Rodzi się nowy układ

Astronomowie odkryli powstający system planetarny podobny do Układu Słonecznego.

Aktualizacja: 02.06.2015 20:27 Publikacja: 02.06.2015 18:19

Gwiazda i planety w momencie powstawania. Tak samo narodził się Układ Słoneczny

Foto: NASA

Odkrycie umożliwiły najnowsze instrumenty teleskopu Subaru i bliźniaczych teleskopów Gemini na Hawajach oraz w Chile.

Badacze pracowali pod kierunkiem dr. Thayne Currie z zespołu naukowego Teleskopu Subaru. Instrumenty: Gemini Planet Imager (GPI) i Subaru Coronagraphic Extreme Adaptive Optics (SCExAO) pozwoliły dostrzec to, co wcześniej było nieosiągalne – dysk złożony z gwiazdy i rodzących się planet w obłokach pyłu i lodu. Odkrycie opisane zostało na łamach magazynu „Astrophysical Journal Letters".

– Dostrzeżenie jasnego pierścienia wokół gwiazdy HD 115600 zmieniło wiele w naszej wiedzy – powiedział dr Currie. – To trochę jak spojrzenie z zewnątrz na Układ Słoneczny, gdy był w wieku niemowlęcym.

Co ciekawe, pierścień jest w prawie takiej samej odległości od swojej gwiazdy macierzystej jak położony na zewnątrz Układu Słonecznego Pas Kuipera od Słońca i otrzymuje taką samą ilość światła.

Sama gwiazda jest tylko nieco bardziej masywna niż Słońce. Jest jedną z ogromnej grupy młodych gwiazd w wieku od 10 do 20 milionów lat w tzw. Asocjacji Skorpiona-Centaura. Położona jest w gwiazdozbiorze Centaura w odległości 320 lat świetlnych od nas.

Chmura wokół gwiazdy HD 115600 jest w tym samym wieku co mgławica, w której Słońce i planety narodziły się około 4,5 miliarda lat temu.