014 r. (ILPB4/423-425/13-4/DS).

W piśmie dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 lutego 2015 r. (IBPBI/2/423-1395/14/BG) stwierdzono z kolei, że: „uzyskiwane przez podmioty zagraniczne przychody z tytułu organizacji uczestnictwa w targach (wynajem powierzchni wystawowej, przygotowanie stoiska targowego, wpis do katalogu wystawców) nie mieszczą się w kategorii przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 updop (jako przychody z tytułu użytkowania urządzenia handlowego), a tym samym nie stanowią należności licencyjnej w świetle art. 12 umowy polsko –niemieckiej i art. 13 umowy polsko-amerykańskiej. Ponadto z cyt. art. 21 ust. 1 pkt 2a updop wynika, że należności płacone za organizację uczestnictwa w targach nie zostały literalnie wymienione jako podlegające opodatkowaniu »podatkiem u źródła«, jak również nie sposób uznać ich za przychody ze świadczeń o charakterze podobnym do świadczeń wymienionych w tym przepisie, w szczególności do usług reklamowych. Tym samym przychody uzyskane przez podmioty zagraniczne z tytułu ww. usług nie są objęte zakresem przedmiotowym ww. przepisów".

Analogicznie stwierdzono w piśmie dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 października 2015 r. (IPPB5/4510-691/15-3/PS).

W ww. interpretacjach wskazano, że usługi organizacji targów pozostają poza zakresem art. 21 i art. 26 ustawy o CIT, co oznacza, że polski nabywca nie musi posiadać certyfikatu rezydencji oraz nie wykazuje opłat w informacjach IFT-1 (IFT-2), jako opłat podlegających podatkowi u źródła, ale zwolnionych od opodatkowania na mocy umowy międzynarodowej.

Czytaj także: Zagraniczne usługi w chmurze z polskim podatkiem u źródła

Skarbówka zmienia zdanie

Zdziwienie więc budzi treść interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 września 2017 r. (0111-KDIB1-2.4010.143.2017.1.BG). Potwierdzono w niej pogląd wnioskodawcy, że: „świadczenia organizatora należy zakwalifikować jako usługi reklamowe bądź też świadczenia o podobnym charakterze, które co do zasady podlegają w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 20 proc.". W dalszej części pisma wskazano wprawdzie, że jeżeli usługobiorca posiada certyfikat rezydencji, to możliwe jest zastosowanie umowy międzynarodowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Na jej podstawie dochody organizatora zagranicznych targów (zagranicznego rezydenta), jako tzw. zyski z przedsiębiorstw, podlegają opodatkowaniu tylko za granicą.

Nowe ciężary i ryzyka

Jest to pewne „pocieszenie", ale teza pisma stworzyła (nowe – w stosunku do poprzedniej linii interpretacyjnej) ciężary i ryzyka po stronie polskich wystawców. Polegają one na:

- konieczności uzyskania certyfikatu rezydencji (bez posiadania tego dokumentu umowa międzynarodowa nie ma zastosowania, a opłata uczestnika powinna być pomniejszona o podatek u źródła),

- konieczności wykazania opłat w informacjach IFT (w rubryce dotyczącej dochodów wolnych od opodatkowania na podstawie umowy międzynarodowej),

- opodatkowaniu opłaty podatkiem u źródła, w każdym przypadku gdy targi odbywają się w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Niezależnie od ww. trudności, na szczególną dezaprobatę zasługuje fakt zmiany stanowiska fiskusa po wielu latach jednolitego stosowania prawa.

Jarosław Sekita jest doradcą podatkowym

podstawa prawna: art. art. 3 ust. 3 pkt 5 i art. 21 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1036 ze zm.)

Powstaje pytanie, czy podlegają one podatkowi u źródła, a polski usługobiorca powinien go potrącić wykonując obowiązki płatnika. Problem jest istotny, gdyż ewentualne opodatkowanie – przy pewnym braku zgody zagranicznego organizatora na zmniejszenie jego wynagrodzenia o kwotę podatku – oznaczałoby, że polski wystawca zmuszony byłby ubruttowić cenę i ponieść ekonomiczny ciężar podatku. Wydawało się, że stanowisko fiskusa w tej sprawie jest już ugruntowane i podatku nie trzeba płacić. Niestety, okazało się, że dyrektor KIS twierdzi teraz co innego.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe